۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84633822
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

بنویس معلم و از خودگذشتگی را مشق کن

شهرکرد- ایرنا- سوز سرما نه یواشکی که خیلی سرزنده از لابلای پنجره و درهای کلاس وارد می‌شود، بخاری‌ها هم حریف دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد کوهرنگ نشده‌اند و سرما خودش را در کلاس درس جا کرده است.

هوا آنقدر سرد است که گویای هم الان رودخانه با این جریان تندش یخ می‌بندد، اما از آن طرف رودخانه فردی با لباس سورمه‌ای رنگ انگار به آب زده است تا خودش را به این طرف  برساند.

آقا معلم است، دوباره امروز آمده است تا بچه‌ها از درس و مشق بدهد و آنها از دیگر دانش‌آموزان برای یادگیری علم و دانش عقب نباشند.

معلمان فداکار و با ایثار در مناطق سخت‌گذر و عشایرنشین چهارمحال و بختیاری با هر سختی بر سر کلاس درس حاضر می‌شوند تا عدالت آموزشی را برای دانش‌آموزان این مناطق که از امکانات و تجهیزات آموزشی کمتری نسبت به سایر شهرها برخوردارند، فراهم کنند.

برخی از معلمان برای آموزش دانش‌آموزان در مناطق سخت‌گذر چهارمحال و بختیاری باید هر هفته از جاده‌های خاکی عبور کنند و کیلومترها پیاده‌رویی کنند تا به مدرسه خود برسند، یا خطر عبور از عرض رودخانه با استفاده از یک کابل"سیم بوکسل" را به جان بخرند تا در مدرسه محل خدمت خود حاضر شوند.

عده دیگر از معلمان نیز همراه با عشایر کوچرو درون و برون در موسوم ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند و راهی استان دیگری می‌شوند تا فارغ از مشکلاتی که در حین مسیر برایشان اتفاق می‌افتد، آموزش دانش‌آموزان این مناطق، را فراهم کنند.

اجرای عدالت آموزشی انگیزه اصلی معلمان برای حضور مناطق سخت‌گذر

بنویس معلم و از خودگذشتگی را مشق کند

یکی از معلمان در منطقه سخت‌گذر شهرستان کوهرنگ بخش بازفت، انگیزه و دلایل خود برای حضور در این منطقه و تحمل سختی‌های تدریس را "عشق به معلمی و تدریس به دانش‌آموزان" این مناطق عنوان کرد و گفت: فراگیری علم و دانش برای دختران و پسران مناطق سخت‌گذر باید فراهم شود و این موضوع باعث می‌شود تا با قبول شرایط سخت از آب رودخانه عبور کنم و توانم زمینه عدالت آموزشی را در این منطقه فراهم کنم.

پیمان بارانی فراهم نبودن زمینه استفاده از تبلت و تجهیزات آموزشی‌ به دلیل نبود اینترنت و زیرساخت‌های لازم و یا نبود امکان برای فرستادن دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان دختر به سایر روستاهای همجوار برای ادامه تحصیل را از مهمترین مشکلات اهالی این روستاها در امر آموزش و پرورش بیان کرد و افزود: این دلایل انگیزه‌ای شد تا برای نخستین سالی که تدریس را شروع کردم در این منطقه حاضر شوم و در ابتدای هفته با عبور از رودخانه با بدنی خیس و لرزان خودم را به کلاس درس دانش‌آموزان برسانم.

وی تصریح کرد: احداث پل در این منطقه یک ضرورت است و مردم این منطقه که پنج خانوار بیشتر نیستند، برای عبور از رودخانه با مشکل مواجه هستند و حتی برای واکسیناسیون فرزندان و یا استفاده از امکانات پزشکی و تهیه مایحتاج خود باید روزانه به دل این رودخانه خروشان بزنند.

بارانی با تاکید بر اینکه مناطق روستایی به خصوص روستاهای سخت‌گذر جایی متفاوت‌تر از دیگر مناطق به خصوص شهرها است و مردم این مناطق با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، یادآور شد: خدمت‌رسانی به اهالی این مناطق یک وظیفه است.

این معلم که خود از فرزندان بخش بازفت شهرستان کوهرنگ است، گفت: نخستین روز هر هفته راهی منطقه می‌شوم تا از طریق جره (سیم بکسل) و یا رفتن درون رودخانه، خود را به آن سمت رودخانه برسانم و بعد از آن نیز حدود چهار ساعت پیاده‌رویی می‌کنم‌ تا بتوانم به مدرسه برسم.

وی اظهار داشت: استفاده از جره هم شرایط خاصی دارد به طوری که اگر قلاب در سمتی‌ که من حضور دارم، قرار گرفته باشد می‌توان از آن برای عبور استفاده کرد در غیر این صورت به‌ اجبار به دل رودخانه میزنم تا بتوانم‌ به موقع در کلاس درس حاضر شوم.

اینجا در دل زاگرس بختیاری چراغ علم روشن است

این معلم کوهرنگی با اشاره به اینکه در استان مناطق سخت‌گذر وجود دارد و کلاس درس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در همه این مناطق برقرار است، گفت: یک ساختمان کوچک کاه‌گلی، مدرسه این روستاست که از کمترین امکانات دانش آموزان مشغول فراگیری علم و دانش هستند.
وی اظهار داشت: برق این مدرسه با پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود و در صورتی که روز آفتابی نباشد در شب‌ برقی برای استفاده معلم ساکن در این مدرسه کاه‌گلی وجود نخواهد داشت.

بارانی افزود: برای تامین مایحتاج زندگی به دلیل سخت بودن مسیر رفت‌وآمد امکان حمل مایحتاج یک هفته به منطقه وجود ندارد و بسیاری از آنچه نیاز داریم را از روستا و همان قوت غالب اهالی روستا که شیر، ماست، تخم‌مرغ و سایر محصولات محلی است، تامین می‌کنیم.

کوچ معلمان برای برگزاری کلاس درس دانش‌آموزان عشایر 

بنویس معلم و از خودگذشتگی را مشق کند

مدیر مجتمع آموزشی کوچ‌رو شهید شاهمرادای نیز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای برگزاری کلاس درس دانش‌آموزان کوچ‌رو همزمان با فصل کوچ عشایر ما نیز همراه آن‌ها کوچ کرده و کلاس درس را در همان چادرهای عشایری برگزار می‌کنیم.

داراب موسایی افزود: این مجتمع آموزشی تنها مجتمع عشایری باقی‌مانده در استان است که در سال تحصیلی جاری ۳۵۵ دانش‌آموز دختر و پسر در ۲ مقطع آموزشی ابتدایی و متوسطه اول در مدارس این آن مشغول تحصیل هستند.

وی به حضور ۱۴ معلم در این مجتمع آموزشی اشاره کرد و گفت: مدیر، معاون و معلمان این مجتمع همزمان با آغاز کوچ عشایر به منطقه گرمسیر از استان خارج می‌شوند و در طول ماه یک‌بار و شاید چند ماه یک‌بار به دیدار خانواده خود در چهارمحال و بختیاری می‌آیند.

به گفته وی، معلمان این مجتمع آموزشی با صبر و حوصله فراوان در کلاس‌های درس حاضر شده و در برخی مواقع مانند پزشکان که هر نفر را جداگانه ویزیت می‌کنند برای هر دانش‌آموز به صورت جداگانه کلاس درس  برپا می‌کنند و در برخی پایه‌ها و یا مناطق آموزشی کلاس‌ درس دسته‌جمعی وجود ندارند.

وی افزود: این مجتمع آموزشی در زمان حضور عشایر در شهرستان کوهرنگ تنها ۲ بخش مرکزی و بازفت را زیرپوشش دارد ولی در زمان کوچ پراکندگی جامعه هدف در پنج شهرستان هفت‌گل، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان و باوی است.

موسایی تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۴ مدرسه در این مجتمع آموزشی فعال است که تنها چهار مدرسه در کانکس است و مابقی مدارس در چادرهای عشایری برپا می‌شود و این امر باعث شده است تا تجهیزات آموزشی که در اختیار معلمان این مدارس چادرنشین است، به خوبی استفاده نشود، یا به دلیل رطوبت فرسوده شوند.

وی به رطوبت بالا در این چادرها اشاره کرد و گفت: تجهیزات آموزشی که در اختیار این مدارس قرار دارند به دلیل رطوبت بالا خراب می‌شوند و قابلیت استفاده ندارد.

موسایی اظهار داشت: دانش‌آموزانی که در مدارس چادری تحصیل می‌کنند از میز و نیمکت برخوردار نیستند و باید تمام ساعت کلاس درس را روی زمین بنشینند.

مدیر مجتمع آموزشی کوچ رو شهید شاهمردای تصریح کرد: کمبود معلم برای برگزاری کلاس درس در مقطع متوسطه اول باعث شد تا معلمان از تمام توان خود برای تدریس استفاده کنند و در ساعات مختلف روز کلاس درس برپا کنند بدون آنکه اضافه‌کاری مازاد بر ساعتی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، دریافت کنند.

به گفته وی، کم‌توجهی به معلمان این مجتمع آموزشی و همچنین مناطق کم برخوردار و سخت‌گذر برای پرداخت حق شیفت، کمک‌هزینه اسکان و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه معلمان در این مناطق است، اما این مسائل باعث نشده است که این معلمان کار تعلیم و تربیت را کنار بگذارند و با هر سختی کار آموزش را ادامه می‌دهند.

وی، اختصاص نیافتن بودجه و یا ردیف خاص اعتباری برای هزینه ایاب و ذهاب به منظور سرکشی و بازدید از این مدارس برای مدیر مجتمع و همچنین به معلمان برای حاضر شدن در محل کار و یا تخصیص حق ماموریت به آن‌ها را از دیگر مشکلات مدارس واقع در مناطق سخت‌گذر بیان کرد.

عبور از رودخانه خروشان برای آموزش به دانش‌آموزان 

یکی دیگر از معلمان جوان که در مناطق سخت‌گذر شهرستان بازفت مشغول فعالیت است، گفت: چهار سال از ورودم به آموزش‌وپرورش می‌گذرد و در تمام این مدت در مناطق سخت‌گذر به آموزش دانش‌آموزان پرداخته‌ام.

محمدرضا علی‌اکبری جوان ۲۵ ساله‌ای که هفته گذشته فیلم عبورش از داخل رودخانه برای رسیدن به دانش‌آموزان در روستای چشمه قاسم در فضای مجازی منتشر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در کلاس درس پنج دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارم و سختی و مشقت برای رسیدن به کلاس درس را به عشق آموزش به دانش‌آموزان و برقراری عدالت آموزشی در مدارس مناطق محروم به جان خریده‌ام.

وی به خونگرم بودن مردم این مناطق و استقبال دانش‌آموزان از معلم مدرسه اشاره کرد و گفت: خدمت کردن در مناطق سخت‌گذر بسیار دل‌نشین است و هر گونه سختی در راه رسیدن به مدرسه با استقبال دانش‌آموزان از تن معلمان بیرون می‌رود و انگیزه برای ادامه مسیر افزایش پیدا می‌کند.

این معلم جوان با اشاره به اینکه این روستای چشمه قاسم از داشتن پل و جاده ارتباطی مناسب محروم است، گفت: مردم روستا برای تردد باید از رودخانه عبور کنند و در زمان بارش و برودت هوا این کار امکان‌پذیر نیست و باید پنج ساعت پیاده‌روی کنند تا بتوانند نزدیک‌ترین روستا برسند.

به گفته وی، در این روستا پنج دانش‌آموز دختر در یک مدرسه کانکسی مشغول به تحصیل هستند و امکان ادامه تحصیل برای این دانش‌آموزان در مقاطع بالاتر به دلیل سختی عبور و مرور از رودخانه وجود ندارد.

علی‌‍اکبری با اشاره به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا نیز مدارس این مناطق به صورت حضوری برگزار شد، افزود: دانش‌آموزان مناطق دور افتاده از امکانات تحصیلی برخوردار نیستند و به دلیل نداشتن تجهیزات آموزش مجازی، تمامی کلاس‌ها درس این مدارس به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی به آرزوهای آینده شغلی این دانش‌آموزان از جمله پزشکی، معلمی، خلبانی و یا بازیگر شدن اشاره کرد و گفت: بیشتر این دانش‌آموزان تا پایان مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و برای رسیدن به آرزوهای خود باید به شهرهای بزرگ بروند.

حضور معلم در روستا امیدی برای محقق شدن آرزوهای دانش‌آموزان است

پدر یکی از دانش‌آموزان در روستا چشمه قاسم شهرستان کوهرنگ با اشاره به کمبود امکانات در این منطقه از جمله یک دهنه پل برای برقراری ارتباط با سایر روستاها، از حضور معلم در این روستا ابراز خرسندی کرد و گفت: معلم این روستا تمام سختی را به جان خریده است تا پنج دانش‌آموز این روستا که همگی دختر هستند بتوانند تا پایه ششم ابتدایی آموزش ببیند.

محمدی افزود: بیشتر فرزندان این روستاها نیز مانند دیگر کودکان آرزوی پزشک، معلم، خلبان و یا پلیس شدن را دارند اما به دلیل نبود امکانات دست یافتن به این آرزوها برای این دانش‌آموزان تا حد زیادی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: شاید تعدادی از دانش‌آموزان مناطق سخت‌گذر با تحمل مشکلات بسیار بتوانند به آرزوهایشان دست پیدا کنند، اما محقق شدن آرزوی شغلی برای دختران در این منطقه به دلیل نبود راه ارتباطی، سخت است.

هشت هزار و ۱۶۰ دانش‌آموز در مدارس عشایری چهارمحال و بختیاری مشغول تحصیل هستند

بنویس معلم و از خودگذشتگی را مشق کند

مدیرکل آموزش‌وپرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: هشت هزار و ۱۸۰ دانش‌آموز استان در مدارس عشایری مشغول تحصیل هستند که بیشترین تعداد دانش‌آموزان با پنج هزار و ۳۱۴ دانش‌آموز مربوط به مقطع ابتدایی است.

حاتم خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این دانش‌آموزان در ۱۴۲ مدرسه و ۱۹۸ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بیشتر مناطق زیر پوشش اداره آموزش‌وپرورش عشایری استان، زیرساخت‌های فضای مجازی وجود ندارد و بیش از ۹۰ درصد اولیای دانش‌آموزان این مدارس گوشی هوشمند ندارند، کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار می‌شود.

خالدی در خصوص مشکلات و سختی کار معلمان در مناطق سخت‌گذر استان و کوچ رو افزود: رفع مشکلات  این معلمان از جمله حق ماموریت و سختی کار در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان ساکن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha