۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۵۸
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84650052
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین یادواره شهدای جامعه عشایری کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود 

شهرکرد - ایرنا- رییس سازمان بسیج عشایری کشور گفت: نخستین یادواره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال آینده در استان با حضور خانواده شهدای عشایر و مسوولان برگزار خواهد شد. 

سرهنگ احمد سعیدی روز یکشنبه در پنجمین جلسه شورای فرهنگ ایثار و شهادت چهارمحال و بختیاری افزود: این یادواره شهدا با سه رویکرد اجتماعی و فرهنگی، خدمات رسانی و محرومیت‌زدایی و کمک مومنانه و تقویت وحدت اقوام و مذاهب در استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در تثبیت انقلاب نقش‌آفرینی داشته‌اند، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس عشایر به عنوان نخستین کسانی بودند که از تمام توان و تجهیزات خود برای دفاع از مرزها و کشور استفاده کردند و با ایستادگی در برابر دشمن ۱۰ هزار شهید را تقدیم نظام کردند و برگ زرینی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس به ثبت رسانده‌اند.

سعیدی با اشاره به هجمه دشمن و جنگ اقتصادی علیه کشور افزود: عشایر در تامین امنیت غذایی با تولید ۴۶ درصد گوشت قرمز و تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور در برابر این جنگ نیز ایستادگی کردند.

به گفته وی، هم‌اکنون عشایر در ۵۹ درصد مساحت کشور مستقر هستند و در تامین امنیت پایدار مرزها نیز همکاری دارند.

رییس سازمان بسیج عشایر گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی، از سال ۹۸ در کشور آغاز شده است.

۱۸ یادواره شهید جامعه عشایری استانی در سطح کشور برگزار شده است  

سعیدی با اشاره به نخستین رویکرد یادواره ۱۰ شهید جامعه عشایری  در استان با عنوان رویکرد فرهنگی و اجتماعی افزود: تاکنون ۱۸ یادواره شهدای جامعه عشایری به صورت استانی و۲ هزار یادواره پایگاهی در سطح کشور برگزار شده است.

وی به تهیه و تدوین ۲۰ عنوان کتاب از شهدای شاخص جامعه عشایری، راه‌اندازی سایت شهدای ایل عشایر با هدف ثبت آثار شهدای عشایر، فراخوان مقاله نویسی، تهیه ۶ مستند برای تبیین نقش عشایر در دفاع مقدس، دیدار و سرکشی از خانواده شهدای عشایر به عنوان برنامه‌های شاخص برای برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: از سال ۹۸ تاکنون  از ۹۰ درصد خانواده شهدای جامعه عشایری کشور سرکشی شده است.

رییس سازمان بسیج عشایر از تهیه بانک اطلاعاتی شهدای جامعه عشایری خبر داد و افزود: قبل از سال ۹۸ حدود چهار هزار شهید جامعه عشایری شناسایی و در بانک اطلاعاتی ثبت شده بود که در این مدت جامعه آماری بانک اطلاعاتی شهدای عشایر به ۱۰ هزار شهید رسیده است.

وی رویکرد دوم این کنگره ملی را خدمات‌رسانی، محرومیت‌زدایی و کمک مومنامه دانست، گفت: در راستای برگزاری این کنگره و فرمایشات مقام معظم رهبری که برگزاری کنگره‌های  شهدا باید مساله‌محور باشد و مشکلات مردم حل شود، یکی از رویکردهای این کنگره به خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی است و گفتمان خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در جامعه عشایری تبیین شده است.

سعیدی اظهار داشت: در این ۲ سال رسیدگی به مشکلات بهداشتی، آبرسانی، ساخت غسالخانه، منبع آب و لوله کشی، ساخت حسینیه و مسجد، ساخت خانه برای مددجویان، واکسیناسیون دام، رسیدگی به مشکلات درمانی و بهداشتی جامعه عشایر در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: امسال بیش از ۵۰۰ هزار راس دام عشایر کشور توسط گروه‌های جهادی واکسینه شدند.

وی افزود: در راستای کمک مومنانه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ جهیزیه و ۲۰۰ هزار بسته معیشتی بین جامعه عشایری توزیع شد و همچنین عشایر بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک را برای کمک به نیازمندان نذر کردند.

رییس سازمان بسیج عشایر گفت: تقویت وحدت اقوام و مذاهب از دیگر رویکردهای این کنگره ملی است تا از ایجاد شکاف بین اقوام و طوایف که یکی از دسیسه‌های دشمن است جلوگیری شود.

ستاد استانی برگزاری کنگره ملی شهدای عشایر در چهارمحال و بختیاری فعال شود

سعیدی اظهار داشت: برای برگزاری این کنگره، ستاد برگزاری کنگره در استان فعال شود و از همه ظرفیت‌ها با تشکیل کمیته‌های مختلف و مشارکت همه افراد و دستگاه‌های متولی و خیران و ظرفیت مردمی استفاده شود.

وی بر تشکیل قرارگاه رسانه‌ای برای برگزاری این  کنگره ملی تاکید کرد و گفت: از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی برای برگزاری این کنگره ملی استفاده شود و اقدامات قبل، حین و بعد از برگزاری کنگره اطلاع‌رسانی شود.

سعیدی به برگزاری برنامه شب شعر، یادواره شهدای مدافع حرم، شب‌های آفتابی، یادواره شهدای عشایر دانش‌آموز، فرهنگی و زنان عشایر اشاره کرد و گفت: یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در استان فارس و یادواره شهدای زنان عشایر در استان لرستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، یادواره شهدای مدافع حرم و  شب شعر نیز در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدا در چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: جامعه عشایری ۳۳۲ شهید زن، ۸۵۰ شهید دانش‌‍آموز، ۱۷۳ شهید فرهنگی،  ۵۳ شهید مدافع حرم در سطح کشور را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha