۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84660620
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اردبیل تدوین شود

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل گفت: یک طرح جامع استانی به منظور مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با برش شهرستانی در کنار طرح‌ها و برنامه‌های کشوری باید تدوین شود.

به گزارش ایرنا، سید حامد عاملی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی اردبیل بیان کرد: موضوع پیشگیری قبل از اتفاق بسیار مهم است و باید برای هرگونه آسیب احتمالی و ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی یک برنامه قابل اجرا تدوین شود.

وی با تاکید بر فراهم نمودن بستر نشاط و شادی با برگزاری آیین‌های فرهنگی، افزود: نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید دلایل و عوامل دخیل در مشکلات اجتماعی و فرهنگی را بررسی کنند و برای حل این موضوع راهکار و برنامه ارایه دهند.

 استاندار اردبیل اظهار کرد: نباید فضا به گونه‌ای باشد که برای مردم و جوانان انگیزه و هدفی جهت تداوم زندگی وجود نداشته باشد و احساس کنند به آخر خط رسیده‌اند؛ انگیزه، امید به زندگی و تداوم آن در جوانان و مردم باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط دلایل مسائل را شناسایی کنند، اضافه کرد: داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی موضوع در دسترس است و گروه مداخله با دنبال کردن اهداف مورد نظر می‌تواند به یک نتیجه مطلوب دست یابد.

عاملی به شناسایی و داشتن برنامه مدون گروه هدف تاکید کرد و گفت: باید علل و عوامل اصلی مشکلات اجتماعی ، فرهنگی، خانوادگی احصا شود تا با آگاهی بخشی به مردم ، ارایه آموزش‌های لازم و غربالگری سلامت روانی جامعه هدف شاهد کاهش آسیب‌ها باشیم.

وی سنین ۱۶ تا ۳۰ سالگی را یک دوره حساس و آسیب‌پذیر عنوان کرد و افزود: اگر برنامه‌ای برای گروه‌های سنی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نظامی به صورت ویژه طراحی نشود، شاهد بروز مشکلات فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی خواهیم بود.

استاندار اردبیل نگاه منفی را از آسیب‌های اجتماعی دیگر بر شمرد و بیان کرد: انسان باید دارای روحیه شکرگزاری و نگاه باز در اجتماع داشته باشد که با تقویت فضای نشاط و شادابی در استان بر اساس برش شهرستانی می‌توان این نگاه را ایجاد کرد.

وی وضعیت اقتصادی و اشتغال را یکی از عوامل آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: تلاش شبانه‌روزی همه ما ایجاد بستر اشتغال و رفع بیکاری است که برای سال آینده، برنامه‌ها و طرح‌های خوبی اجرا می‌شود.

عاملی برگزاری دوره‌های آموزشی و نحوه برخورد با کارگران در واحدها را ضروری عنوان کرد و افزود: نقش رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی بخشی به مردم در حوزه‌های مختلف غیرقابل کتمان است و باید این حوزه تقویت شود.

بیش از هفت هزار تماس با اورژانس اجتماعی ثبت شد

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های پیشگیری و مداخله در خودکشی گفت: هفت هزار و ۹۲۷ نفر با خط تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در ۱۰ ماهه امسال تماس گرفتند که از این تعداد ۴۶ تماس در ارتباط با افکار خودکشی بود و با پیگیری و مداخله موثر خوشبختانه از اقدام در این زمینه منصرف شدند.

بهزاد ستاری افزود: در افراد اقدام کننده به خودکشی عواملی مانند افسردگی شدید، اختلافات روانی شدید، بیماری‌های جسمی، اختلاف‌های زناشویی، درگیری با اعضای خانواده، شکست عشقی، الگو گرفتن از دوستان و نزدیکان، مشکلات مالی و ناشی دخیل بوده است.

وی در خصوص انجام مداخلات تخصصی در جهت پیشگیری از این پدیده اجتماعی بیان کرد: هماهنگی و همکاری پلیس، اورژانس بهداشت، آتش‌نشانی و اورژانس اجتماعی در حین وقوع اقدام به خودکشی، ارایه مستمر اطلاعات و مشخصات اقدام‌کنندگان به خودکشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به بهزیستی و ارایه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی به افراد معرفی شده از جمله نکاتی هستند که دستگاه‌های یاری‌رسان می‌توانند در این زمینه کمک حال بهزیستی باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: اجرای کامل برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط، لزوم غربالگری افراد پرخطر از طریق مراکز بهداشتی، ارایه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی به افراد پرخطر، تلاش برای شناسایی و درمان به موقع اختلال روانپزشکی نیز در نهایت منجر به کاهش آمار خواهد شد.

وی در مورد عوامل محافظت کننده از اقدام به خودکشی افراد نیز اظهار کرد: ثبات اقتصادی و اجتماعی، وجود شبکه‌های حمایت اجتماعی (خانواده، دوستان، جامعه)، نشاط اجتماعی، احساس عدالت اجتماعی، دسترسی مناسب به خدمات سلامت روان و آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند در جلوگیری از شیوع خودکشی موثر واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha