تخریب خانه‌های تاریخی در طرح توسعه شاهچراغ پیش‌بینی نشده است

شیراز- ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: در طرح توسعه حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاالدین حسین (ع)، هیچگونه پیشنهادی برای تخریب خانه‌های تاریخی واجد ارزش و یا ثبتی وجود ندارد.

جعفر زاهدی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نامه اخیر مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز در خصوص شفاف سازی مصوبات تعیین تکلیف طرح‌های پیرامون حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) افزود:با توجه به موقعیت خاص شهر شیراز و شهرت جهانی آن که مرهون وجود آثار، ابنیه و بقاع مذهبی در سراسر این استان است فرایند بررسی طرح از سطوح ملی به سطح استانی و محلی یعنی کمیته فنی و کمسیون ماده پنج ارجاع شده است.
وی ادامه داد:همچنین مهمتر از آن نامگذاری این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) توسط رهبر معظم انقلاب و وجود ظرفیت‌های بالقوه فراوان در آن با توجه ضرورت بررسی پیرامون حرم مطهر بر مبنای تکلیف سازمانی و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تعیین تکلیف طرح در بازه زمانی مناسب، این طرح اندیشیده شده  است.

زاهدی گفت: طرح مورد اشاره تحت عنوان طرح تفصیلی اجرایی حرم شاهچراغ (ع) و بافت پیرامونی آن با پیشنهاد میدانگاه بین دو حرم مطهر و هشت بهشت از گذشته از طرف آستان مطرح شده و به بخش مهمی از بافت تاریخی در محدوده بین حرم شاهچراغ (ع) و سیدعلاء‌الدین حسین (ع) گفته می‌شود.
او اظهار داشت: اجرای طرح توسعه حرم های مطهر، احیای ابنیه تاریخی رها شده با الگوی گردشگری مذهبی میان بافتی حرمین یاد شده و نیز ساماندهی هشت امامزاده موجود به عنوان محرک حفاظت فعال برای بافت تاریخی را شامل خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: تحقق این هدف با بکارگیری پتانسیل‌های محدوده از جمله وجود امامزادگان، بقاع و ابنیه تاریخی در ارتقای پیوستگی بافت تاریخی و حرم های مطهر واجد اهمیت است و در طی زمان با فعال و پویانمایی زمینه‌های اقامتی، پذیرایی، صنایع دستی بومی، خدمات گردشگری، فرهنگی و مذهبی باعث ایجاد سرزندگی، رونق و ارتقای اقتصادی بافت خواهد بود.
زاهدی گفت: طرح در مراحل بررسی و تصویب است و اعتبارات لازم و محل تامین آنها نیز متعاقبا مشخص می شود و تخصیص خواهد یافت.
وی بیان کرد: همچنین محدوده طرح از شمال خیابان لطفعلی خان زند، از شرق خیابان روزبهان، از جنوب مجموعه بین الحرمین و از غرب خیابان ۹ دی را در محدوده تقریبی ۵۷ هکتار شامل خواهد شد.
او افزود: پیرو مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تحت شماره ۳۰۰/ ۲۲۳۲۴ مورخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴، کل محدوده پروژه ۵۷ هکتاری جزو بافت فرهنگی تاریخی شیراز بوده که در بافت موصوف تعداد ۳۳۵ پلاک تاریخی پیش بینی و مساحتی افزون بر یک سوم کل مساحت محدوده را به خود اختصاص خواهد داد.
وی بیان کرد: در طرح در دست بررسی توسعه حرم‌های مطهر (ع)، هیچگونه پیشنهادی جهت تخریب خانه‌های تاریخی واجد ارزش و یا ثبتی وجود ندارد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، انتشار نامه از سوی مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز را بیانگر روحیه مطالبه گری و قانون مداری آنها دانست و افزود: این اقدام بیانگر عمق دغدغه مندی و احساس مسئولیت توام با دلسوزی نسبت به مسائل کلان شهری و مشخصا حفظ و صیانت از ابنیه و آثار دارای ارزش معنوی، مذهبی و فرهنگی شهر تاریخی شیراز و مایه امیدواری، مسرت و مباهات متولیان امور شهری است.
مجمع دانشجویی آرمان (عدالت‌خواه) دانشگاه شیراز با انتشار نامه‌ای خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی فارس خواستار شفاف سازی در خصوص مصوبات تعیین تکلیف طرح‌های پیرامون حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) شد.
در نامه این مجمع دانشجویی خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی فارس آمده است: همانگونه که مستحضرید موضوع شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات غیرِسری از مبانی حکومت داری اسلامی است که به کرات در سخنان ائمه معصومین و به ویژه در کلام اسوه عدالت حضرت امیرالمومنین مشهود است. توصیه و دستور به شفافیت در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز آشکارا نشان از تاکید این دو بزرگوار به این امر دارد.گذشته از موارد مذکور و علاوه بر همه این موارد مسئولان تمام دستگاه‌ها از جمله جنابعالی مطابق ماده پنج بند سه فصل یک قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موظفند اطلاعات خواسته شده موضوع قانون مذکور را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در اختیار مردم قرار دهند.
این تشکل نوشت: بر اساس مسموعات و اخبار واصله مبنی بر تصمیم اداره کل راه و شهرسازی فارس به اجرای فازهای جدیدی از طرح توسعه حرم، از جنابعالی و تمام مسئولان ذی ربط خواهشمند است مستند به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و حساسیت افکار عمومی به طور کامل، شفاف و مستند به آمار رسمی، به سوالات زیر مسئولانه پاسخگو باشید.
۱- لطفا مفصل و با ذکر جزئیات مصوباتی که در خصوص تعیین تکلیف طرح پیرامون حرم های مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) در سفر هیات دولت به تصویب رسیده است را از طریق رسانه‌های مختلف عمومی در دسترس عموم مردم قرار دهید.
۲- به طور کامل و شفاف بگویید که طرح میدانگاه و هشت بهشت به چه معنا، با چه الزام، ادله و  هدفی بناست که اجرایی گردد؟
۳- اعتبارات لازم  جهت اجرای این طرح‌ها چه میزان برآورد گردیده و محل تامین این اعتبارات چیست؟
۴- محدوده دقیق تمامی طرح‌ها در کدام نواحی و چه تعداد ملک شخصی و چه تعداد خانه تاریخیِ دارای ارزشمند و ثبتی را شامل می‌شود؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha