دبیر جشنواره تئاتر فجر: مشکل بودجه نداریم/ گروه‌های خارجی با هزینه خود آمده اند

تهران- ایرنا- دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان آنکه تاکنون بخشی از بودجه در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و مشکل بودجه نداشته‌ایم، تصریح کرد: برای گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره هزینه ارزی نداریم و گروه‌ها با هزینه خود به ایران آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، مقوله بودجه، همواره یکی از مهم‌ترین مسائل و چشم اسفندیارهای جشنواره‌های فرهنگی‌هنری به ویژه رویدادهایی که محور آنها با جشن فجر انقلاب گره خورده است، به شمار رفته و می‌رود.

حال که این روزها در عرصه هنرهای نمایشی شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستیم و این رویداد از پانزدهم بهمن‌ماه گام چهلم خود را آغاز کرده و پشت سر می‌گذارد؛ مسائلی چون بودجه این رخداد، کمک هزینه حمایتی جشنواره از آثار نمایشی و همچنین نحوه حمایت از گروه‌های خارجی حاضر در بخش بین‌الملل بار دیگر به یکی از مباحث اصلی برگزاری جشنواره بدل شده است. مساله‌ای که البته شاهد بودیم جشنواره تئاتر فجر طی ادوار قبلی آسیب‌هایی را از این حوزه دیده و از سر گذرانده است.

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت بودجه این دوره جشنواره که طبق گفته‌های پیشین وی با ایرنا مبتنی بر رعایت تمامی موازین اقتصاد مقاومتی و تأکیداتی که در حوزه جلوگیری از خرج‌های بدون خروجی مدنظر دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان این رخداد قرار گرفته بود گفت: با کار کارشناسی دقیق و تطبیق استاندارد بودجه این جشنواره بر مبنای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر (۱۳۹۹) به‌علاوه افزوده شدن بخش تئاتر ملل در گام چهلم نسبت به دوره پیشین که جشنواره به شکل ملی برگزار شد؛ در نهایت به عدد ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان بودجه فجر چهلم رسیدیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز که بیش‌از نیمی از ایام جشنواره چهلم تئاتر فجر را پشت سر گذاشته‌ایم بخشی از بودجه بنا به وعده‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیش مطرح کرده بود در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و تا این لحظه مشکل بودجه نداشته‌ایم وجشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم مشکل بودجه نخواهد داشت.

جشنواره چهلم همزمان با اتمام فعالیتش هیچ بدهی نخواهد داشت

مسافرآستانه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت کمک‌هزینه‌ها به گروه‌های نمایشی و آنکه جشنواره هم‌زمان با پایان خود کار تسویه‌حساب با گروه‌ها را انجام خواهد داد یا ممکن است که شاهد بدهکاری جشنواره به گروه‌های نمایشی باشیم خاطرنشان کرد: آن‌چنان‌که پیش‌از این در فراخوان نیز اعلام‌شده بود مسئله کمک‌هزینه گروه‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره متغیر است.

کمک‌هزینه گروه‌ها در بخش غیررقابتی میانگینی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، در بخش رقابتی میانگینی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و برای گروه‌های حاضر در بخش تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی نیز کمک‌هزینه ۱۵ میلیون تومانی مطابق فراخوان در نظر گرفته شده است

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: کمک‌هزینه‌های گروه‌های نمایشی در تمامی بخش‌ها طی دو قسط پرداخت می‌شود و قسط اول کمک‌هزینه‌های تمامی گروه‌های نمایشی و همچنین گروه‌هایی که برای اجرا در شهر یزد به‌عنوان میزبان افتتاحیه جشنواره اعزام‌شده بودند پرداخت‌شده است.

وی یادآور شد: تسویه مبالغ کمک‌هزینه گروه‌ها از سوی جشنواره آنگونه که پیشتر اعلام کرده‌ایم بر این ساز و کار قرار دارد که به‌محض پایان اجرای نمایش گروه‌ها در جشنواره و دریافت گزارش اجرا، قسط دوم به آن‌ها پرداخت و مبلغ کمک‌هزینه به شکل کامل تسویه خواهد شد.

بر این اساس هم‌زمان با به پایان رسیدن این دوره رویداد، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هیچ بدهی به گروه‌ها و دیگر بخش‌های اجرایی، ستادی و مدیریتی نخواهد داشت.

جشنواره تئاتر فجر در دعوت از گروه‌های خارجی هزینه ارزی نداشته است

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره شیوه متفاوتی که در این دوره در راستای مدیریت بودجه برای دعوت از گروه‌های بخش بین‌الملل مد نظر ستاد اجرایی جشنواره قرار گرفت اظهار داشت: در این دوره جشنواره برخلاف ادوار پیشین تمهیدی اندیشیده شده تا در حوزه دعوت از گروه‌های خارجی و برگزاری بخش تئاتر ملل، جشنواره چهلم تئاتر فجر هزینه ارزی نداشته باشد.

میزبانی و هزینه کرد ما در مواجهه با گروه‌های مهمان بخش بین‌الملل جشنواره چهلم تئاتر فجر به شکل فرودگاه تا فرودگاه است. مطابق صحبت‌های ازپیش‌تعیین‌شده گروه‌های خارجی با هزینه خود به ایران آمده‌اند. تنها هزینه ایاب و ذهاب، اسکان و خوراک، گشت‌های فرهنگی و هدایای هنری این گروه‌ها برعهده ستاد اجرایی جشنواره است

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.

جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha