۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84627478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه کشاورزی در خراسان رضوی پرداخت شد

گناباد- ایرنا- مدیر گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه محصولات کشاورزی و دامی در سال زراعی گذشته (مهر ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) در این استان پرداخت شده است.

محمودرضا فرزانه روز چهارشنبه در حاشیه همایش ترویجی بیمه محصولات کشاورزی شهرستان های گناباد و بجستان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه برخی محصولات کشاورزی، دام و طیور بیمه شده در سال زراعی گذشته، ممکن است بعد از پایان این دوره، به دلیل سرمازدگی و سیل و یخ زدگی متحمل خسارت شوند، سررسید پرداخت حق بیمه محصولات تا پایان شهریور سال آینده خواهد بود که برآورد می شود مجموع غرامت پرداختی به ۲ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین غرامت پرداختی مربوط به بخش باغبانی بوده است، افزود: ۷۰ درصد از کشتزارهای گندم و جو خسارت دیده استان غرامت دریافت کرده اند و غرامت ۳۰ درصد نیز در دست پرداخت است و خسارت بخش دام و طیور، از جمله بیمه های اجباری این بخش به طور کامل پرداخت شده است.

مدیر گروه خدمات بیمه بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۸۰ درصد بخش دام و طیور استان و ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار دارند و با توجه به ضریب خطر بخش کشاورزی از نظر وقوع سیل، خشکسالی و سرمازدگی باید با توجه دولت سیزدهم، این رقم افزایش یابد.

فرزانه کمبود اعتبار و تاخیر در تامین اعتبارات پرداخت بیمه محصولات کشاورزی را از مشکلات مهم این بخش ذکر کرد و گفت: برخی موارد تاخیر چند ماهه در پرداخت غرامت بیمه به کشاورزان و دامداران خسارت دیده موجب کاهش اعتماد آنان به این بخش می شود و این یک معضل و مانع اساسی در ترویج فرهنگ بیمه به شمار می رود.

وی به تاخیر سه ماهه در پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی از تیر تا مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: باید با روشهای مختلف این اعتماد دوباره بازگردانده شود و تامین به روز منابع اعتباری و پرداخت به موقع غرامت به خسارت دیدگان و فعالان کشاورزی، موجب افزایش اعتماد آنان می شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی گناباد و بجستان هم گفت: از ابتدای سال زراعی گذشته (مهر ۱۳۹۹) تاکنون ۱۱ هزار بیمه نامه در بخش دام و طیور این شهرستانها صادر و ۳۵۰ هزار راس دام زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند و ۳۹ میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

محسن نجفی گفت: ۲ هزار و ۸۸ راس دام خسارت دیده در گناباد و بجستان برای پرداخت حق بیمه تایید شدند و ۶۵ میلیارد ریال به دامداران خسارت دیده پرداخت شد.

وی اضافه کرد: همچینن در بخش محصولات باغی ۲ هزار و ۲۸۰ بیمه نامه صادر و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار هم زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و ۲۰ میلیارد ریال غرامت پرداخت شد و در بخش زراعت هم چهار هزار و ۲۰۰ هکتار در گناباد و بجستان زیر پوشش بیمه قرار گرفتند که ۷۹ میلیارد ریال غرامت  به خسارت دیدگان اعطا شد.

وی تصریح کرد: در مجموع در ۱۶ ماه گذشته ۱۵ هزار بیمه نامه در بخش محصولات کشاورزی، دام و طیور در شهرستان های گناباد و بجستان صادر و دامداران و کشاورزان خسارت دیده بیش از ۹۵ میلیارد ریال غرامت دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت خدمات بیمه ای محصولات کشاورزی گناباد و بجستان هم گفت: بخش کشاورزی در این شهرستانها به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز حوادث غیرمترقبه همواره در معرض آسیب است و خطرپذیری این بخش بالا است و باید با فرهنگ سازی، پوشش بیمه ای این بخش افزایش یابد تا خسارتهای دامداران و کشاورزان در زمان بروز این حوادث کاهش یابد.

راحله پوررضا گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با پوشش بیمه ای حداکثری به دنبال افزایش امنیت خاطر در فعالان بخش کشاورزی است تا آنان با آرامش خاطر بیشتر به فعالیت بپردازند.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.  
این شهرستان متشکل از ۲ بخش "مرکزی و کاخک" و چهار شهر "گناباد، بیدخت، روشناوند و کاخک"، ۱۰۶ روستا دارد و ۳۴ هزار نفر از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌ بردار بخش کشاورزی نیز در گستره ۶ هزار و ۶۲۶ هکتاری عرصه زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت دارند.

این شهرستان مرکب از ۲ بخش مرکزی و یونسی دارای ۴۹ روستا است که ۱۸ هزار نفر از این جمعیت را روستاییان تشکیل می دهند.

مرکز شهرستانهای گناباد و بجستان در مجموع با حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در فاصله ۲۸۷ و ۲۷۸ کیلومتری جنوب و جنوب غربی مشهد قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha