روابط آمریکا و اروپا؛ از وخامت وضعیت دموکراسی واشنگتن تا انتخابات ۲۰۲۲

تهران- ایرنا- دشوارترین مانع در روابط آمریکا-اتحادیه اروپا وخامت وضعیت دموکراسی در واشنگتن است؛ ضمن اینکه احتمال قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در انتخابات سال جاری کنگره به نگرانی‌ها دامن زده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پولیتیکو، اندکی تا پایان سال اول دوره ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا (۲۰ ژانویه، ۳۰ دی) باقی است؛ دولتی که با وعده احترام و بازسازی روابط اروپا و آمریکا بعد از سال ها بی توجهی به این روابط روی کار آمد.
کارشناس سیاست خارجی در اندیشکده‌ای در واشنگتن می‌گوید: البته انتظارات به ویژه بین آمریکایی‌های اروپایی‌ دوست بسیار زیاد بود مبنی بر اینکه اروپا اولویت مهم‌تری برای دولت بایدن است و ما شاهد روزهای جدید و پربارتری در روابط خواهیم بود.

۲۰۲۱ سالی پرچالش برای سیاست خارجی آمریکا

یکی از سفیران سابق آمریکا در ناتو در این مورد می‌گوید: سال ۲۰۲۱ سالی پر از چالش برای سیاست خارجی آمریکا بود؛ مساله افغانستان و خروج نیروهای نظامی ‌آمریکا از این کشور، پیمان دفاعی آکوس بین استرالیا، انگلیس و آمریکا برای رویارویی با چین، مسائل بین واشنگتن و مسکو و پکن که باید به این وضعیت تحولات داخلی آمریکا را نیز اضافه کرد. همه این مسائل و توجه به آنها نشان می‌دهد سطح روابط دوباره به سال ۲۰۱۶ برنمی‌گردد.

یک کارشناس امور سیاست خارجی لهستانی نیز در این مورد می‌گوید: آمریکا باید بداند غیر از اروپا دوستی ندارد، اگر مذاکرات را با اروپا درست اداره نکند؛ موجب تضعیف رابطه با اروپا خواهد شد که برای آمریکا خوب نیست.

همچنین وقتی رویارویی محتمل را با روسیه بر سر ماجرای اوکراین در نظر بگیریم اروپایی ها نگران هستند که آمریکا هنوز درس عبرت نگرفته و به ویژه کارشناسان لهستانی معتقدند ممکن است توافقی صورت بگیرد که به شدت به ضرر آینده آنها باشد. 

 از این گذشته پیمان آکوس آشکارا به اروپایی ها نشان داد چین مهم ترین اولویت کاخ سفید است و آمریکا به اروپا به عنوان شریکی مهم و مفید اهمیتی نمی دهد.

کارشناسی مستقر در برلین معتقد است: نگرانی و بدبینی در مورد سیاست چرخش به آسیا (که از دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا شروع شد) در همه اروپا شنیده می‌شود. برخی از این بابت هراس دارند که این سیاست باعث دورشدن بیشتر اروپا و آمریکا شده و در حالیکه توجه واشنگتن هر روز بیشتر به آسیا معطوف می‌شود، رویدادهای بیشتری هم اتفاق می‌افتد که نگرانی اروپایی ها را مبنی بر کنار گذاشته شدن یا خیانت توسط آمریکا تقویت می‌کند. 

این گزارش با ارائه مثال‌هایی از این رویدادها مانند ماجرای تاسیس سفارت تایوان در لیتوانی و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه تایوان توسط چین، می افزاید سال ۲۰۲۲ می تواند آزمایشی برای وحدت نظر و عمل اروپا و آمریکا بر سر تحریم های اقتصادی روسیه و چین باشد. با وجود این مهم ترین تحول در روابط دو سوی آتلانتیک می تواند وخیم شدن وضعیت دموکراسی در خود آمریکا باشد و آنچه از این امر می توان در مورد قابلیت اعتماد به آمریکا به عنوان متحد نتیجه گرفت.

نگرانی اروپایی ها از وضعیت دموکراسی آمریکا و انتخابات سال آینده کنگره  

موسسه بین المللی دموکراسی و همکاری‌های انتخاباتی واقع در استکهلم، آمریکا را بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پو دموکراسی واپس‌گرا خوانده است. بر اساس نظرسنجی یادشده فقط ۱۸ درصد از مردم ۹ کشور اروپایی باور دارند که دموکراسی آمریکا نمونه ای خوب برای پیروی دیگر کشورهاست. 

یک کارشناس سیاست خارجی در نیویورک می‌گوید: دیگر کسی در اروپا در مورد مرد بیمار اروپا حرف نمی زند؛ بلکه این امریکاست که امروز این لقب را به دوش می‌کشد.

یکی از اعضای پارلمان اروپا معتقد است: آمریکا هنوز مانند رهبر جهان عمل می‌کند، اما پیش‌شرط های رهبری بر اروپا و آمریکا و رابطه آنها به شدت تغییر کرده است. آمریکا به اندازه قبل در مقام برتری قرار ندارد و به متحدانی نیاز دارد بیشتر از اینکه آنها به او نیاز داشته باشند.

از این گذشته انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ (۸ نوامبر ۲۰۲۲/ ۱۷ آبان ۱۴۰۱) و آمار کاهشی میزان محبوبیت بایدن نیز اروپایی ها را نگران کرده است. یک کارشناس روابط اروپا-آمریکا مستقر در واشنگتن معتقد است: این نگرانی وجود دارد که جمهوریخواهان در انتخابات سال آینده اکثریت مجلس سنا و نمایندگان را به دست بگیرند و در سال ۲۰۲۴ دوباره به کاخ سفید راه یابند.

یک کارشناس مسائل آمریکا در اندیشکده ای انگلیسی نیز می گوید: دولت بایدن واقعا فرصت زیادی ندارد تنها نزدیک به ۱۱ ماه وقت داریم و بعد از یک انتخابات میان دوره امکان تغییر شرایط وجود دارد. 

سوال اصلی این است که آیا بایدن سرمایه سیاسی کافی برای هزینه بر اموری را دارد که برای اروپا مهم به شمار می آیند یا خیر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha