محمد رمضانی کارگردان مستند گردان ۱۱ شناسایی درباره دلایل انتخاب این سوژه، گفت: با توجه به علاقهای که نسبت به مباحث نیروی هوایی دارم، طرحی برای ساخت مستند در این خصوص ارائه کردم و در فرآیند تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که گردان شناسایی با توجه به قدمت و اعتباری که دارد، قابلیت خوبی برای پرداخت خواهد داشت.
وی افزود: طرح اولیه که در بهار ۱۳۹۹ ارائه شد، درباره عملیات مختلف نیرویهوایی بود ولی فرصتی که موسسه به من داد باعث شد که به شکل خاصتر به ماجرا نگاه کنم و در نهایت فضای کاریام معطوف به گردان شناسایی شد.
این کارگردان درباره اهمیت پرداخت به موضوع شناسایی عنوان کرد: با توجه به اهمیت گردان شناسایی، کمتر تا به حال دربارهاش صحبت شده است ولی متخصصین میدانند که شناسایی چه جایگاهی دارد و این مبحث کاملا پیچیده، عمیق و اثرگذار است.
فعالیت گردان شناسایی وابسته به عملیاتی است که طرحریزی میشود، یعنی قبل از اجرای عملیات، منطقه مورد نظر انتخاب شده و سپس عملیات شناسایی انجام میشود. گردان ۱۱ شناسایی قدمت خیلی بالایی دارد و ما سعی کردیم به بخشی از این جنبه تاریخی بپردازیم.
رمضانی در توضیح ماهیت مستند گردان ۱۱ شناسایی گفت: اوج فعالیتهای این گردان، عملیات آزادسازی خرمشهر بود که حدود ۲۰ تا ۲۲ پرواز شناسایی انجام شد که این اقدامات در آن پیروزی بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی درباره منابع مورد استفاده در روند تحقیق تا تولید مستند، گفت: من حدود ۸ جلد کتاب در مبحث کلی نیروی هوایی مطالعه کردم. وقتی قرار شد به طور مشخص درباره گردان شناسایی کار کنیم، منابع دیگری مورد استفاده قرار گرفت، مثل کتاب چشمان عقاب که مختص گردان شناسایی است. طی تولید برایم مشخص شد که شناسایی، جنبههای مختلفی مثل عکسبرداری و شکل استفاده از دوربین را هم شامل میشود و ظهور و بهرهبرداری از عکسهایی که به زحمت گرفته شده است هم یکی دیگر از مباحث تخصصی است.
وی ادامه داد: در پژوهشهای میدانی که داشتم، از کمک و مساعدت چند نفر در نیروی هوایی استفاده شد. ما در این مستند جدا از تصاویر آرشیوی و گرافیکی، مصاحبههایی هم با افراد مطلع انجام دادیم که میتواند برای افرادی که نسبت به مرحله شناسایی شناختی ندارند، اطلاعات خوبی را فراهم سازد.
اقدامات جسورانه و عملیات ماهرانه گردان ۱۱ شناسایی در قالب مستند به تصویر درمیآید. این اثر تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است.
نظر شما