جشنواره تئاتر تهران فرصتی برای چالش تخصصی رقابت‌کنندگان است

تهران- ایرنا- عضو هیات انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران گفت: این رویداد پاتوقی برای دیده شدن در شرایط تخصصی و با تماشاگر تخصصی است و گروه و هنرمند در چنین شرایطی ارزیابی می‌شوند، رقابت ایجاد می‌شود و به دلیل ایجاد همین رقابت، شرکت‌کنندگان می‌توانند خود را به چالش بکشند.

امین اکبری نسب در گفت وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا با بیان این که جشنوارۀ تئاتر استان تهران، همزمان با دیگر جشنواره‌های استانی در کشور برگزار می‌شود، گفت: جشنواره‌های تئاتر در کشور در بازۀ زمانی خاص و بنا به برنامه‌ریزی هر استان، مطابق با موقعیت جغرافیایی استانی و نگاه به ظرفیت‌های آن استان برگزار می‌شود و آثاری که در این جشنواره‌ها انتخاب می‌شوند و عنوان برگزیده پیدا می‌کنند، می‌توانند وارد جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر فجر شوند.

بخش‌های مختلف، جشنوارۀ تئاتر تهران را از تک‌بُعدی بودن خارج کرده است

وی جشنواره‌های تئاتر استانی را یکی از مهم‌ترین پیش‌مقدمه‌ها برای ورود گروه‌های مختلف نمایشی به جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر فجر برشمرده و تاکیدکرد: استان تهران نیز، مانند دیگر استان‌ها، هر ساله، یک تا چهار ماه پیش از شروع جشنوارۀ تئاتر فجر جشنوارۀ اختصاصی تئاتر خود را آغاز می‌کند.

جشنواره از این حالت تک‌بُعدی، که فقط نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال در آن حضور داشته باشد، عبور کرده‌است تا نگاه وسیع‌تر و چند بُعدی‌تری را در برگزاری این جشنواره‌ داشته باشندعضو هیات انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر تهران افزود: امسال با رویکردی که دوستان نسبت به جشنوارۀ تئاتر استان تهران داشتند، بخش‌های مختلف و متفاوت دیگری، مثل بخش‌های کودک و نوجوان، نهال، لبخند و... را به این جشنواره اضافه کردند و من، تصور می‌کنم که نگاه و خواست برگزارکنندگان این بوده است که جشنواره از این حالت تک‌بُعدی، که فقط نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال در آن حضور داشته باشد، عبور کرده‌است تا نگاه وسیع‌تر و چند بُعدی‌تری را در برگزاری این جشنواره‌ داشته باشند.

اکبری‌نسب، ضمن ابراز خرسندی از این که چنین نگاهی در جشنوارۀ تئاتر استان تهران به مرحلۀ اجرا درآمده است، ادامه داد: چنین رویکردی در جشنواره، موجب خواهد شد تا گروه‌های مختلفی که از شهرستان‌های مختلف استان تهران در این جشنواره شرکت می‌کنند و حضور دارند، اشکال مختلف نمایش را از شهرستان‌های مختلف ببینند و با تولیدکنندگان این آثار نیز آشنا شوند.

عضو هیات انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران این رویداد را فضایی برای تجربه کردن گروه‌های مختلف هنرهای نمایشی از استان تهران و سرآغاز یک فضای تجربی مستقل دانسته و بر همین اساس، اضافه کرد: تصور می‌کنم که این روند، نگاه مثبت و نگاه درستی است؛ چون ما در سطح استان تهران، جشنواره‌های مختلفی را مانند جشنوارۀ تئاتر فجر، جشنوارۀ تئاتر آئینی-سنتی، جشنوارۀ تئاتر عروسکی تهران-مبارک و جشنوارۀ تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم که این جشنواره‌ها، جشنواره‌های بین‌المللی و سراسری هستند که به واسطۀ پایتخت بودن تهران، همگی در تهران تمرکز دارند.

جشنواره تئاتر تهران فرصتی برای چالش تخصصی رقابت‌کنندگان است
امین اکبری نسب

بسیاری از گروه‌های نمایشی استان تهران نادیده گرفته می‎‌شوند

وی، جشنوارۀ تئاتر استان تهران را، به صورت مستقل از جملۀ جشنوارهایی برشمرد که مشابه آن در فضای نمایش کشور کم است و یا اگر هم وجود داشته باشد، تحت سلطۀ جشنواره‌های کشوری است و در ادامه، اظهار داشت: بر همین اساس، من تصور می‌کنم که بسیاری از گروه‌های تئاتری که در فضای نمایشی شهرستان‌های استان تهران در حال فعالیت هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

اکبری‌نسب، با بیان این نکته بسیاری از گروه‌های نمایشی در بخش کودک و نوجوان که او به عنوان داور انتخاب آثار حضور دارد، در شهرهای کوچک خویش فعالیت می‌کردند، دیده نشدند، تصریح کرد: فرصت و فضای برگزاری این دست از جشنواره‌ها، به ما این امکان را می‌دهد تا با بسیاری از گروه‌هایی که تا به امروز در شهرستان‌ها به تولید اثر پرداخته‌اند و کارهایی که تا به امروز انجام دادند که به صورت سراسری و استانی دیده نشده است، آشنا شویم و از همین روی، می‌توان گفت که این دست از جشنواره‌ها، می‌تواند فرصتی برای گسترش مخاطبان عام و خاص نمایش باشد تا بتوانند آثار تولید شدۀ خویش را عرضه کنند.

جشنواره تئاتر تهران فرصتی برای چالش تخصصی رقابت‌کنندگان است

جشنوارۀ تئاتر، پاتوق دیده شدن آثار نمایشی در فضایی تخصصی است

جشنواره‌های تئاتر پاتوقی برای دیده شدن در شرایط تخصصی و با تماشاگر تخصصی است و گروه و هنرمند در چنین شرایطی ارزیابی می‌شود، رقابت ایجاد می‌شود و به دلیل ایجاد همین رقابت، شرکت‌کنندگان می‌توانند خود را به چالش بکشنداین بازیگر تئاتر با بیان این نکته که امروز تفاوتی ندارد کدام هنرمند در چه حوزه‌ای کار می‌کند و همه هنرمندان در همۀ حوزه‌ها، دوست دارند که آثارشان، هم توسط مخاطبان عام و هم توسط مخاطبان تخصصی دیده شود، خاطرنشان کرد: جشنواره‌هایی از این دست، پاتوقی برای دیده شدن در شرایط تخصصی و با تماشاگر تخصصی است و گروه و هنرمند در چنین شرایطی ارزیابی می‌شود، رقابت ایجاد می‌شود و به دلیل ایجاد همین رقابت، شرکت‌کنندگان می‌توانند خود را به چالش بکشند.

عضو هیات انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران، با ابراز خرسندی از حضور مرکز امید (حوزۀ هنری کودک و نوجوان) و حوزۀ هنری در کنار جشنوارۀ تئاتر استان تهران، تأکید کرد: نگاهی که امروز در جشنوارۀ تئاتر استان تهران وجود دارد، قدمی بسیار مثبت است و حالا چقدر عالی‌تر که حوزۀ هنری هم پای کار آمده است و من، به شخصه از این قضیه بسیار خوشحال هستم.

وی، با مروری بر برگزاری ادوار مختلف جشنوارۀ تئاتر «سورۀ مهر» که توسط حوزۀ هنری برگزار شده است، یادآور شد: سالهاست که حوزۀ هنری را با جشنوارۀ تئاتر «سورۀ مهر» می‌شناسیم، چرا که من در چندین دوره از جشنوارۀ تئاتر سورۀ مهر کار کرده‌ام؛ چه در زمانی که در سال‌های گذشته در لرستان کار می‌کردم، این جشنواره در سطح استانی کار می‌شد و من، یک سال توانستم در بخش نمایشنامه نویسی، جایزۀ دوم را دریافت کنم. زمانی که به تهران آمدیم نیز، من در چندین دورۀ مختلف به عنوان بازیگر یا کارگردان در آثار مختلف حضور داشته‌ام.

همکاری حوزۀ هنری، مرکز امید و جشنوارۀ تئاتر استان تهران، نگاهی دقیق و درست است

اکبری‌نسب، حضور حوزۀ هنری و مرکز امید (حوزۀ هنری کودک و نوجوان) در فضای جشنوارۀ تئاتر استان تهران را، با توجه به سبقه و پیشینۀ این نهاد در برگزاری جشنوارۀ «سورۀ مهر» که دیگر برگزار نمی‌شود، اتفاقی مبارک برشمرده و بر همین اساس، گفت: همین اتفاق که حوزۀ هنری، با جشنوارۀ تئاتر استان تهران، انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و همچنین ادارۀ کل ارشاد استان تهران در حال همکاری است، نگاهی درست است و همین اتفاق می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد یک اتفاق درست و قشنگ در استان تهران باشد و کم‌کم، این اتفاق، هم‌پوشانی، هم‌زبانی و همدلی در عرصۀ هنر نمایش، موجب می‌شود که فردا هنرمندان بیشتری پا در این عرصه بگذارند، فعالیت کنند و آثار بهتر و بیشتری در حوزۀ بزرگسال و یا دیگر اشکال نمایشی تولید شود.

به گزارش ایرنا، بخش کودک نوجوان بیست‌و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران، با همکاری مرکز امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) برگزار می‌شود. هیات انتخاب آثار این بخش از ۱۸ تا ۲۰ شهریورماه؛ ۲۷ اثر رسیده به دبیرخانه را در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» حوزه هنری بازبینی کرده‌اند.

بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران نیز به دبیری امیرحسین شفیعی آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha