مریم اسمیخانی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره معیارهای انتخاب فیلمهایی که به صورت غیرمستقیم و با نظر هیات انتخاب به این دوره جایزه راه یافتند و کیفیت آثار منتخب بیان کرد: بعد از ارزیابی استانداردهای فنی، فیلمهایی که در آنها فیلمساز نگاه تازهای به موضوع داشت، در اولویت قرار گرفتند.
وی افزود: درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند، نیز باید بگویم به جز چند اثر انگشت شمار بقیه در یک سطح بودند. لازم است تاکید کنم هر فیلمی که انتخاب شده، قطعا از میانگینی در کیفیت و محتوا برخوردار بوده است.
اسمیخانی در پاسخ به اینکه آیا داوری در جوایز آکادمی ایسفا با این شیوه میتواند همه سلیقهها را در برگیرد و همه فیلمسازان را راضی نگه دارد، گفت: به اعتقاد من، داوری به شکل آکادمی به واسطه دموکراسی موجود در این شیوه میتواند هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی داشته باشد؛ به نظرم نقطه قوت آن مصون ماندن از اعمال سلیقه فردی و نقطه ضعفاش نیز رای بر اساس نظر اکثریت است.
وی درباره جایگاه جایزه ایسفا عنوان کرد: جایزه ایسفا به هر حال یکی از مهمترین و معتبرترین جوایز فیلم کوتاه در ایران و جهان است و برای فیلمسازان کوتاه اهمیت ویژهای دارد و کسب آن میتواند اعتبار ویژهای هم برای فیلمسازان به همراه داشته باشد.
این فیلمساز که سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد، در پاسخ به این سوال که جوایز و اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا چقدر در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای فیلمسازان موثر است، گفت: برای فیلمسازان کوتاه جایزه و جشنواره تنها محل ارائه است و جایزه ایسفا هم که جزو جوایز مهم بینالمللی فیلم کوتاه است، خلاهای موجود را برای فیلمسازان سینمای کوتاه پر میکند.
دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفیزاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
نظر شما