به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، هفت کشور اروپایی طرح های اتحادیه اروپا را مبنی بر الزام صنعت هوایی به استفاده از سوختهای هوانوردی تجدیدپذیر، برای بهبود شرایط زیستمحیطی کافی نمیدانند و تاکید دارند اتحادیه اروپا باید به اعضا اجازه دهد الزامات سختگیرانهتر خود را اجرا کنند.
کمیسیون اروپا تابستان گذشته تدابیری را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای ناشی از بخش صنعت هوایی به عنوان بخشی از اهداف اتحادیه اروپا به منظور کاستن ۵۵ درصدی از مجموع انتشار گازهای گلخانه ای (نسبت به دهه ۹۰ میلادی) تا سال ۲۰۳۰ پیشنهاد داد.
بر اساس این تدابیر، خطوط هوایی باید از سال ۲۰۲۵ دست کم ۲ درصد، تا سه سال بعد ۵ درصد و تا سال ۲۰۵۰ تا ۶۳ درصد از این سوخت پایدار هوانوردی استفاده کنند.
با وجود این، اکنون هفت کشور در نامه ای به کمیسیونر آب و هوای اتحادیه اروپا با تاکید بر حفظ الزامات این اتحادیه، خواستار اختیارات کشورها برای اعمال تدابیر شدیدتر هستند.
این نامه با امضای وزرای اتریش، دانمارک، فنلاند، آلمان، لوکزامبورگ، هلند و سوئد تهیه شده که در آن آمده است: هنوز بیشتر می توانیم الزامات مرتبط با استفاده از سوخت زیستی هوانوردی را با اجازه دادن به اعضای اتحادیه اروپا برای فراتر رفتن از معیارهای حداقلی اتحادیه افزایش دهیم. تدابیر بیشتر در سطح ملی با رقابت در بازار اتحادیه اروپا مغایرت ندارد.
دن یورگنسون وزیر آب و هوا در دانمارک نیز در این زمینه گفت: وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی اقدامات بیشتر را (نسبت به پیشنهادات اتحادیه اروپا) ضروری کرده است. تدابیر اتحادیه کمتر از اهداف کپنهاگ برای حذف همه پروازها با سوختهای فسیلی تا سال ۲۰۳۰ است. (هدفی که سوئد نیز خواستار تحقق آن است).
سوخت زیستی هوانوردی که از انرژی تجدیدشونده یا زیستتوده (زبالههای زیستی) به دست میآید، برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از پرواز هواپیماها حیاتی است؛ به ویژه که هنوز فناوریهایی همچون هواپیماهای برقی در دست نیست. تدابیر پیشنهادی اتحادیه اروپا باید بعد از بررسی و رایزنی به تصویب اکثریت اعضا و پارلمان اروپا برسد.
نظر شما