۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84631980
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

افزایش محسوس بیماران مبتلا به کرونا در کردستان و چند خبر دیگر

سنندج- ایرنا- بعد از هفته‌ها فروکش کرونا در کردستان، امروز یکشنبه تعداد بیماران جدید مبتلا به این ویروس به ۱۰۲ نفر رسید که ۱۰ برابر بیشتر از روز یکشنبه هفته قبل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در ۲۴ ساعت گذشته در کردستان شناسایی شده و در حال حاضر ۱۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

دکتر فریدون عبدالملکی با اشاره به آمار بستری شدگان در کردستان به تفکیک شهرستانهای استان افزود: سنندج ۶۲ ، سقز ۱۵، مریوان چهار، قروه سه، بیجار چهار، کامیاران پنج، بانه ۹ و سروآباد ۲ بیمار بستری دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: اکنون ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند.

دکتر عبدالملکی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت نشده است، آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون را یک‌ هزار و ۹۴۹ نفر عنوان کرد که سنندج با ۸۴۴ نفر بیشترین تعداد را دارد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و اهمیت پوشش همگانی واکسیناسیون جهت کنترل، پیشگیری از بیماری و انتقال آن به دیگران ، به مردم توصیه کرد در اسرع وقت ترزیق واکسن کرونا را با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون و یا مراکز جامع خدمات سلامت انجام داده و سه نوبت آن را تکمیل نمایند.

انجام بیش از هزار بازدید از اصناف و مراکز خدماتی

رییس مرکز بهداشت سنندج هم گفت: یک هزار و ۸۸ مورد بازدید از اصناف مختلف و مراکز خدماتی در گروه‌های چهارگانه شغلی در این شهر انجام شده است.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: در روند بازدیدها و اقدامات نظارتی بر فعالیت اصناف و مراکز خدماتی در گروه‌های چهارگانه شغلی، بازرسان این مرکز در قالب ۱۷ گشت مشترک ستادی ۹۷ مورد و در سطح بازدید کارشناسان محیطی، ۸۱۲ مورد بازدید از صنوف را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها، ۱۷۳ کیلو گرم مواد غذایی غیر قابل مصرف کشف و ضبط شد، افزود: در زمینه نظارت بر سلامت عرضه مواد خوراکی و غذای آماده، ۱۷۹ مورد بازدید صورت گرفته و ۱۲ مورد از مواد تهیه شده در این مراکز جهت تایید سلامت مواد بکار گرفته شده مورد نمونه برداری قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت سنندج در زمینه نظارت بر سلامت تهیه، پخت و عرضه نان سنندج با اشاره به بازدیدهای مستمر از خبازی‌های سطح شهر از نمونه برداری ۶ مورد نان در خصوص تایید سلامت از نظر میزان مجاز نمک در نان و عدم استفاده از جوش شیرین خبرداد.

وی اضافه کرد: در راستای تکریم شهروندان، هفت مورد شکایات در سامانه ۱۹۰ از صنوف مختلف ثبت و در دستور کار پیگیری بازرسین این مرکز در هفته گذشته قرار گرفت.

دکتر یوسفی ضمن پیگیری نواقص مراکز خدماتی، صنوف و نظارت دقیق بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط این اماکن از صدور ۱۷ مورد اخطاریه بهداشتی در مدت زمان سپری شده به مراکز خاطی خبر داد و گفت: در زمینه پیگیری اخطاریه‌های بهداشتی صادر شده در روزهای قبل، تعداد ۱۰ مورد از این اخطاریه ها جهت حصول نتیجه مطلوب در دستور کار پیگیری بازرسان این مرکز به انجام رسیده است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود به سایر فعالیت‌های انجام گرفته اشاره کرد و گفت: بازدید و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون صلاحیت پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان و بازدید ویژه از مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در سطح شهر سنندج از دیگر اقدامات نظارتی بازرسین این مرکز بوده است.

دکتر یوسفی در پایان ضمن دعوت از همشهریان در خصوص رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دُزهای تکمیلی واکسن کرونا به فعالیت مراکز نمونه گیری اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته تعداد ۴۶۲ نفر از همشهریان سنندجی در مراکز یاد شده از نظر ابتلا به بیماری کرونا مورد نمونه برداری قرار گرفتند. 

افزایش شمار مبتلایان به امیکرون و هشدار نسبت به رعایت پروتکل‌ها

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به افزایش شمار موارد مشکوک و مبتلایان به کرونا و آغاز پیک امیکرون در استان هشدار داد گفت: جلوگیری از وقوع پیک ششم با تکمیل زنجیره واکسیناسیون امکان پذیر است.

دکتر امید بنفشی با اشاره به وضعیت استان از لحاظ بیماری کرونا اظهار داشت: شمار موارد مشکوک و مبتلایان به سویه امیکرون در استان طی چند روز گذشته افزایش یافته است.

وی بر لزوم جدی رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی در اجتماع، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در دورهمی‌های غیر ضروری برای مهار و پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و گفت: دوری از امیکرون با تکمیل زنجیره واکسیناسیون امکان پذیر است.

دکتر بنفشی با اشاره به اینکه سویه جدید ویروس کرونا یا امیکرون به دلیل قدرت انتشار بالا، نگرانی‌‎هایی در جامعه ایجاد کرده است، افزود: شهروندان نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دُز سوم واکسن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جدیدترین جهش کرونا نوع امیکرون است، ادامه داد: سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و شمار مبتلایان به این سویه در مدت ۲ تا سه روز، دو برابر می‌شود و هر فرد مبتلا می‌تواند هشت نفر را در یک روز به این بیماری مبتلا کند.

دکتر بنفشی با تاکید بر اینکه شهروندان باید بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، تزریق دُز سوم واکسن موارد شدید بیماری که نیاز به بستری دارند و میزان مرگ و میرهای ناشی از آن را به صورت معنی داری کاهش می‌دهد.

وی در پایان تصریح کرد: افرادی که یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دُز دوم و کسانی که هر ٢ دُز واکسن را زده‌اند برای دریافت دُز سوم به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه نمایند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر امروز در کردستان یک هزار و ۹۴۹ قربانی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha