حقابه تالاب‌ها به درستی تامین نشده است

تهران - ایرنا - رییس گروه منابع آب، پایش و آینده پژوهشی تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس قانون، میزان حقابه تالاب‌ها تعیین شده که وزات نیرو مکلف به تامین آن است اما آنطور که باید حقابه‌ها به سمت تالاب‌ها رهاسازی نشده‌اند.

به گزارش ایرنا،  صدیقه مدرس طباطبایی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها (دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن ماه) که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و آب مورد نیاز تالاب‌ها از آب سطحی، ورودی آبخوان‌ها و بخشی هم از طرح‌های توسعه منابع تغذیه می‌شود که اکنون به علت خشکسالی این آب‌ها به تالاب‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در بالادست بیشتر تالاب‌های کشور، طرح توسعه آب وجود دارد و شاهد احداث سد هستیم؛ از این رو به رغم پیگیری‌های سازمان محیط زیست از وزارت نیرو، حقابه مورد نیاز تالاب‌ها تامین نشده و این در حالی است که میزان آب نیز از سوی سازمان محیط زیست محاسبه و تعیین شده و فقط بخش محدودی از این نیاز تامین شده است.  

رییس گروه منابع آب، پایش و آینده پژوهشی تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: بعد از بارندگی‌های اخیر، هم آنطور که انتظار داشتیم آب به تالاب‌ها نرسیده است چون در بالادست بیشتر تالاب‌های کشور، سد احداث شده و از این رو آب رها سازی نشد مثلا تالاب‌های اترک، آلاگل  یا گاوخونی ورودی نداشتند و به ویژه تالاب‌های بخش فلات مرکزی خشک بودند و آن خشکی، همچنان ادامه دارد.

هامون مرز سیاسی نمی شناسد
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها نیز در این نشست گفت: سازمان محیط زیست قبلا هم مواضع خود را در زمینه تالاب هامون اعلام کرده بود. هامون مرز سیاسی نمی‌شناسد چون تالاب مشترکی میان ایران و افغانستان است و آبگیری آن به سیلاب‌های بالادست وابسته است؛ برای همین، همواره تاکید داشتیم که سیلاب‌ها باید مسیر طبیعی خود را طی کنند و نباید خللی در این روند ایجاد شود تا حقابه به هامون برسد چون خشک شدن آن نه تنها برای ایران گرفتاری ایجاد می‌کند بلکه گریبانگیر افغانستان و حتی منطقه خواهد شد.

آرزو اشرفی زاده تاکید کرد: با دیپلماسی آب، پیگیر موضوع تالاب هامون از افغانستان هستیم و مذاکراتی هم در دست است و این برنامه ها را به طور رسمی به وزارت امور خارجه اعلام کردیم.

با دیپلماسی آب، پیگیر موضوع تالاب هامون از افغانستان هستیم و مذاکراتی هم در دست است و این برنامه ها را به طور رسمی به وزارت امور خارجه اعلام کردیم.

وی درباره نظارت بر چاه های غیر مجاز اطراف تالاب‌ها گفت: این وظیفه وزارت نیرو است و در حیطه و اختیار سازمان محیط زیست نیست، سازمان بر آن نظارت دارد و این موضوع درباره تالاب‌هایی مانند میانکاله و زریوار که برنامه جامع مدیریت دارند، دیده شده است.

اشرفی زاده درباره تالاب انزلی اظهار داشت: برنامه جامع هفت ساله‌ای برای مدیریت تالاب انزلی مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. این برنامه از سوی استانداری گیلان نیز مورد تاکید قرار گرفته و اخیرا هم متوجه شدیم که معاون اول رییس جمهوری در نامه‌ای به دستگاه‌ها بر اجرای این برنامه تاکید کرده است. ما هم به عنوان دبیرخانه این ستاد، پیگیر موضوع هستیم و برای اجرای آن در بودجه ۱۴۰۰ نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در این برنامه به مواردی مانند وروردی رودخانه‌ها، رسوب، پسماندها، تصفیه‌خانه‌ها طرح آبخیزداری تاکید شده است.  

کشت محصولات کم آب بر کمک به تالاب ها 
مهری اثنی عشری مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها درباره تغییر الگوی کشت در حوضه های آبخیز تالاب‌ها گفت: البته این موضوع از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است اما طرح حفاظت از تالاب‌ها با رویکری که در زمینه کاهش مصرف آب در حوضه های آبخیز تالاب‌ها دارد، طرح‌هایی را به صورت پایلوت اجرا می‌کند. این کار در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده و اکنون در بختگان نیز به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و جوامع محلی انجام می‌شود تا در حد امکان، محصولات کم آب‌بر، کشت شود و در نهایت در قالب دستورالعمل و تجارب موفق منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha