استخرهای خصوصی و خانگی باید ناجی غریق داشته باشند

تهران- ایرنا- رییس هیات نجات غریق استان تهران تاکید کرد که استخرهای خصوصی و خانگی باید در زمان فعالیت از ناجیان غریق بهرهمند شود و در صورت نبود، با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

علی پور مقبلان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نظارت بیشتر باید تیم بازرسی قوی در سطح شهرستان ها و حوزه های چهار گانه شمال غرب، جنوب غرب، جنوب شرق و شمال شرق پایتخت ایجاد شود تا بتوان نظارت بیشتری به فعالیت این استخرها که در مجتمع ها و اماکن مسکونی و خصوصی است، اعمال کرد.

وی با بیان اینکه با نامه نگاری به اداره کل ورزش وجوانان استان تهران درصدد هستیم نظارت بر این اماکن را بیشتر کنیم خاطر نشان کرد: در مرحله نخست اگر محیطی فاقد ناجی غریق نبود به مدت یک تا ۲ هفته از فعالیت آن جلوگیری به عمل می آید تا در این بازه زمانی مدارک و شرایط لازم را طبق مقررات و قوانین اخذ کند.

رییس هیات نجات غریق استان تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این استخرها به صورت خصوصی فعالیت دارند آیا مالکان اجازه بازرسی را به این هیات خواهند داد اظهار کرد: هرگونه غرق شدگی طبق ماده ۶۴ اجرایی برعهده مدیر عامل و مسئول ساختمان مجتمع ها مسکونی است و باید به این موضوع دقت کرد.

پورمقبلان اضافه کرد: برای رسیدگی به این موضوع نیز یک فرد از اعضای هیات رییسه از پلیس اماکن تهران بزرگ انتخاب شد تا بازرسی ها و نظارت ها جدی تر شده و تخلف به حداقل ممکن برسد.

وی همچنین با بیان اینکه با شیوع کرونا و تعطیلی اماکن آبی، دوره آموزشی و نجات غریق هیات با دستور فدراسیون متبوع با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالجاری برگزار شد گفت: در ۶ ماهه نخست امسال دوره های درجه ۲، درجه یک و آمادگی تعیین سطح، آب درمانی، ۲ دوره مربی گری و غواصی یک تا سه ستاره نیز در جزیره های قشم و کیش برگزار و همچنین دوره های باقی مانده از سال ۹۸ و ۹۹ نیز با همان مدرسان انجام و کارت های آنان صادر شد.

استخرهای خصوصی و خانگی باید ناجی غریق داشته باشند

رییس هیات نجات غریق، این رشته ورزشی را سرشار از عشق برای فعالان آن برشمرد و افزود: با شیوع کرونا درآمد بسیاری از فعالان آن دستخوش تغییر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: هم اینک با قرار گرفتن ورزش های آبی از جمله شنا در گروه ۲ کرونایی، بسیاری از ارگان ها دولتی و شهرداری ها می توانند در زمان شرایط زرد و نارنجی فعالیت آبی خود را ادامه دهند.

پورمقبلان اظهار امیدواری کرد که با قرار گرفتن شرایط بهتر در سال ۱۴۰۱ بتوان شاهد بازگشایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی مجموعه های آبی دولتی و سازمانی در سطح استان باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد از مجموعه های آبی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی دایر هستند.

وی بدون ذکر تعداد مجموعه های ورزشی آبی دولتی، مجتمع های مسکونی، شهرداری ها و مجموعه های خصوصی بیان کرد: طبق آمار موجود بیش از سه هزار ناجی زن و مرد در سطح استان تهران فعالیت دارند.

هیچ وام کرونایی به ناجیان غریق پرداخت نشد

با شیوع کرونا و تعطیلی ادامه دار مجموعه های ورزشی آبی و برخی از رشته های پر خطر شامل بوکس، کشتی، رزمی، کبدی، تکواندو و کاراته، مربیان و بسیاری از فعالان این ورزش ها دچار زیان مالی شدند.

پورمقبلان در پاسخ به این سوال آیا تا کنون وام های کارآ برای زیان ناشی از کرونا به فعالان نحات غریق تعلق گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: تا کنون بیشترین کمک به بخش نجات غریق توزیع سبدهای کالا از سوی فدراسیون و متولیان امر بوده است.

به گفته وی طبق آخرین اطلاعات موجود هنوز هیچ منجی غریقی در تهران از این وام بهره مند نشده است.

رییس هیات نجات غریق استان تهران بیان کرد: طبق مکاتباتی که با فدراسیون و وزارت ورزش انجام شد مقرر شد تا مدیران این فعالان را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.

وی همچنین به سامانه نجات غریق نیز اشاره کرد و افزود: در این سامانه قرار است آخرین اطلاعات حقوقی را در اختیار فعالان قرار دهیم.

گواهی نجات غریق تنها در استان مبدا دارای اعتبار است

رییس هیات نجات غریق استان تهران بیان کرد: هرگونه گواهی فعالیت نجات غریق تنها برای استان مبدا (برگزرا کننده) اعتبار دارد و در استان های دیگر فاقد اعتبار است.

پورمقبلان با بیان اینکه دوره های آمادگی نجات غریق بر اساس دستور العمل فدراسیون در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد گفت: در صدد هستیم با فراهم شدن شرایط و ریشه کن شدن کرونا این دوره را در سال ۱۴۰۱ با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم.

به گفته وی برای ارتقای درجه یک نجات غریق استان، داشتن پنج آمادگی (طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) و مدرک لیسانس و همچنین ۶ آمادگی جسمانی و حداقل مدرک دیپلم برای ناجیان غریق الزامی است.

رییس هیات نجات غریق استان تهران همچنین به برگزاری دوره های بین المللی نجات غریق توسط اساتیدی از کانادا خبرداد و گفت: این دوره آموزشی توسط عضو کمیته آموزش جهانی برگزار و ورزشکارانی از کشور و از تهران، ملارد، شهریار، فیروزکوه و ورامین شرکت کردند و دانش و تجربه خود را افزایش دادند.

پورمقبلان خاطر نشان کرد که درصدد هستیم تا با تفاهم نامه ای با هیات شنا و نجات غریق همکاری خود را افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha