استمرار و تداوم رویکردهای کنگره ملی شهدا عشایر با حمایت مسوولان انقلابی محقق می‌شود 

شهرکرد-ایرنا- رییس‌ سازمان بسیج عشایری با بیان اینکه در برپایی کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری رویکردهای فرهنگی، خدمت‌رسانی و تقویت وحدت میان‌ اقوام‌ و مذاهب دنبال شد، گفت: استمرار و تداوم این رویکردها که مورد تاکید مقام معظم رهبری است با حمایت هرچه بیشتر مسوولان جهادی و انقلابی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ پاسدار احمد سعیدی در اجلاسیه پایانی کنگره ملی بزرگداشت‌ ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور که با حضور جمعی از فرماندهان‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسوولان‌ و خانواده شهدا و دیگر اقشار مردمی در مصلای‌ امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار شد، افزود: آنچه مهم‌تر از اقدامات و خدمات انجام گرفته در طی ۲ سال برنامه‌ریزی برای برگزاری این کنگره ملی است، آن است که رویکردهای این کنگره تداوم و استمرار یابد.

وی به دیدار اعضای ستاد اجرایی کنگره با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ادامه یافتن‌ خدمت‌رسانی به عشایر و تداوم رویکردهای کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری اشاره و تصریح کرد: وضعیت موجود عشایر به دلیل اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه هویت‌بخشی و حفظ شان و مقام‌ والای عشایر، قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست اما با این حال همچنان جامعه عشایری نیازمند حمایت‌های‌ مسوولان دلسوز و انقلابی‌ است.

سعیدی تولید ۲۵ درصد از گوشت‌ قرمز و نقش مهم آن در تامین امنیت غذایی، حضور در ۵۹ درصد از مساحت کشور و تامین امنیت پایدار مردمی و پدافند غیرعامل‌، تولید ۳۵ درصد از محصولات صنایع دستی‌ کشور و میراث‌داری‌ فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را از ظرفیت‌های جامعه عشایری در عرصه‌های مختلف بیان کرد و یادآور شد: همگان این باور و یقین‌ را داریم که عشایر مردمانی‌ هستند قابل تقدیر و ستایش و خدمت‌ به آنان ارزشمند است و این باور برگرفته از اصول نظام و رویکرد امامین‌ انقلاب اسلامی است.

رییس‌ سازمان بسیج جامعه عشایری با بیان اینکه خلا دستگاه‌های‌ فرهنگی در خدمات‌رسانی‌ به جامعه عشایری مشهود است و مقام معظم رهبری نیز در این باره تذکر داده‌اند، اظهار داشت: لازم است تمامی سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌های‌ مسوول در حوزه فرهنگی نسبت به انجام وظیفه و تقویت روحیه‌ مذهبی، دینی و ملی عشایر تلاش کنند.

سعیدی افزود: سازمان بسیج مستضعفین نیز برای پر کردن این خلا، به زودی قرارگاه جهاد فرهنگی را در کنار قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی‌ فعال‌ خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای اصلی کنگره ملی بزرگداشت ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری نیز اشاره کرد و گفت: در نخستین رویکرد با محوریت فرهنگی، برنامه‌های مختلفی چون تهیه‌ بانک‌ اطلاعاتی شهدای عشایر و ارائه آمار و اطلاعات در سایت شهدای ایل به اجرا درآمد.

سعیدی از برپایی بیش از سه هزار یادواره شهدا در سطوح پایگاهی، حوزه‌ای، استانی و ملی، برگزاری یادواره ملی هزار و ۸۰ شهید فرهنگی و دانش آموز عشایر به میزبانی استان فارس، برپایی یادواره ملی ۲۱۶ شهید زن عشایر، چاپ و نشر ۲۱ عنوان کتاب ویژه شهدای شاخص عشایری و تهیه مستندهای‌ تلویزیونی به عنوان دیگر برنامه‌های اجرایی در رویکرد فرهنگی کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری نام برد.

رییس سازمان بسیج جامعه عشایری در تشریح اقدامات انجام شده در راستای خدمت‌رسانی به عشایر به عنوان دومین رویکرد این کنگره ملی نیز افزود: در همین راستا بیش از ۱۸۳ هزار اصله درخت در مناطق عشایری کاشته شد.

سعیدی یادآور شد: فرماندهان‌ رده‌های مقاومت بسیج عشایری نیز با لبیک به امر مطاع مقام معظم رهبری پیرامون نهضت مساوات، همدلی و کمک‌های‌ مومنانه، به نیابت از شهدا بیش ده‌ها هزار خدمت در قالب توزیع بسته‌های معیشتی، بهداشتی، کمک‌های نقدی، کیف و لوازم التحریر، جهیزیه، پوشاک و کفش و لوازم‌منزل و دیگر نیازمندی‌ها به جامعه هدف ارائه کردند.

وی راه‌اندازی پویش‌های‌ نذر قربانی و اهدا دام سبک‌ و سنگین به تعداد ۲۲ هزار راس‌ دام‌ از سوی عشایر را از دیگر بخش‌های مشارکتی در اجرای نهضت مساوات و خدمت‌رسانی به عشایر دانست.

سعیدی با اشاره به اجرای طرح همگام‌ با عشایر با هدف حل مسائل و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز عشایر و  افزایش بهره‌روی دام تصریح کرد: با اجرای این طرح، شبکه دامداران و مدرسین‌ تشکیل شد و با همراه‌سازی‌ گروه‌های جهادی‌ تخصصی در کنار نهادها و ارگان‌های مربوطه، برنامه‌ واکسیناسیون بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک عشایر انجام و کارگاه‌های‌ آموزشی برای دامداران و عشایر نیز برپا شد.

این مقام مسوول در سازمان بسیج عشایر، ارائه خدمات تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی و پیراپزشکی‌ سیار و راه‌اندازی میزهای خدمت در مناطق عشایری با حضور مسوولان ملی و استانی را از دیگر برنامه‌های اجرایی در رویکردهای‌ بسیج مستضعفان در یاری‌رسانی‌ به عشایر کشور بیان کرد.

وی رویکرد سوم‌ در برنامه‌های‌ بسیج عشایر را تقویت وحدت اقوام و مذاهب عنوان کرد و گفت: از آنجایی که وحدت، رمز پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و به عنوان یک مساله‌ استراتژیک و از اصول اسلام مطرح است و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش هستند تا از طریق هر روزنه و شکافی بین اقوام، طوایف و مذاهب تفرقه و جدایی ایجاد کنند از این رو در سازمان بسیج جامعه عشایری، شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی بزرگان، سران‌ و معتمدین‌ محلی در سطوح مختلف در دستور کار قرار گرفت.

سعیدی یادآور شد: با تعامل‌ و ارتباط مستمر و استفاده از تمام ظرفیت‌های‌ موجود تلاش می‌شود نسبت به ایجاد وحدت بیش از پیش‌ و همگرایی همسویی مردم عشایر با نظام جمهوری اسلامی گام‌های‌ موثری در سازمان بسیج عشایری کشور برداشته شود.

به گزارش ایرنا، کنگره ملی بزرگداشت ۱۱ هزار شهدا جامعه عشایری کشور از روز ۲۹ خرداد به مدت سه روز و به میزبانی چهار محال و بختیاری برگزار شد.

برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جامعه عشایری، اجرای‌ شب شعر شهدای ایل و تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم از جمله برنامه‌های است که در این کنگره به اجرا درآمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha