حسین فرخنده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کالاهای فرهنگی می تواند حامل پیام های بسیار باشد بنابراین در صورت داشتن جاذبه و بهروز و پاسخگو بودن به مقتضیات زمانی می تواند در تثبیت رفتارها و یا تغییر آن موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه هر کالایی اعم از فرهنگی یا اقتصادی می تواند بر روی رفتار و فرهنگ ما موثر باشد گفت: به طور مثال وقتی شما یک لباس را خریداری می کنید کارکرد اقتصادی آن به پایان می رسد ولی نقش و کارکرد فرهنگی آن آغاز می شود.
فرخنده افزود: امروز اگر نسبتی بین کالاهای فرهنگی و رسانه ها باشد قابلیت ها، ویژگیها و جاذبه های آن به جامعه مخاطب، منتقل می شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره کالاهای فرهنگی در استان برای دومین سال متوالی گفت: جشنواره ها با توجه به جنبه رقابتی آن، کانال مفیدی برای معرفی کالاهای داوری شده است و با پیش بینی عرضه گاه از سوی دستگاه های متولی، روند معرفی این تولید ها تسهیل می یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه برگزاری جشنواره آغازی برای فعالیت های گستردهتر در حوزه کالاهای فرهنگی است گفت: درگذشته این فعالیت در قالب برگزاری نمایشگاه بومی عروسک به صورت پراکنده انجام می شد اما با برگزاری جشنواره شاهد افزایش زمینه تولید این کالاها در استان باشیم.
فرخنده با اشاره به اینکه بر اساس پیمایش انجام شده، مهم ترین مزیت استان خراسان شمالی در فرهنگ آن به رغم ضعف در سرانه اقتصادی و استان سی ام بودن در این حوزه است، گفت: بر اساس داده های این پیمایش، استقبال از کالاهای فرهنگی (موسیقی، کتاب، سینماو کتابخوانی) در استان به نسبت سرانه اقتصادی خوب بوده و بر این اساس سرمایه گذاری در حوزه کالاهای فرهنگی توجیه پذیر است.
وی با تاکید بر اینکه سعی هنرمندان در حوزه تولید کالاهای فرهنگی باید بر مطالعه و کنکاش در حوزه عناصر و محتواهای بومی و محلی و به کار بردن آن به تناسب نیاز امروز در تولیدات باشد، افزود: با تولید کالای فرهنگی با محتوای بومی و محلی، حوزه فرهنگی از انزوا خارج و وارد جامعه می شود.
به روز شدن کالاهای فرهنگی با نیازهای جامعه بر تولید کالاها موثر است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به روز شدن کالاهای فرهنگی و تطابق آن با نیازهای جامعه و هماهنگی آن با باورها و ارزش های جامعه و تعریف ارتباط این تولید با رسانه را از لوازم موثر بودن تولید این کالاها عنوان کرد و گفت: نکته مهم دیگر در بحث تولید کالاهای فرهنگی، تعریف نسبت کالا با بازار است که با تعریف این نسبت، تولید تداوم می یابد و این کالا ها دیگر به دلیل کارکرد نداشتن به اشیا موزه نمی پیوندد.
فرخنده به عضویت صندوق اعتباری هنرمندان درآمدن فعالان این بخش را از اقدامات حمایتی این حوزه برشمرد و گفت: بازارچه و عرضه گاه اگر در اختیار هنرمندان آنهم در مکان های پرتردد قرار گیرد، فرصت دیده شدن کالاهای فرهنگی فراهم می شود که در این حوزه شهرداری می تواند گام های موثری بردارد.
دومین جشنواره کالاهای فرهنگی در خراسان شمالی در سه بخش «نوشت افزار»، «هدایای فرهنگی» و «عروسک» کلید خورده که برگزاری آیین پایانی و معرفی برگزیدگان این جشنواره با توجه به وضعیت کرونایی استان، متعاقبا اعلام می شود.
نظر شما