۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84643003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۸ درصد سهمیه کود شیمیایی کردستان توزیع شده است

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 84643003
۷۸ درصد سهمیه کود شیمیایی کردستان توزیع شده است

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ۷۸ درصد سهمیه کود شیمیایی بخش کشاورزی استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون جذب و بین کشاورزان توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز سه شنبه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: وقوع خشکسالی بی سابقه در سال زراعی گذشته در استان این مهم را آشکارتر کرد که پایداری تولید و افزایش عملکرد در دیمزارها در گرو اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب این مزارع است.

وی اضافه کرد: تغذیه گیاهان زراعی استان نه تنها باید در راستای افزایش عملکرد باشد بلکه در راستای افزایش کیفیت محصول ونیز میزان مواد مغذی در آن باشد چرا که کیفیت محصولات کشاورزی بر قیمت خرید تضمینی آن تاثیرگذار است.

وی با اشاره به خشکسالی بی سابقه در سال گذشته یادآور شد: در سال زراعی گذشته میانگین عملکرد مزارع گندم استان تا ۶۵۰ کیلوگرم کاهش یافت در حالی که کشاورزانی در همان شرایط آب و هوایی با اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب مزارع دیم توانستند نزدیک به ۲ تن گندم برداشت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: تامین و توزیع کود در سال زراعی جاری نسبت به ۲سال گذشته مناسب تر بوده و تاکنون ۷۸ درصد سهمیه کودی استان جذب و در بین کشاورزان توزیع شده است.

سپری سهمیه کود استان را حدود ۱۰۴ هزار تن خواند و گفت: تا کنون شرکت خدمات حمایتی استان توانسته ۵۶ هزار و ۶۳۳ تن کود ازته و سازمان تعاون روستایی استان هم ۱۰ هزار ۲۶۷ تن از این کود را تامین و توزیع کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از شهرستاهای استان ۱۰۰ درصد سهمیه کودی خود را جذب کرده‌اند، اظهار داشت: برای فصل داشت در سطح ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش طرح جهش تولید، به ۲۱ هزار تن کود مازاد بر سهمیه ابلاغی نیاز داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه باعث کاهش مصرف این نوع کودها در کشور و به تبع استان ما شده است.

سپری با تاکید بر مصرف کودهای سرک در فصل بهار افزود: براساس مطالعات انجام شده فسفر اراضی زراعی استان تخلیه شده و باید مصرف کود فسفره در اراضی زراعی جدی گرفته شود تا در آینده با کاهش تولید مواجه نشویم.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha