امام جمعه بیرجند: جامعه زنده نتیجه مقاومت و جهاد است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: براساس آنچه خدا، پیامبر و رهبر دستور می‌دهد، مقاومت یعنی حیات، جامعه زنده، فرهنگ زنده و دفاع و جهاد با روح زنده و هدفمند داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی و کارکنان پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند که به مناسبت ۱۹ بهمن سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) و روز نیروی هوایی برگزار شد، اظهار داشت: مساله حیات در هستی جزو رموز ناشناخته است، اما حقیقت حیات چیست؟

وی افزود: حقیقت حیات را طبعا به برخی حالات و اوصاف تعریف می‌کنیم اما شناخت نیست بلکه شناخت یک رمز پنهانی است و هرچه هست غیر از آنچه در اوصاف عوام از واژه حیات استعمال می‌شود و معنای کنایه‌ای، مجازی و استعاره‌ای هم دارد که مربوط به ادبیات است.

امام جمعه بیرجند گفت: ما در استعمال و در مراودات روزمره از کلمه حیات فرهنگی، حیات سیاسی و حیات اقتصادی استفاده می‌کنیم، یک جامعه و شخص زنده غیر از آنکه نفس می‌کشد، معنای آن چیز دیگری است ولی حیات است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم اضافه کرد: مقاومت برای زنده ماندن هزینه دارد اما تسلیم چیزی را باقی نمی‌گذارد که هزینه دارد یا ندارد؛ یعنی همه آن از بین رفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با یادآوری فیلم یتیم‌خانه ایران گفت: این فیلم یعنی دشمن داخل کشورتان آمده و همه مثل مرده از خود تحرک، حیات فرهنگی و حیات دفاع ندارند و دشمن هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد.

وی افزود: دشمن مواد غذایی مردم را جمع کرد و در صحراها سوزاند، قسمتی‌ را خودشان و حیوانات‌شان استفاده کردند، راه شرق پاکستان و عراق را مسدود کردند و از حدود ۲۰ میلیون جمعیت آن زمان ایران، ۱۰ میلیون نفر از گرسنگی و بیماری مردند که هرگز از خاطر ما نمی‌رود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انگلیس در کشور ما یک آدم معتاد و دزد را ۲۰ سال بر گردن ایران انداخت و هرچه توانست دزدید و زمینه دزدی را برای دیگران هم فراهم کرد؛ ارتشی که امرای آن سرسپرده بودند و هر وقت خواستند مردم را از یک کنار کشتند اما در برابر آنها چه شد؟ هیچ کار چون کسی نمی‌توانست حرف بزند و مگر اینها را فراموش کردید.

وی اظهار داشت: دشمن تا داخل خانه ما آمد با عقیده، زندگی و زن و فرزندان ما چه کار کرد؛ همه چیز را به بازی گرفت و کسی نبود دفاع کند لذا وقتی بیگانه داخل شد یک تیر هم به سمت او شلیک نشد و همه فرار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: در مقابل این مقاومت و جهاد است که حیات می‌بخشد و شما با روحیه شهادت‌طلبی، استقلال، آزادی و قدرت خود را از دست دشمن می‌گیرید و خیلی‌ها در این آرمان شهید می‌شوند که امام علی (ع) می‌فرمایند حیات همین است که در پای ارزش‌ها به شهادت برسید اما پیروز شوید.

وی گفت: اما اگر تسلیم شویم و سازش کنیم عین مرگ است ولو انسان مثل سایر جانداران نفس بکشد که آن نفس فایده‌ای ندارد؛ نفسی که دین، ناموس و تسلط ندارد و جان و مالش در اختیارش نباشد که حیات نیست.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: اینجا مشخص می‌شود که سر دوراهی هستیم که برای دست آوردن آرمان‌های الهی و انسانی شهید شویم یا ذلت را بپذیریم همان گونه که بقیه پذیرفتند و خودتان می‌بینید در کشورهای منطقه چه می‌کنند.

وی افزود:  حاکمان سعودی منحرف و نوکرمآب که ابزاری در دست دشمن هستند، می‌گویند بوسیدن حرم پیامبر (ص) شرک است ولی وقتی ترامپ آمد سلمان دست همسرش را بوسید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: ارتش در حالی که مجری اوامر همان خودفروختگان بیگانه بود، اما ارتشیان فرزندان همین مردم بودند و وقتی سر دوراهی قرار گرفتند، کاملا هویت خود را نشان دادند که نیروی هوایی در آن شرایط برای اولین بار با بیعت خود با امام راحل این سد را شکست و راه را برای دیگران هموار کرد.

وی افزود: این نیرو در لحظات سرنوشت‌ساز همه چیز را ترک کرد چون آن موقع که هنوز انقلاب پیروز نشده بود و نشان استحکام این بیعت، فداکاری‌هایی است که نه در جنگ هشت ساله بلکه در جنگ ۴۳ ساله، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با قدرت ادامه می‌دهند و این را نیروی زنده و این فرهنگ را فرهنگ زنده می‌گویند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: مقاومت کردند، شهید دادند و پیروز شدند و این خیلی کار عظیمی بوده است، آن روز خیلی با تردید نگاه می‌شد که سرانجام چه می‌شود و امام راحل یک کلمه به جامعه ما القا کرد و این بود که "ما می‌توانیم" و الان در تابلوی هر روز جمهوری اسلامی ایران با گزارشاتی که ذکر می‌کنند، می‌نویسند ما توانستیم.

وی گفت: ما توانستیم و اسرائیلی که روزی با ۶ کشور درگیر شد و طی ۶ روز همه آنان را به خاک نشاند امروز فقط در مقابل ۲ میلیون مردم غزه خودش را در پناه دیوارهای بتنی قرار می‌دهد و توانستیم یعنی این و تازه اول کار است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری نوشته شده یعنی ۴۰ سال آزمون و خطا و بعد از ۴۰ سال الان تازه اول کار است.

وی گفت: قبل، حین و بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز که تهاجمات، فتنه‌ها و به تعبیر خودشان همه گزینه‌ها را روی میز خودشان داشتند، هرجا که جامعه ما کم آورده، خداوند جبران کرده است، صحرای طبس یا فتنه ۸۸ باشد و خداوند در فتنه‌های مختلف به‌خوبی جبران کرده است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: ما امروز جامعه زنده‌ایم و از نظر علمی، قدرت نظامی، عقیده و فکر، انواع و اقسام مسائل مختلف به عنوان جامعه زنده مطرح هستیم و به‌گونه‌ای که دشمن به سراشیبی افتاده است.

وی افزود: اینجاست که به نیروی هوایی ارتش یک تبریک مضاعف باید گفت چون مهم سردوراهی‌هاست و معلوم نبود اگر در آن موقعیتی که بیش از همه نیروی هوایی در جهت خطری که می‌توانست در حکومت نظامی‌ها و بر سر مردم شلیک کند اما وقتی آمد این طرف در واقع دست آنان فلج شد و کاری ساخته نبود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: به‌واسطه همان شرایطی که پیش آمد همواره شعار مردم و ارتش غیر از خودفروخته‌ها یکی بوده و آن هم «ملت پناه ارتش، ارتش برای ملت» است لذا آنچه در مسوولیت آن روز و امروز ارتش و سایر نیروهای مسلح ماست، وقت نیاز مردم تحت عنوان بسیج به یاری شتافتند و امروز به صورت تزاید جای جای کشور را پر کردند که این یعنی یک جامعه زنده است.

وی افزود: درود بر شما که فرمان خدا و پیامبر خدا را اطاعت کردید و با تحمل‌ها سختی‌ها اما یک جامعه زنده هستید که از سراسر جهان به‌صورت انگشت‌نما به عنوان یک جامعه زنده، شما را نگاه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha