نگرانی ها از افزایش شمار قربانیان عابران پیاده در بجنورد

بجنورد-ایرنا- براساس آمارها از سال ۹۰ تا ۹۹، حدود ۱۸۰ نفر در تصادفات معابر شهر بجنورد جان خود را از دست داده اند  که ۷۰ نفر از آنان عابران پیاده بودند و ۹ ماه امسال نیز نیمی از فوتی های تصادفات شهر بجنورد را عابران پیاده بودند که این وضعیت نگرانی ها را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، شمار عابران پیاده که قربانی تصادفات درون شهری بجنورد شدند نگران کننده است در میان جولان مرگ و میر عابران پیاده، مسوولان هر کدام دیگری را مقصر می دانند، یکی می گوید زیرساخت ها مشکل دارد، دیگری می گوید مشکل از ضعف فرهنگ رانندگی و ترافیک شهری است که سبب شده تا ایمنی در تردد عابران پیاده کاهش یابد.

سرعت بالا و غیرمجاز تردد خودروها در معابر شهری، نمودی از ضعف فرهنگ رانندگی و بی توجهی افراد به قوانین است، بسیاری از رانندگان سرعت مجاز رانندگی را در معابر شهری رعایت نمی کنند و سبب حادثه می شوند. 

شهروندان بجنوردی می گویند ایمنی حتی در کوچه‌ها و محله‌های مسکونی هم وجود ندارد، والدین همواره نگران حادثه تصادف کودکان با خودروها هستند.

یک طرفه شدن برخی خیابان ها که تردد خودروها و تاکسی ها را به کوچه های موازی با این معابر کشانده، دغدغه را برای عابران بیشتر کرده است. ساکنان این کوچه ها می گویند ایمنی برای کودکان و حتی بزرگسالان کاهش یافته است و همواره نگران برخورد خودروها هستند. 

پیاده ها در اولویت نیستند

نگرانی از افزایش شمار قربانیان عابران پیاده در بجنورد

بالا بودن شمار عابران پیاده قربانی حادثه های ترافیکی نشان از این است که عابران پیاده در اولویت ایمن سازی و تامین آسایش شهری نیستند. آمار هم همین را می گوید. 

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از وقتی خودرو وارد زندگی مردم شد، این تصور اشتباه در جامعه شکل گرفت که خیابان ها تنها مختص خودروها است، این تصور اشتباه ناخودآگاه ملکه ذهن رانندگان و مردم و مسوولان شد و به تدریج تامین آسایش عابران پیاده مورد بی توجهی قرار گرفت و در عوض سواره ها در اولویت قرار گرفتند.

رضا رحمانی اظهار داشت: اینکه تا چاله ای در خیابان ایجاد می شود با اعتراض رانندگان روبه رو می شود و شهرداری هم برای اصلاح آن اقدام می کند، اینکه عرض خیابان ها روز به روز بیشتر و عرصه بر خودروها گسترده شد اما برای عابر پیاده هیچ برنامه موثری ارائه نشد نشان از غلبه این فکر و این اولویت ها دارد.

وی افزود: این فکر سبب شده تا زمان حادثه ها، شاهد اعتراض حق به جانب رانندگان به عابران پیاده باشیم، بسیاری از رانندگان خیابان را محدوده مختص به خودرو می دانند و بر این عقیده اند که عابر پیاده حق ندارد پای در خیابان بگذارد، این در حالی است شهر برای همه است و البته حق تقدم با عابر پیاده است. 

کم کاری شهرداری

نگرانی از افزایش شمار قربانیان عابران پیاده در بجنورد

کارشناسان می گویند، امروزه جهت گیری درست شهرسازی در هر شهر را باید از معابر و خیابان ها آن شناخت و ارزیابی کرد، شهری مناسب است که عابران در آن احساس آرامش وآسایش  داشته باشند، اگر این نیاز برآورده نشود محیط شهری مطلوب ایجاد نشده است.

رییس گروه حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان شمالی هم در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه در کشورهای رشد یافته اولویت در شهرها تامین آرامش و آسایش عابران پیاده است گفت: در هرم سبز حمل و نقل یا هرم حمل ونقل پایدار بیشترین توجه به تامین رفاه و ایمنی عابر پیاده و سپس به دوچرخه سواران شده است، اما در شهر بجنورد هیچ اقدام و برنامه مناسبی در این زمینه نبوده و متاسفانه شمار قربانیان تصادف در عابران پیاده زیاد است. 

احسان رستمی کمند اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۹، حدود ۱۸۰ نفر در تصادفات معابر شهر بجنورد جان خود را از دست داده اند  که ۷۰ نفر از آنان عابران پیاده هستند، در این سال ها به طور متوسط هر سال هفت تا هشت نفر عابر پیاده در معابر شهر بجنورد فوت شدند که رقم بالایی است. 

وی با بیان اینکه عابران پیاده آسیب پذیر ترین قشر هستند افزود: این قشر بیشترین آمار قربانیان حادثه های تصاف در شهر بجنورد را به خود اختصاص داده اند این نشان از ضعف ایمنی برای تردد پیاده ها است، باید در زمینه ایمنی سازی برنامه ریزی شود.

وی افزود: امسال وضعیت تصادف و قربانیان عابران پیاده بدتر است در ۱۰ ماهه امسال ۱۷ نفر در تصادف های شهر بجنورد فوت شدند که ۹ نفر عابر پیاده بوده است، یعنی بیش از ۵۰ درصد از قربانیان تصادف درون شهری مرکز استان را به خود اختصاص داده است.

رستمی کمند با گلایه از اینکه شهرداری به عنوان متولی امر، برنامه موثر برای ارتقای ایمنی عابران پیاده در شهر بجنورد نداشته است گفت: اگر در این زمینه برنامه درست باشد، آمار فوتی ها بیش از ۸۰ درصد کاهش می یابد اما متاسفانه شهرداری برنامه ای ندارد.

رییس گروه حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان شمالی افزود: دراین زمینه از شورای اسلامی شهر و شهرداری انتظار می رود تا برنامه جامع برای ارتقای عابران پیاده در شهر ارائه دهد

شهرداری، تنها ارگان مقصر در تصادفات

نگرانی از افزایش شمار قربانیان عابران پیاده در بجنورد

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی شهرستان بجنورد هم در این باره گفت: در ۹ ماهه امسال ۹ نفر عابر پیاده در تصادفات رانندگی معابر مرکز استان جان خود را از ست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه با افزایش پنج نفری در شمار فوتی ها، بیش از ۲ برابر شده است.

سرهنگ دوم عباس خسرو شیری اظهار داشت:  شهرداری در وقوع چهار فقره از تصادفات منجر به فوت عابران پیاده، تا ۵۰ درصد مقصر شناخته شده است  که نبود نور کافی در گذرگاه های عابر پیاده، ایمن نبودن گذرگاه ها، مناسب سازی نشدن محل گذر عابر پیاده از مواردی است که شهرداری بابت وقوع تصادفات مقصر شناخته شده است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از معابر شهر، خط کشی های محل گذر عابر پیاده به جوی، جدول و یا فضای سبز ختم می شود که این موارد سبب وقوع تصادف برای عابران پیاده شده و شهرداری در این موارد مقصر اعلام می شود.

وی اظهار داشت: البته در سال های گذشته شرکت توزیع نیروی برق هم در وقوع تصادفات مقصر اعلام شده بود اما امسال تنها دستگاهی که در این زمینه مقصر شناخته شده، شهرداری بود.

سرهنگ دوم خسروشیری گفت: یکی از معابر پرتصادف در شهر بجنورد مسیر بولوار ولایت و خیابان امام خمینی است، جان باختن هشت نفر از ۹ نفر عابر پیاده قربانی حادثه های ترافیکی مرکز استان مربوط به این مسیر است، این خیابان محل وقوع ۹۰ درصد از تصادفات منجر به فوت عابران پیاده است.

وی افزود: در شورای همتا مصوب شده تا نسبت به انجام اقدامات مربوط به ارتقای ایمنی این مسیر اقدام شود، این اقدامات شامل مواردی از جمله،  نرده کشی در طول بولوار، ایجاد سرعت کاه، ارتقای علائم هشدار دهنده و آرام سازی مسیر است که به طور کامل انجام نشده است.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی شهرستان بجنورد با بیان اینکه در این معبر باید در هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر یک سرعت کاه ایجاد شود اظهار داشت: برای کاهش آمار تلفات سانحه های ترافیکی، چاره ای جز ایجاد سرعت کاه نیست.

وی کمبود نیروی پلیس در مسیر پرتصادف بولوار ولایت را از دیگر عوامل برای ناموفق بودن کاهش آمار تلفات عنوان کرد و افزود: حضور نیروی پلیس عامل بازدارنده برای سرعت های بالا است، در این زمینه نیروی انسانی کم است و حضور پلیس هم زیاد نیست.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی شهرستان بجنورد دربخش دیگر سخنان خود با اشاره به توقف بیش از یک ساله استفاده از خودروی ثبت تخلفات ساکن در مرکز استان گفت: این خودرو نیاز به به روز رسانی دارد، در این زمینه از شهرداری خواسته شده تا اعتبار مورد نیاز را تامین کند اما تاکنون محقق نشده است.

مشکل نهادینه نشدن فرهنگ ترافیک است

نگرانی از افزایش شمار قربانیان عابران پیاده در بجنورد

مدیرترافیک شهرداری بجنورد هم در این باره، نهادینه نشدن فرهنگ ترافیک را عامل وقوع بخش زیادی از تصادفات عنوان کرد و گفت: عامل وقوع بسیاری از تصادفات بویژه تصادفات منجر به فوت، سرعت زیاد رانندگان است، رانندگان سرعت مجاز را رعایت نمی کنند و این مربوط به فرهنگ رانندگی است.

مهدی حمیدی اظهار داشت: در برخی از کشورها پلیس هم سهمی در وقوع تصادف دارد اما در کشور ما، پلیس سهم تقصیر را تعیین می کند، این در حالی است که کاهش آمار تلفات سانحه های رانندگی نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه ها است.

وی درباره تخلف رانندگان و سرعت غیرمجاز تردد در معابر شهر گفت: شهرداری چه اهرمی برای برخورد با سرعت غیر مجاز دارد؟به نظر من شهرداری به لحاظ قانونی چیزی کم نگذاشته است، ۲۰ درصد تصادفات مربوط به مشکلات زیرساختی و  ۸۰ درصد مربوط به فرهنگ ترافیکی است.

وی افزود: تامین ایمنی تردد عابران پیاده و یا سایر کاربران، تکلیف تمام ارگان ها و مسوولان است و مشکل اصلی کاهش ایمنی، مربوط به فرهنگ ترافیک است، در بسیاری موارد حتی با وجود نصب تابلو وعلائم رانندگان قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند و به آن بی توجه هستند.

مدیرترافیک شهرداری بجنورد درباره ایجاد سرعت کاه در معابرشهر گفت: سرعت کاه چاره کار نیست، در بولوارولایت سرعت کاه کم نداریم، اگر قرار به سرعت کاه باشد چرا معابر آسفالت شده و چرا چاله ها ترمیم می شود؟

وی افزود: در قانون راهکار کاهش تلفات سرعت کاه عنوان نشده، قانون گفته برای آشکارسازی و کاهش آمار تصادف تابلو و علائم نصب شود، البته ایجاد سرعت کاه، اقدام پیشگیرانه است که انجام می شود اما نباید اینگونه باشد که راننده در هر ۲۰۰ متر با سرعتکاه روبه رو شود.

حمیدی درباره تامین هزینه های مربوط به به روزرسانی خودروی ثبت تخلفات ساکن گفت: نیروی انتظامی از شهرداری تامین هزینه های راه اندازی دوباره این خودرو را درخواست کرده است در حالی که خود بهره بردار است و می تواند در این باره اعتبار تامین کند.

وی افزود: بر اساس قانون راه اندازی دوربین ثبت تخلف که به صورت ثابت در معابر نصب می شود بر عهده شهرداری است اما  چرا نیروی انتظامی برای به روزرسانی خودروی ثبت تخلفات ساکن از شهرداری درخواست تامین هزینه کرده است، هزینه کردی که با تفاسیر و بحث مختلف همراه می شود.

مدیرترافیک شهرداری بجنورد تصریح کرد: شهرداری از صرف اعتبار برای سایر ارگان ها منع شده است اما نیروی انتظامی می تواند به راحتی از محل منابع مربوط به جرایم رانندگی برای مکانیزه کردن سیستم نظارتی هزینه کند.

در میان این همه پاس کاری ها، عابران و رهگذران هنوز هم دغدغه این دارند که مبادا با پای خود و پیاده به پیشواز مرگ بروند.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha