۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷
کد خبر: 84632723
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رقابت چین با روسیه در ساخت یخ شکن های فوق سنگین

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷
کد خبر: 84632723
رقابت چین با روسیه در ساخت یخ شکن های فوق سنگین

تهران- ایرنا - چین ساخت سومین ماشین یخ شکن و بالابر فوق سنگین را برای پشتیبانی از سیستم گاز طبیعی مایع در سراسر جاده دریای شمالی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری «اوراسیا ریویو» وزارت ترابری چین از برنامه ریزی برای ساختن سومین ماشین یخ شکن  و جرثقیل ۱۰۰ هزار تُنی  مانند آنچه اخیرا روسیه مدل های پیش ساخته اش را در نیروگاه های گاز طبیعی مایع کنار جاده دریای شمالی ارائه کرده است، خبر داد. 

برپایه این گزارش سومین ماشین یخ شکن چینی ها قرار است طی ۱ یا ۲ سال تحویل داده شود و این جرثقیل غول پیکر، چین را در موقعیت شریک برابر با روسیه دستکم در نیمی از  بخش شرقی جاده دریای شمالی  قرار می دهد که فشار جدیدی بر شورای قطب شمال برای پذیرش پکن به عنوان یکی از اعضا وارد می کند.

انتشار سند ساخت این یخ شکن عظیم، نشان می دهد چین به دنبال استانداردسازی یخ شکن ها می باشد و این موضوع نشانگر آن است با وجودی که این کشور مناطق یخی دریایی ندارد اما برنامه ای جهت ساخت تعداد بیشتری از این ماشین آلات در آینده در دستور کار خود قرار داده است. 

در این گزارش آمده است: درحالی که سومین ماشین یخ شکن چینی مانند ۲ ماشین قبلی با نفت کار می کند اما پکن به روشنی اعلام کرده خواستار توسعه این ماشین آلات و بردن آن به سمت استفاده از انرژی هسته ای به عنوان سوخت مانند مدل روسی این یخ شکن ها می باشد.اگر خواسته چین به تحقق برسد به موقعیتی برابر با روسیه در کنار خواست های برابر در  منطقه جاده دریای شمالی دست می یابد.

«مارک لانتین» کارشناس سیاست های قطب شمال در دانشگاه «ترومسو» معتقد است چنین اقداماتی نشانگر آن است که چین هنوز به منطقه قطب شمال به عنوان یک اولویت نگاه می کند و می خواهد به پیشرفت و توسعه «جاده ابریشم قطبی» به رغم بسیاری موانع در شمال و شک و تردیدهای اقتصادی دوران پساکرونا ادامه دهد. 

پیش از این  روسیه  برنامه جدیدی برای حضور گسترده در قطب شمال  با عنوان «برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی قطب شمال تا سال ۲۰۲۴» منتشر کرده بود.براساس برنامه مذکور دولت روسیه، ۱۹.۵ میلیارد روبل (۲۶۰ میلیون دلار) برای توسعه زیرساخت های اقتصادی و انرژی و اجتماعی در مناطق قطبی همجوار روسیه تخصیص داد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha