نقشه راهبردی صنایع دانش بنیان تدوین می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره وضعیت صنایع کشور، مقدمات لازم برای تدوین سند و نقشه راهبردی صنایع دانش بنیان با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان روز سه‌شنبه در حاشیه یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه اولین بحث با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نیاز جدی برای پیشرفت کشور، بحث صنایع و نقش علم و فناوری در این حوزه بود. صنایع مختلف اکنون در جهت دانش بنیان شدن تلاش می کنند و رقابت اکثر کشورها در این حوزه بسیار تنگاتنگ است.

وی تاکید کرد: مصوبه ای در این زمینه به ستاد راهبری تکلیف شد که مقدمات لازم برای تدوین سند و نقشه راهبردی صنایع دانش بنیان با همکاری وزارت خانه های مرتبط صورت گیرد. ذینفعان این طرح شامل نهادهای دولتی و تعداد زیادی شرکت‌ها و موسسات بزرگ کشور است که اغلب غیردولتی هستند؛ چون این نهادها نقش مهمی در اقتصاد دانش بنیان دارند.

 دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: محور دوم در ارتباط با دانشجویان پزشکی است که در خارج از کشور تحصیل می کنند و به ایران آمده اند، درخواست هایی دارند که وزارت بهداشت در این زمینه مکلف شد طرح پیشنهادی خود را ارائه دهد و در زمان محدود برای بررسی به ستاد ارائه کند. این افراد که به ایران آمده اند در خارج از کشور برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه هستند و شاخص ها و مواردی هم وزارت بهداشت مدنظر دارد که پس از بحث مقرر شد وزارت بهداشت طرح خود را به این ستاد ارایه دهد.

وی خاطرنشان کرد: دستور اصلی امروز مربوط به ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور بود که فاز یک آن که توسط وزارت علوم پیشنهاد شد و به تصویب رسید، اما تمام مصوبات رصد و گزارش و اجرای آن در ستاد بررسی می شود. وزیر علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه گزارش اجرایی سازی فاز اول ساماندهی این موسسات را ارائه دادند و جمع بندی خوبی شد و ابراز رضایت دارند.

کبگانیان افزود: در گزارش فاز اول، برخی اصلاحات جزیی در مصوبات مربوط به جلسات شورای ستاد راهبری نقشه جامع کشور مورخ ۱۱ و ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مطرح شد که برای برخی از این پیشنهادها بحث مفصل شد و برخی از آنها به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه برای فاز دوم هم درخواست داده ایم، تصریح کرد: فاز دوم ساماندهی مربوط به سایر دانشگاه های کوچک و مورد نظر است که قرار شد در این ستاد با همکاری وزارت علوم مطرح و شاخص های مربوطه و پیشنهاد وزارت علوم بررسی شود و بعد از عبور از کمیسیون‌های مربوطه در صحن ستاد راهبری نقشه جامع کشور مطرح شود. 

کبگانیان گفت:‌ البته در این زمینه رهبر معظم انقلاب در دستوری که به وزارت علوم  دادند از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی حمایت کردند، ولی تاکید داشتند این ساماندهی با الحاق یا ادغام موسسات با همکاری ستاد باشد که خوشبختانه این کار در حال انجام است و گزارش هایی به دفتر مقام معظم رهبری ارایه دادیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: در مورد بحث دانشگاه آزاد اسلامی هم، برنامه آمایش و ساماندهی موسسات مربوط به این دانشگاه ارایه شده و در کمیسیون‌های ستاد مورد بررسی است تا بعد از بررسی در دستور کار قرار گیرد.

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این شورا برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha