خراسان شمالی بیش از چهار هزار واحد خون به سیستان و بلوچستان اهدا کرد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: با توجه به نیاز بیماران سیستان و بلوچستان در ۹ ماهه امسال چهار هزار و ۴۹۵ واحد خون به این استان ارسال شد.

دکتر حسین زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : در سال جاری خون اهدایی به استان سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد به دلیل شرایط کرونایی و معاف شدن دریافت کنندگان واکسن کرونا کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه یکی از استان های معین در تامین خون بیماران سیستان و بلوچستان محسوب می شود گفت: در مجموع سال گذشته هفت هزار و ۷۳۵ واحد خونی اهدایی از سوی شهروندان خراسان شمالی برای نیاز بیماران به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

 مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: همچنین ۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر به مراکز خونگیری در ۹ ماهه امسال مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۶۵ نفر موفق به اهدای خون شدند.

 زارع با بیان اینکه از این تعداد ۸۴۶ نفر از اهداکنندگان خون بانوان هستند، گفت: سه هزار و ۶۷۵ نفر باسابقه، هفت هزار و ۹۴۹ نفر مستمر و ۲هزار و ۳۴۱ نفر برای اولین بار خون اهدا کردند.

وی افزود: آمار مقایسه‌ای عملکرد این اداره در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۲ درصد افزایش در شاخص اهدای خون و  سه درصد کاهش در میزان مراجعه به مراکز اهدای خون است.

وی گفت: تمامی دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ مراکز انتقال خون با حساسیت زیاد انجام می شود و با توجه به  اینکه  نیاز به خون و فراورده های خونی همیشگی است، مشارکت بیشتر عموم مردم بویژه جوانان  می تواند  پشت گرمی ما باشد.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی اظهار داشت: پارسال ۲۳ هزار و ۳۸۱ نفر  به پایگاه انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۰۸ نفر موفق به اهدا خون شدند.

زارعی اظهار داشت: اهداکنندگان خون باید مد نظر داشته باشند که مدت نگهداری خون و به خصوص پلاکت، محدود است.

وی جایگزین کردن فرهنگ اهدای خون هیجانی با اهدای خون آگاهانه، مستمر و مسوولانه را بهترین نوع اهدای خون دانست.

انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha