کانون‌های تربیتی و فرهنگی در دوران کرونا باز باشند

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کانون های تربیتی کشور باید در دوران کرونا باز نگه داشته شوند تا دانش آموزان با رعایت مسائل بهداشتی بتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش و ایرنا، اصغر باقرزاده روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی تربیتی افزود: تربیت یعنی رشد، تعالی و شکوفایی فرد در همه ابعاد و ساحت های تربیتی که به عواملی نیاز دارد تا فرزند خود بتواند رشد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: باید کمک شود تا رویش فرد به واسطه عواملی مانند محیط و مربی تربیتی تجلی یابد. یک کلاس درس محیط تربیتی برای ساحت های آموزشی و تربیتی است، همچنین کانون های تربیتی هم محل تربیت برای ساحت های مهمی مانند مشارکت جویی و مهارت های تربیتی محسوب می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کانون های تربیتی باید محیط خوبی برای تربیت فراهم کند، خاطرنشان کرد: نکات مورد تاکید آموزش و پرورش مربوط به عوامل مهم‌تر تربیتی است، مربی کاربلد فهمیم و با انگیزه عامل مهمی است که باید به توانمندسازی او کمک شود.

باقرزاده ادامه داد: به منظور افزایش تعداد مربیان کاربلد از ورودی های جدید دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان بهره مند می شویم. این مربیان جدید باید با مربیان پیشکسوت قبلی همراهی کنند تا به این واسطه هم اندیشی بدست آید.

وی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش بر باز بودن مدارس تاکید دارد. مدارس باز هستند، اما این که دانش آموز در مدرسه شرکت کند، تابع شرایط و قوانین بهداشتی استان و منطقه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین مراکز تربیتی و فرهنگی و اردویی باید باز باشند، اما شرایط استفاده از آنها تابع شرایط استان و زندگی افراد است. حتی اگر یک دانش آموز هم بتواند وقت خود را صرف کارهای خیر تربیتی کند، بسیار مناسب است.

باقرزاده یادآور شد: باید تلاش شود فعالیت های کانون های تربیتی با برنامه های آموزشی تلاقی نداشته باشد تا اوقات فراغت دانش آموزان را در برگیرد. 

وی افزود: داستان، قصه گویی و قصه نویسی باید همواره مورد توجه باشد، اما باید برخی از فعالیت ها متناسب با انگیزه دانش آموزان انجام شود و برنامه های دانش آموزان ترکیبی از مسائل سنتی و روز باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: دانش، هنر و مسائل تربیتی با انتشار تقویت می شود. بنابراین از هر زمینه ای برای همکاری، استفاده خواهد شد.

باقرزاده یادآور شد: همچنین از ظرفیت دانش آموزان کانون می توان برای آموزش و تدریس سایر دانش آموزان استفاده کرد. باید یک گزارش مدرسه ای از میزان آشنایی دانش آموزان با کانون و تشکل ها تهیه شود و پس از گزارش توصیفی، تبلیغات مناسب برای معرفی بیشتر این مکان های تربیتی به دانش اموزان صورت گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای پرهیز از اداری کردن مربیان و تداوم فعالیت غیر اداری آنها برنامه ریزی صورت گرفته است.

باقرزاده ادامه داد: از ظرفیت اولیا نیز باید در موارد تربیتی فرزندان بهره مند شد. اولیا می توانند با کانون ها ارتباط برقرار کنند و دانش آموزان را به بهره مندی از ظرفیت  کانون ها تشویق کنند.

مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی تربیتی برگزار شد و در این برنامه از فعالان کانون های تربیتی و فرهنگی تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، کانون فرهنگی تربیتی زیرمجموعه و مکمل فعالیت های پرورشی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. این مراکز برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان دانش آموز به ویژه دوره‌های متوسطه اول و دوم در سراسر کشور تشکیل می‌شود. هدف این مراکز تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و غنی کردن اوقات فراغت است که در قالب برنامه‌های اردویی، کارگاه‌های آموزشی، انجمن‌ها، جشنواره‌ها و… به صورت فوق برنامه فعالیت می‌کند.

این کانون ها براساس مصوبه پانصد و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ۳۰ بهمن ۱۳۶۸ تأسیس شد. روز ۳۰ بهمن ماه به عنوان روز گرامیداشت کانون‌ها و هفته اول اسفند به نام هفته کانون‌های فرهنگی تربیتی در تقویم اجرایی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha