عضو شورای شهر مشهد: درخواستی برای پروانه در منطقه ثامن وجود ندارد

مشهد- ایرنا- نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم رضوی تقریبا هیچ مراجعه‌ای برای اخذ پروانه از سوی شهروندان وجود ندارد و همین موضوع، درآمدهای شهرداری را به شدت کاهش داده است، ولی در عین حال ما تابع قانون هستیم.

مهدی ناصحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان ابلاغ طرح حریم رضوی از سال گذشته تاکنون فقط ۱۵ فقره پروانه در این منطقه صادر شده، که بسیار ناچیز است.
وی خاطرنشان کرد: طرح جدید نه‌تنها سنگی از پیش پای مدیریت شهری برنداشته است، بلکه مشکلات جدیدی نیز بر آن افزوده است، این طرح مبتنی بر یک سری تغییر رویکردهای بنیادین شکل گرفته و همین تغییر رویکرد اکنون منجر به ایجاد مسائل و مشکلاتی شده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: حقوق مکتسبه و حفظ برخی از کاربری‌های شهری و ساختمان‌ها از جمله این مشکلات است و روزانه مراجعات متعددی در این خصوص به شورای شهر داریم، چرا که هزاران میلیارد تومان پروانه صادر شده و براساس طرح جدید باید تعیین تکلیف شوند.
ناصحی ادامه داد: دولت باید با ابلاغ طرح جدید، موضوعات مرتبط با حقوق مکتسبه را هم بپذیرد، مردم نباید متضرر شوند و از سوی دیگر، براساس قوانین، شهرداری باید در قبال وجوه دریافتی، خدمات ارائه دهد و امکان بازپرداخت آن به مردم نیز برای شهرداری مهیا نیست.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری مشهد به لحاظ قانونی نمی‌تواند مخالف طرح ابلاغی باشد، شورای شهر و شهرداری فشار مضاعفی را برای تحقق‌پذیری طرح حریم رضوی متحمل می‌شوند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار امیدواری کرد که با مشارکت دستگاه‌های مرتبط هرچه زودتر مشکلات به وجود آمده برای مردم و مدیریت شهری مرتفع شود.
پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال ۹۸ در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.
این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه پارسال با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

در طرح گذشته متراژ تک پلاکهایی که امکان نوسازی داشت ٢٥٠ متر مربع بود در حالی که ٨٠ درصد پلاکهای منطقه کمتر از ٢٠٠ متر مربع وسعت داشت که در طرح جدید این ضابطه به ١٥٠ متر مربع کاهش یافته است. حداکثر ارتفاع برای ساخت و سازها در این بافت نیز  ٢٣متر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha