۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 84643615
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه‌گیری کرونا ارائه خدمات درمانی ضروری را مختل کرده است

تهران- ایرنا- یافته‌های سومین دور از نظرسنجی نوبه‌ای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد نظام‌های بهداشت و درمان ۹۰ درصد کشورها دو سال بعد از آغاز همه‌گیری کرونا در ارائه خدمات درمانی ضروری با چالش‌های زیاد روبرو بوده‌اند.   

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، سومین دور از نظرسنجی پالس (pulse survey) سازمان جهانی بهداشت که اواخر سال ۲۰۲۱میلادی(آذر/ دی ۱۴۰۰) انجام شده نشان می‌دهد خدمات درمانی در همه بخش‌ها شامل کودکان و نوجوانان، نوزادان، تغذیه، درمان سرطان، اعصاب و روان، زنان و زایمان، اچ ‌آی وی، هپاتیت، مالاریا، بیماری‌های مغفول استوایی و طب سالمندی با اختلال ارائه شده است.

افزون بر این حتی با وجود افزایش موارد واکسیناسیون، ارائه خدمات درمانی در دیگر موارد ایمنی‌سازی با اختلال‌های بیشتری انجام شده است. یافته‌های این مطالعه که اواخر سال ۲۰۲۱ انجام شده نشان می‌دهد نظام‌های بهداشت و درمان در همه کشورها با سطوح درامدی متفاوت به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و از اوایل سال گذشته میلادی (دی ۱۳۹۹) و زمان مطالعه قبلی این وضعیت بهبود نیافته است.

بر پایه این گزارش، در بیش از نیمی از کشورهای مطالعه‌شونده افراد بسیاری هنوز به خدمات درمانی در سطوح مراقبت اولیه و آسایشگاه‌ها دسترسی ندارند. همچنین بخش فوریت‌های پزشکی نیز با اختلال های زیادی روبرو بوده است؛ وضعیتی که به ویژه با در نظرگرفتن تاثیر آن بر افراد نیازمند به این فوریت‌ها مهم و نگران‌کننده است. ۳۶ درصد کشورها از اختلال در خدمات آمبولانس‌ها و ۳۲ درصد از مختل شدن خدمات اورژانس‌ها و ۲۳ درصد از اختلال در جراحی‌های ضروری خبر داده اند.

جراحی‌های اختیاری نیز در ۵۹ درصد کشورها مختل شده که می‌تواند تبعاتی بر سلامتی افراد با وجود استمرار همه‌گیری داشته باشد. اختلال در خدمات توانبخشی نیز در نیمی از کشورها گزارش شده است. چالش‌های اصلی در ارائه خدمات درمانی شامل مشکلات قبلی در نظام‌های بهداشت و درمان نیز هست که در دوران همه‌گیری و با وجود افزایش نیاز برای خدمات درمانی وخیم‌تر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha