شورای ملی راهبری منطقه فسیلی مراغه در دولت سیزدهم احیا شد

مراغه- ایرنا- رئیس اداره محیط زیست مراغه با اشاره به اینکه توجه خاصی نسبت به منطقه فسیلی مراغه در سطح ملی شکل گرفته، گفت: شورای ملی راهبری منطقه مراغه نیز پس از یک وقفه حدود هفت ساله احیا شده که نویدبخش روزهای خوش برای این شهرستان است.

غلامرضا زارع روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این توجه خاص در سطح معاون محیط طبیعی و مدیریت موزه تاریخ طبیعی سازمان با نگاه ویژه مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی و  مدیران محلی از جمله نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار همراه شده و زمینه مناسبی را جهت تکمیل پروژه‌های منطقه فسیلی مراغه فراهم کرده است. 

وی اضافه کرد: اخیرا در سایه همین توجه شاهد تجهیز کارگاه دیرینه‌شناسی، ساخت مولاژ فسیل، حفاری سایت «قره‌کند» و تحویل استریو میکروسکوپ از طرف دفتر موزه تاریخ طبیعی کشور بوده‌ایم.

به گفته وی و بر اساس تصمیم شورای ملی راهبری منطقه فسیلی امسال ۳۵ میلیارد ریال جهت تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی و نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال نیز جهت خرید تجهیزات تخصیص یافته و بر اساس مصوبه‌های این شورا، تامین نیروی تخصصی به صورت موثر در حال پیگیری است. 

وی تاکید کرد: بدون‌ شک به دلیل جایگاه ویژه فسیل‌های مهره‌دار در سطح جهانی، یک اراده ملی می‌تواند تحقیقات دیرینه‌شناسی در مراغه را تقویت کند و تکمیل پروژه مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی کشور، حفاری، استخراج و حفاظت لایه‌های فسیلی را با استانداردهای جهانی به سرانجام برساند.

رئیس اداره محیط زیست مراغه با ابراز تاسف از سالها بی‌توجهی در امور مربوط به منطقه فسیلی مراغه، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ شاهد بی‌توجهی به امور منطقه فسیلی از طرف تصمیم‌گران ملی و استانی بودیم اما خوشبختانه با پیگیری و تغییر دیدگاه‌های مسئولان امر در دولت سیزدهم، اکنون شاهد حمایت‌های ملی و استانی در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: برگزاری همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی با حضور متخصصان خارجی از جمله اقدامات شایسته در معرفی ظرفیت‌های منطقه فسیلی است که فراخوان آن در سایت paleobiodiversity-c.ir درج شده و در خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است. 

این منطقه به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پر اهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سایت مراغه، می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز مراغه استقرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha