۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84642056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ هزار خانوار کردستانی عضو گروه های خودیار هستند

سنندج- ایرنا- سرپرست اداره کل بهزیستی استان کردستان گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار خانوار استان عضو گروه های خودیار در قالب طرح تامین مالی خُرد هستند.

حسین رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گروه‌ها در قالب طرح تامین مالی خرد به صورت گروه‌های پنج ۵ الی ۱۵ نفره به صورت داوطلبانه با هدف حمایت‌های اجتماعی چند جانبه بین اعضا تشکیل شده اند.

وی افزود: در استان حدود ۸۵۰ گروه خودیار تشکیل شده که بیش از ۱۵ درصد آنها با حمایت موسسه تاک برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به بانک‌های عامل استان معرفی می‌شوند.

سرپرست بهزیستی با بیان اینکه به طور میانگین حدود ۹۳ درصد از گروه‌ها را زنان روستایی تشکیل می دهند، گفت: مبلغ کل سرمایه صندوق و پس اندازهای گروه بیش از ۲۵ میلیارد ریال برآورد شده است، ضمن اینکه مبلغ کل وام‌های پرداخت شده توسط بانک به گروه‌ها حدود ۱۱۰ میلیارد ریال است.

وی با اشارە بە اینکە بیشترین تعداد گروه‌های خودیار در استان کردستان تشکیل شده است، اضافه کرد: این گروه‌ها متشکل از ۱۲ هزار عضو است که از هر خانواده فقط یک  نفر می‌تواند عضو این گروه‌ها باشد و هم اکنون ۱۲هزار خانوار عضو گروه‌های خودیار هستند.

رسولی بە فرصت‌های شغلی ایجاد شده از محل طرح تامین مالی خرد اشارە کرد و افزود: براساس آموزش‌های داده‌ شده، از محل دریافت تسهیلات داخلی گروه‌های تامین مالی خرد،  بیش از ۴۰ رشته فعالیت کسب و کار ایجاد شده و یا تحت عنوان سرمایه در گردش به اعضای خانواده است.

وی اظهار داشت: محصول طرح نیز حاصل برآمد ۲ فرایند شامل انباشت پس‌انداز توسط اعضای گروه‌های خودیار و گردش آن به‌ صورت وام‌های خرد در میان اعضا و پیوند مالی این نهادها با بانک کشاورزی ایران و در نتیجه بهره‌مندی از منابع این بانک به‌ صورت وام‌های خرد ولی در مقیاس‌هایی بزرگ‌تر از آنچه که منابع صندوق‌های پس‌انداز و وام گروه‌ها اجازه آن را دهد.

سرپرست بهزیستی کردستان یادآور شد: وام‌های حاصل از این پیوند مالی با بانک، بدون وثیقه و ضامن بوده و اصل حاکم بر طرح، اتکا به منابع خود مردم و اجتناب از یارانه‌های رایج است.

طرح تامین مالی خرد از جمله برنامه های مهم و اثرگذار وزارت کار در راستای ایجاد و ﺗﻮﺳـﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل در روستاهای محروم است، در این طرح، برای روﺳﺘﺎﯾﯿﺎن ﮐﻢ درآﻣﺪ و آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ که امکان دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎﻧﮑﯽ را ﻧﺪارﻧﺪ، شرایط دریافت وام و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺪون وﺛﯿﻘﻪ و ﺿﺎﻣﻦ فراهم شده است.

این طرح که با ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﻫﻤﮑﺎری وزارت کار، بانک کشاورزی، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ و ﻣوﺳﺴﻪ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺎﻟﯽ ﺧﺮد روﺳﺘﺎ در کشور در حال اجرا است، بر پایه حضور و مشارکت فعال نهادهای کوچک مردمی تحت عنوان " گروه‌های خودیار" استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha