مراجعه دیر هنگام علت نیمی از فوتی‌های کرونا در مشهد است

مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۷ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در ۴۸ ساعت اول مراجعه به بیمارستان رخ می‌دهد که علت آن مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی است.

دکتر سید جواد حسینی روز چهارشنبه در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: مراجعه به مراکز درمانی نباید خیلی زود و یا خیلی دیر باشد بلکه باید به هنگام انجام شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۹۶ درصد جمعیت بالای ۱۷ سال استان خراسان رضوی دز اول، ۸۵ درصد دز دوم و ۳۰ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وضعیت خراسان رضوی در تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا نسبت به میانگین کشوری بهتر است، اما در دز سوم حدود سه درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.

دکتر حسینی افزود: طبق بررسی های موجود اکنون حدود یک میلیون نفر در استان خراسان رضوی نوبت دز سوم آنها فرا رسیده اما مراجعه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه تیم‌های واکسیناسیون سیار با مدلی متفاوت برای تزریق دز سوم در مشهد راه‌اندازی می‌شود، افزود: این تیم‌ها به مدت ۱۰ روز فعالیت خواهند کرد.

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز گفت: طی نظرسنجی انجام شده از ۶۰۰ نفر در ۳۳ نقطه مشهد که در اسفندماه انجام شد، ۲۹ درصد از پاسخ دهند گان دورهمی ها و ۱۰ درصد مسافرت را  عامل انتقال کرونا دانسته اند، در حالی که این ذهنیت اشتباه است و مسافرت و دورهمی بیش از این عامل انتقال کرونا است.

محسن نصر پور افزود: نیازمند آگاه سازی و حساسیت بیشتر جامعه برای تزریق دز سوم واکسن‌کرونا هستیم و در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی برعهده دارند.

وی گفت: بدین منظور از شش مرجع تقلید، کلیپ‌های ۱۲ ثانیه‌ای به منظور تشویق مردم برای همراهی با تزریق واکسن تهیه شده است که آماده پخش در تابلوهای شهری و تابلوهای محیطی است.

مدیر کل صدا و سیما اظهار داشت: با توجه به اینکه به ایام نوروز نزدیک می‌شویم برای ترویج دید و بازدید مجازی باید برنامه‌ریزی و تبلیغ کنیم و همچنین نظارت و کنترل زائران خارجی تقویت شود.

انشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیرپوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

در حال حاضر حدود هزار و ۱۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۷۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۵ هزار و ۷۲۶ نفر رسیده است.

همچنین ۶ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

تاکنون ۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۶۴ دُز اول، ۵۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۸ دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۵ دُز سوم واکسن کرونا در ایران تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۷ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیج شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha