رعایت نکردن حق‌آبه مهم‌ترین مشکل تالاب‌های کشور است

نوشهر - ایرنا - رییس اداره دریایی محیط‌زیست مازندران با اظهار این که وضعیت تالاب‌های کشور با وجود تصویب قوانین حمایتی خوب نیست ، گفت : رعایت نکردن حق‌آبه مهم ترین مشکل تالاب‌های کشور بویژه در استان مازندران است.

به گزارش ایرنا ، کامران نصیر احمدی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز تصویب کنوانسیون بین المللی تالاب های رامسر که با حضور مسوولان، سمن ها و حامیان محیط زیست در شهر رامسر برگزار شد، افزود : وقتی حق آبه تالاب به مدت ۶ ماه متوقف می شود، در پی آن خسارت زیست محیطی بشدت افزایش می یابد و بازسازی تالاب هم ۱۰ سال به تعویق خواهد افتاد.

وی فشار بیش از ظرفیت زیست محیطی به این پهنه های آبی را هم از دیگر دلایل ناخوش احوال بودن تالاب های کشور برشمرد و گفت : یک مشکل دیگر هم این است که در حال حاضر به تنهایی باید کار حفاظت از تالاب ها را انجام بدهد.

نصیراحمدی اجرای طرح مدیریت زیست بومی را بهترین راهبرد برای نجات تالاب ها دانست و افزود : این طرح به دلیل آن که تمامی ذینفعان تالاب ها را پای کار می آورد و به همین جهت اقدامی امید بخش در جهت احیای تالاب های کشور محسوب می شود.

وی با اظهار این که سازمان محیط زیست با وجود عدم همراهی برخی نهادها اقدامات قابل توجهی را  برای حفظ حیات تالاب ها انجام داده است، از تصویب قانون حفاظت و احیای تالاب ها ، توجه به تالاب ها در متن برنامه توسعه ششم ، تشکیل ستاد مدیریت همانگی تالاب های کشور، پایش ماهواره ای برخی تالاب ها، انجام مطالعات نیاز آبی تالاب ها و همچنین تکمیل مدیریت زیست بومی کشور به عنوان بخشی از اقدامات این سازمان در سال های گذشته نام برد.

رییس اداره دریایی محیط زیست مازندران از اجرایی شدن قانون‌ مدیریت زیست بومی تالاب ها به عنوان یک حرکت « بسیار خوب » مورد انتظار در دولت سیزدهم نام برد و گفت : با اجرایی شدن این قانون تمامی ذینفعان اعم از آب منطقه ای، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد خود را مالک این پهنه های آبی می دانند و همین نگاه سبب می شود هر یک سهم خود در حفاظت از تالاب را پرداخت کنند و همبستگی های این حوزه افزایش می یابد.

 رعایت نکردن حق‌آبه مهم‌ترین مشکل تالاب‌های کشور است

میانکاله، قربانی نبود طرح مدیریت زیست بومی

نصیراحمدی تلف شدن پر تعداد پرندگان در تالاب میانکاله طی دو سال متوالی را نمونه بارز عدم همراهی تمامی نهادهای در حفظ تالاب دانست و گفت : بارها از سوی محیط زیست اعلام شده بود که مواد نوترینتی در فاضلاب های شهری که سسیتم تصفیه برای حذف این عناصر را ندارند، سیل گلستان ، فعالیت حجم بالای مصرف آب بخش کشاورزی پیرامون تالاب ها سبب شد که مدیریت این عرصه آبی از توان سازمان محیط زیست خارج شود که سبب شد ما شاهد تلفات پرشمار پرندگان در میانکاله باشیم.

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله در زمستان ۹۸ و ۹۹ رخ داد. مسوولان دامپزشکی کشور آمار تلفات طی این دو سال را بیش از ۱۵۰ هزار بال از دستکم ۱۵ گونه اعلام کردند. دامپزشکی کشور همچنین در هر دو سال پس از بررسی های میدانی و انجام آزمایش سم شناسی روی لاشه ها ، علت مرگ را « بوتولیسم » اعلام کرد که نوعی مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم است. این باکتری به طور وسیع در خاک وجود دارد و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارد.
رییس اداره دریایی محیط زیست مازندران ورود آلاینده ها به تالاب را سبب انباشت فلزات سنگین در کف این گستره های آبی دانست و توضیح داد : ورود آلاینده ها به تالاب سبب می شود که رسوبات کف تالاب ها به بستر انباشت فلزات سنگین تبدیل و تلفات پرندگانی شوند که از تالاب تغذیه می کنند و تلفات تا زمانی که آلاینده های کف آزاد نشوند ادامه می یابد چنان که امسال با توجه به آزاد شدن آلاینده ها ، تلفاتی در میانکاله نداشتیم.

 وی همچنین با اعلام این که ۴۲ نوع تالاب در جهان وجود دارد که ۱۰ نوع مصنوعی ، ۱۲ نوع دریایی و ساحلی و ۲۰ نوع هم تالاب طبیعی هستند، نسبت به ضعف فعالیت های محیط زیستی و بی توجهی به دوره ها و همایش های تخصصی در زمینه تالاب و در شهر رامسر هشدار داد،

نصیر احمدی گفت: مسوولان شهرستان رامسر باید از کنوانسیون حمایت کنند، چرا که کشورهایی نظیر قطر و ژاپن در این سال ها تلاش کردند تا با اعلام اینکه فعالیت های کنوانسیون در محل فعلی ضعیف است و باید به کشورهایی که اقدامات بهتر و موثرتری در این زمینه انجام‌ داده اند  منتقل شود.

وی افزود : البته تحریم ها و شیوع کرونا طی دو سال گذشته در عدم برگزاری دوره های آموزشی و همایش ها بی تاثیر نبود و سبب شد تا بهانه ای به دست این کشورها بیفتد ولی با این حال نیاز است که حمایت های شهرستان و استانی برای حفظ این جایگاه در دستور کار مسوولان قرار گیرد تا این دستاورد مهم برای کشور حفظ شود.

کنوانسیون بین المللی رامسر در باره تالاب ها ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور ۱۳ کشور در شهر رامسر امضاء شد.در حال حاضر ۱۷۱ کشور عضو این کنوانسیون معتبر محیط زیستی هستند و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تالاب در دنیا زیر پوشش آن قرار دارد.

طبق اساسنامه کنوانسیون بین‌المللی رامسر، کشورهای عضو موظف هستند که تالاب‌های مهم‌شان را شناسایی و حفاظت کنند و با تنظیم و تهیه نقشه‌های اصلاحی، در مسیر حراست از این زیستگاه‌های باارزش و بهره‌برداری درست از آن‌ها گام بردارند. برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد پرندگان در تالاب‌های ثبت شده و حفاظت از آن‌ها نیز از دیگر وظایف کشورهای عضو کنوانسیون رامسر است.

کنوانسیون بین‌المللی رامسر امسال برای روز جهانی تالاب‌ها شعار «تالاب‌ها را ارج نهیم، مدیریت کنیم، احیا کنیم و دوست بداریم» را انتخاب کرده و در پوستری که طراحی کرده نیز عنوان کرده که حفاظت از تالاب‌ها به نوعی کمک به همه مردم و طبیعت است. این کنوانسیون محور کمپین سال ۲۰۲۲ را «اقدام برای تالاب‌ها» عنوان کرده و از همه کشورهای عضو و دوستداران محیط زیست در سراسر دنیا خواست تا سرمایه‌گذاری مالی، انسانی و سیاسی برای نجات تالاب‌های جهان از ناپدید شدن و احیای تالاب‌هایی که تخریب شده را جدی بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha