رفع محرومیت عشایر از امکانات آموزشی در مسیر تحقق

یاسوج- ایرنا- انقلاب اسلامی خدمات بسیاری در زمینه توسعه و تجهیز مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد انجام داده اما همچنان محرومیت در این مناطق موج میزند و تلاش ها برای تحقق رویای عدالت آموزشی در این مناطق به قوت ادامه دارد.

بر اساس گفته های مردم منطقه زیلایی، از توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب در مناطق عشایری زیلایی تعداد معلمان به اندازه انگشتان دست هم نمی رسید و شاید یکی دوتا کلاس گلی در اینجا وجود داشت اما اینک بیش از ۹۰ درصد مردم منطقه به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب باسواد شده اند.

بزرگان و ریش سفیدان منطقه بر این باورند که زیلایی به طور تحول زایی شاهد پیشرفت و آبادانی بوده است و راه برای آموزش و یادگیری در این مناطق محروم به خوبی هموار شده است.

بر اساس گفته های مسئولان آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد به برکت نظام جمهوری اسلامی، انقلابی در بحث مدرسه سازی و امکانات عشایر استان صورت گرفته است ولی در گذشته بیشتر مدارس عشایری، مدارس سنگی بود و ضعف امکانات مشهود بوده است.

تلاش دولت ممانعت از ترک تحصیل دانش آموزان و ایجاد زیرساخت ها برای تحصیل دانش آموزان است و در این باره استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته که وجود مشکلاتی از قبیل کمبود اعتبارات، امکانات یا زیرساخت های آموزشی نباید به هیچ وجه مانع ادامه تحصیل دانش آموزان این استان شود.

سید علی احمد زاده ریشه تمامی پیشرفت های کشور در آموزش و پرورش می داند و می گوید: نباید در این زمینه کوتاهی شود. 

ترک تحصیل دانش آموزان عشایری به شدت کاهش یافته است

یکی از معلمان مدرسه موشمی سفلی می گوید: ترک تحصیل دانش آموزان در این منطقه به شدت کاهش یافته زیرا فضای آموزشی در بیشتر روستاهای زیلایی فراهم شده است.

وی ادامه داد: نگاه خانواده به تحصیل دختران در سال های گذشته خوب نبود و دختر بیشتر به عنوان نیروی کار در خانه دیده می شد که باید هیزم جمع کند و پا به پای مادر کار کند.

این بانوی معلم تاکید کرد: به طور مرتب از سوی آموزش و پرورش عشایر استان از خانه ها سرکشی و چنانچه دانش آموزی ترک تحصیل کرده باشد به محل تحصیل بازگردانده می شود.

وی ابراز داشت: البته بیشتر ترک تحصیل ها مربوط به ازدواج های زودهنگام و گاها از روی اجبار بوده که در یک سال اخیر کارگاه های آموزشی در خصوص ممانعت از ازدواج های زودهنگام و اجباری برگزار شده است.

این معلم گفت: می طلبد این کارگاه ها در سطح وسیع تر و به ‌دفعات بیشتر برپا شوند و حتی برای والدین این کارگاه ها وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: مشاور خانم نیز برای مدارس دختران حداقل در سال چندین بار از مدارس سرکشی کند و مشکلات آن ها را رفع کند.  

۶۷ مدرسه در زیلایی دایر است

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: به واسطه نظام جمهوری اسلامی ۶۷ مدرسه در منطقه زیلایی دایر است که تعداد ۲ هزار دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در آن ها مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: نرخ باسوادی در جامعه روستایی و جامعه عشایری زیر یک درصد بود اما اینک نخبگان زیادی در این منطقه و در مدارس پرورش داده شده اند.

۴۵ کانکس برای تحصیل دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد نصب شد

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ دستگاه کانکس برای آموزش دانش آموزان مناطق عشایری این استان نصب و راه اندازی شده و ۱۲ مورد دیگر برای مناطق عشایری استان نیاز است.

مختار اندرخور اظهار داشت: ۵۰ مورد مدارس چادری در مناطق عشایری استان وجود دارد که بسیاری از این چادر ها فرسوده شده اند و ۳۰ تخته چادر دیگر برای دایر کردن کلاس های درس دانش آموزان نیاز است.

وی افزود: ۴۹ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس عشایری استان وجود دارد که ایجاد ۳۵ چشمه سرویس بهداشتی دیگر نیاز مبرم مدارس عشایری است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین نیاز است برای مدارس پر جمعیت عشایری منبع آب پایدار تمیزی برای آشامیدن و نظافت در نظر گرفته شود.

اندرخور ادامه داد: تجهیزات مدارس عشایری استان فرسوده و قدیمی هستند و اوج محرومیت در مناطق عشایری آنچنان زیاد است که هر چه خدمت می کنیم باز هم بحث محرومیت نمایان است.

ایجاد فضای آموزشی در صعب العبورترین و دورترین مناطق زیلایی  

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: به همت خیران امسال ۴ فقره کانکس برای تحصیل دانش آموزانی که از فضای آموزشی محروم بودند خریداری شد.

وی عنوان کرد: یکی از این کانکس ها به دورترین و صعب العبور ترین نقطه استان منتقل شد. 

اندرخور بیان کرد: همچنین تجهیزات ورزشی به این منطقه ارسال شد که دانش آموزان آن روستا حتی شناختی بر روی توپ ورزشی نداشتند و با امکانات امروزی ناآشنا بودند. 

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تلاش بر این است که هم از نظر توانمندی و هم کیفیت آموزشی دانش آموزان عشایری استان ارتقا یابند. 

وی ادامه داد: گرچه کرونا سبب افت تحصیلی بسیاری در این دو سال اخیر شده اما تلاش می شود با برگزاری کلاس تقویتی و حمایت و تشویق دانش آموزان این افت به خیز آموزشی مبدل شود.

دانش آموزان عشایری همچنان به سخاوت خیران امیدوارند

دستان سخاوتمند خیران سال هاست آموزش و پرورش را در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد یاری می کند و زمینه ساز آرامش برای ادامه تحصیل دانش آموزان این مناطق شده اند.

باز هم خیران دست مهربان خود را به سوی کودکان معصوم مناطق عشایری استان بویژه در زیلایی دراز می کنند و نمی گذارند دانش اموزان در سرمای جانسوز دامنه های شوروم سربه فلک کشیده به خود بپیچند.

اندرخور افزود: دانش آموزان عشایر استان با توجه به اینکه در مناطق دورافتاده ساکن هستند، عمدتا خانواده های فقیری دارند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه ای است که گاه حتی قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند.

برخی مشکلات هنوز گریبان گیر مدارس عشایری هستند 

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمبود معلمان زن به ویژه در مناطق عشایری از معضلات مدارس عشایری استان است که نیازمند توجه ویژه است.

وی تاکید می کند: دانش آموزان دختر برای مطرح کردن مشکلات و موانع تحصیلی خود با مشاوران و معلمان مرد مشکل دارند که نیاز است تا برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

اندر خور تاکید کرد: حتی در مدارس پسرانه عشایری با کمبود مشاور مواجه ایم و در خصوص آن مدارس در تنگنا هستند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مدارس عشایری با کمبود تجهیزات همچون میز و نیمکت، صندلی، وسایل گرمایشی، آزمایشگاه، وسایل ورزشی روبرو اند.

مدارس عشایری نیازمند تجهیزات به روز هستند

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امروزه علم به روز شده و دبیران و معلمان نیاز به تجهیزات نو و جدید دارند.

وی ادامه داد: در مدارس عشایری هیچ گونه تجهیزاتی نداریم که کلاس ها را هوشمند کنیم.

اندرخور ابراز داشت: به دلیل اینکه کلاس ها هوشمند نیستند روی روش معلمان و تحصیل دانش آموزان تاثیر نابه جایی دارد و کیفیت آموزشی کنار از آن خواهد بود.

هم اکنون بیش از۵۰۰ معلم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمت می کنند که بدون احتساب شاغلان بانوان مدارس شبانه روزی مستقر در شهرها (به تعداد ۲۲ نفر) ۱۲معلم زن در مناطق عشایری مشغول تعلیم و تربیت هستند.

هم اکنون۳۰۰ آموزگار حوزه ابتدایی، ۱۶۷ دبیر مقطع متوسطه اول و ۱۱۵ معلم متوسطه دوم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشغول تعلیم و تربیت است.

مناطقی از گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

بیش از ۱۲درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱هزار و ۱۲۰ خانوار از مجموع جمعیت ۷۱۳هزار نفری در مناطق عشایری سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha