اعلام آثار بخش «نمایش‌های ایرانی» تئاتر کودک

تهران- ایرنا- همزمان با معرفی و انتخاب ۱۲ نمایش در بخش «نمایش‌های ایرانی» جشنواره بیست‌وهفتم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از روند آماده‌سازی تالارهای نمایشی این استان برای میزبانی شایسته از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خبر داد.

به گزارش ایرنا، هیات انتخاب آثار بخش نمایش‌های ایرانی، متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، زهره بهروزی‌نیا و هادی حسنعلی، پس از ارزیابی ۳۶ اثر این بخش از استان‌های مختلف، ۳ نمایش خیمه‌شب بازی و ۹ مجلس نقالی و پرده‌خوانی را برای حضور در این دوره از جشنواره معرفی کردند.

بخش نمایش‌های ایرانی بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با هدف ایجاد فرصت برای گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان ایجاد شده که در شاخه‌های مختلف هنرهای نمایشی آیینی و سنتی ویژه کودک و نوجوان به تولید اثر می‌پردازند که تا پیش از این در جشنواره کودک و نوجوان حضور نداشتند

دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، آثار پذیرفته شده در بخش نمایش‌های ایرانی را به ترتیب حروف الفبا به این شرح اعلام می‌کند:

بخش خیمه شب‌بازی

نمایش تماشاخانه خیمه‌شب بازی به نویسندگی و کارگردانی محمد حسن ابویی از مهریز

نمایش  دروغ مبارک به نویسندگی و کارگردانی حسین (عرشیا) ربیعی از تهران

نمایش ویروس کشون به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی از تهران

بخش نقالی و پرده‌خوانی

بانو گشسب برگرفته از شاهنامه فردوسی با نقالی و پرده‌خوانی مهرساد جلیلوند از بوشهر

خوان دوم اسفندیار نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی الینا هاشمی از فارس-کازرون

خوان سوم اسفندیار نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی سیده مهتاب حسینی از  فارس-کازرون

خوان چهارم اسفندیار نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی آرمیتا نصرزاده از فارس- کازرون

خوان چهارم نبرد رستم و جادوگر بازنویسی مژگان صفری با نقالی و پرده‌خوانی نازنین زهرا بحرینی از بوشهر

خوان چهارم نبرد رستم و جادوگر بازنویسی مژگان صفری با نقالی و پرده‌خوانی یسنا کشاورز از بوشهر

نبرد رستم و اکوان دیو نوشته بهاره جهاندوست با نقالی و پرده‌خوانی آنیتا توکلی از کرج

نقل برزو نوشته سیدمحسن هاشمی و با نقالی و پرده‌خوانی یاسمین مریخی و زهرا داورپناه از تربیت حیدریه

هفت‌خوان رستم نوشته نوشین بیگلریان و با نقالی سمانه اراکی از همدان

در بخش تئاتر فراگیر به جهت مطابقت با ضوابط فراخوان (حضور تنها یک اثر از هر کارگردان در جشنواره) و با نظر هیات انتخاب این بخش، نمایش قطعه گمشده به کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه جایگزین نمایش قصه بخت به کارگردانی محمد حسن ابویی از مهریز یزد می شود.

اعلام آثار بخش «نمایش‌های ایرانی» تئاتر کودک

آماده‌سازی سالن‌های اجرا برای جشنواره بیست‌وهفتم

احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در جلسه ستاد اجرایی جشنواره بیست‌وهفتم با بیان اینکه اقدامات اجرایی جشنواره از دو ماه گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این ایام سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی و هنری بوعلی‌سینا و آوینی تجهیز شده‌اند.

رئیس بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز در روزهای آینده در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: برآورد تمام قراردادهای جشنواره در جلسات آینده انجام خواهد شد.

۴۰۰ میهمان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

احسانی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ نفر میهمان جشنواره هستند، یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا، پیش‌بینی‌ و برنامه‌ریزی بر این است که اسکان میهمانان در چند هتل انجام شود. تجهیزات سالن‌های شهرستان‌ها برای اجرای نمایش‌ها باید در ایام منتهی به جشنواره تامین شود؛ علاوه بر این عملیات عمرانی سالن تالار فجر تا اسفندماه به پایان خواهد رسید و در اختیار ستاد برگزاری جشنواره قرار خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هماهنگی کمیته‌های ستاد اجرایی و استفاده از ظرفیت هنرمندان و دستگاه‌های اجرایی استان، جشنواره به بهترین شکل و متفاوت از دوره‌های قبل برگزار شود.

اعلام آثار بخش «نمایش‌های ایرانی» تئاتر کودک

میزبانی جشنواره بیست‌وهفتم تئاتر کودک و نوجوان از ۴۵۲ گروه نمایشی

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و قائم‌مقام رئیس بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم در این جلسه گفت: تا کنون حضور ۵۲ گروه نمایشی در جشنواره بیست و هفتم قطعی شده است.

سیدمحمدرضا جوادی با بیان اینکه داوری اولیه آثار به اتمام رسیده است، اظهار کرد: ۵۲ اثر در بخش‌های خردسال، کودک، نوجوان، خیابانی، خیمه‌شب بازی، نقالی و پرده‌خوانی، فراگیر و کودکان زیر ۱۸ سال برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند و اسامی گروه‌های منتخب بخش نقالی و خیمه‌شب‌بازی نیز به زودی اعلام خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: ۳۰ نمایش در بخش رقابتی و ۱۰ اثر در بخش غیر رقابتی اجرا خواهد شد. برآورد اولیه اعتبارات در کمیته‌ها در حال انجام است و پس از جمع‌بندی نهایی، اعتبار لازم تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مدت اخیر بازدید از سالن‌های نمایش انجام شده است، گفت: ۲۸ اثر در سالن‌ها اجرا خواهد شد که با توجه به زمان‌بندی اجرای نمایش‌ها، هفت سالن باید تجهیز شوند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی متناسب با شرایط همه گیری کرونا، در اسفندماه سال جاری به دبیری امیر مشهدی عباس و  با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha