بالندگی مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی از مراغه تا ورزقان و جلفا

مراغه- ایرنا- تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی خاورمیانه در منطقه فسیلی مراغه که به بهشت دیرینه‌شناسان جهان شهرت دارد، نه تنها بالندگی علم دیرینه‌شناسی کشور را در پی دارد، بلکه توجه بسیاری از مسئولان، گردشگران و سرمایه‌گذاران را به مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی از مراغه تا ورزقان و جلفا جلب می‌کند.

به گزارش ایرنا این موضوع زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم از یک سو توجه خاصی در دولت سیزدهم به تکمیل و راه‌اندازی این مرکز تحقیقات و همچنین موزه صحرایی فسیل معطوف شده و از سوی دیگر محدوده سه ضلعی مراغه، ورزقان و جلفا به اذعان کارشناسان دارای ارزش مطالعاتی جهانی است.

تا جایی که دکتر «اکبر سهرابی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز معتقد است که محدوده سه ضلعی مراغه، ورزقان و جلفا در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند به یک منطقه توریستی در عرصه بین‌المللی تبدیل شود.

وی البته به نقش رسانه در تبیین ارزش توریستی فسیل‌های این محدوده نیز اشاره و بیان می‌کند: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت واقعی این فسیل‌ها تنها در صورت تبیین ارزش توریستی آنها امکان‌پذیر خواهد بود و اصحاب رسانه باید در این مسیر نقش اساسی ایفا کنند.

اما این ظرفیت‌ها همواره وجود داشته و آنچه که موجب امیدواری نسبت به بالندگی این محدوده از آذربایجان‌شرقی می‌شود، توجه ویژه مسئولان در دولت سیزدهم است و رئیس اداره محیط زیست مراغه می‌گوید: شورای ملی راهبری منطقه مراغه پس از یک وقفه حدود هفت ساله احیا شده که نویدبخش روزهای خوش برای مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی است.

به گفته «غلامرضا زارع» این توجه خاص در سطح معاون محیط طبیعی و مدیریت موزه تاریخ طبیعی سازمان با نگاه ویژه مسئولان استانی و محلی همراه شده و زمینه مناسبی را جهت تکمیل پروژه‌های منطقه فسیلی مراغه و بالندگی مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: اخیرا در سایه همین توجه شاهد تجهیز کارگاه دیرینه‌شناسی، ساخت مولاژ فسیل، حفاری سایت «قره‌کند» و تحویل استریو میکروسکوپ از طرف دفتر موزه تاریخ طبیعی کشور بوده‌ایم و بر اساس تصمیم شورای ملی راهبری منطقه فسیلی، امسال ۳۵ میلیارد ریال جهت تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی و نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال نیز جهت خرید تجهیزات تخصیص یافته و تامین نیروی تخصصی به صورت موثر در حال پیگیری است.

فرصتی برای تولید محتوا و تبیین اهمیت مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی

برگزاری همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی با حضور متخصصان خارجی از جمله اقدامات شایسته در زمینه معرفی ظرفیت‌های مناطق فسیلی آذربایجان‌شرقی و به ویژه منطقه فسیلی مراغه موسوم به بهشت دیرینه‌شناسان جهان است که فراخوان آن در سایت paleobiodiversity-c.ir درج شده و در خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز معتقد است که برگزاری همایش بین‌المللی دیرینه‌شناسی به میزبانی مراغه زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی خواهد بود.

به گفته «سیدعلی موسوی» این رویداد علمی می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی استان در کنار توسعه علمی و پژوهشی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در سفر اخیر خود به مراغه برگزاری همایش ملی تنوع زیستی دیرینه به میزبانی مراغه را فرصتی مناسب برای ایجاد تحرک اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در سطح استان خواند و افزود: تاکنون ۶ نفر از اساتید بین‌المللی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته وی راه‌اندازی سایت همایش، مسابقه فرهنگی هنری عکس طبیعت مراغه، طراحی المان‌های استانی در زمینه زیست و دیرینه‌شناسی و برگزرای نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌های استانی و شهرستانی در کنار این رویداد علمی پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی – طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده حفاظتی محیط زیست، از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت ویژه برخوردار است تا جایی که نتایج حاصل از مطالعات زیست شناختی، فیلوژنیکی، پالئواکولوژیکی، پالئوکلیماتولوژیکی و پالئونتولوژی این منطقه می‌تواند در بالا بردن سطح علوم زمین و دیرینه‌شناسی کشور مفید واقع شود.

راه‌اندازی بزرگترین موزه تاریخ طبیعی و موزه  صحرایی و همچنین مرکز مطالعات فسیل‌شناسی مهره‌داران خاورمیانه نیز نقش بسزائی در اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور و به ویژه استان خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha