به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، روحالله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست، بیان داشت: خیلیها تلاش میکنند «تبیین» را تکرار کنند، در حالی که باید تبیین را تبیین کنند. بسیاری از افرادی میخواهند مفهوم تبیین را جا بیندارند یا توان واردشدن به مصادیق عینی تبیین را ندارند یا دریافتی نسبت به ادبیات میدانی این مقوله ندارند. دلیلش این است که اینها یا شبکه ندارند، یا قدرت خلق گفتمان ندارند، بنابراین نمیتوانند تبیین را در حوزه عینیت دنبال کنند. نتیجه این میشود که خیلی از افرادی که تلاش میکنند در حوزه تبیین خدمتی ارائه کنند، مخاطب را خسته و کلافه کرده و او را از تبیین منصرف میکنند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم بررسی مفهومی و مصداقی جهاد تبیین تأکید کرد و افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه طرح عملیاتی حوزه جهاد تبیین به دو مقوله شبکه سازی و گفتمان سازی توجه داریم.
وی در تشریح این دو مقوله گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در سالهای اخیر که دوره جدید مدیریتی را تجربه میکند یک سازمان واجد شبکههای متعدد است و حدود ۲۰ شبکه انسانی در این نهاد سازماندهی شدهاند. ما در سازمان تبلیغات اسلامی از شبکهسازی، شبکهداری و ایجاد زنجیره بین شبکههای انسانی صحبت میکنیم و حتی در بعضی از موضوعاتی که شبکههای متعدد و همسو در کشور داشتیم، شورای شبکهها را ایجاد کردیم.
حریزاوی افزود: کسی میتواند وارد عرصه جهاد تبیین شود که گفتمان برتر داشته باشد. در این زمینه باید توجه داشته باشیم که رویکرد منفعل در تبیین گری راه به جایی نخواهد برد، بلکه باید تهاجمی عمل کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که بعد از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد جهاد تبیین چه تفاوتی در فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده است، گفت: تغییری که در سازمان تبلیغات اسلامی بعد از صدور فرمان حضرت آقا اتفاق میافتد بسیار مشهود است. نظام برنامه ریزی به نظام اولویتها و مطلوبیتها تغییر کرده است.
حریزاوی افزود: بیش از ۵۴ مأموریت متوجه سازمان تبلیغات اسلامی است ولی در سالی که گذشته ۴ مأموریت و برای سال آینده ۸ مطلوبیت را انتخاب کردهایم. بنابراین در نظام اولویتها و مطلوبیتها به دو حوزه شبکهسازی و گفتمانسازی توجه جدی داریم.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با استقبال از رویکرد انتقادی در مسأله جهاد تبیین، تأکید کرد که اگر با گفتمان و مطالبه حضرت آقا در خصوص فرمان صریح و قطعی جهاد تبیین فاصله داریم، باید رویکرد انتقادی در کلام داشته باشیم و خودمان را صادقانه نقد کنیم.
راهکار غلبه قطعی بر فضای مجازی
دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور فرهنگی و رسانه نیز در ادامه در پاسخ به این سئوال که گرهها و چالشهای اساسی ما در ذهنیتسازی چیست و چرا غرب در مواجهه با افکار عمومی دست برتر دارد؟ اظهار کرد: جبهه غرب در شبکهسازی، سرمایه گذاری و نفوذ بر افکار عمومی سابقه تاریخی دارد. مروری بر اتفاقهای قبل از جنگ جهانی اول نشان میدهد که آنها بیش از ۱۰۰ سال پیش جهاد تبیین را شروع کردند.
بهزاد مهرکش افزود: آلمان با این که در همه حوزههای نظامی دست برتر را داشت، ولی آنچه که این کشور را در جنگ نظامی و تحریم زمینگیر کرد، مغلوب شدن در حوزه جنگ نرم بود. در سال پایانی جنگ جهانی اول وقتی آمریکاییها تصمیم گرفتند وارد جنگ شوند همان موقع اتاق وضعیت جنگ راهاندازی کردند و ۵ اقدام اساسی انجام دادند که شامل پایهگذاری سینما، فعالکردن جنبشهای مردمی، استفاده از سلبریتیها، طراحی پوسترهای مفهومی و استفاده از زنان برای تولید مهمات بود.
وی با بیان این که اقداماتی که باید در حوزه عملیات نرم در افکار عمومی انجام شود بدون پیوستهای زیرساختی ابتر میماند، گفت: جبهه غرب هم بستر حکمرانی سایبری را پیاده کرد و هم به لحاظ قدرت نرم از ۱۰۰ سال پیش برنامه ریزی کرده است. فرض کنید در انتخابات آمریکا وقتی مساله به موضوع امنیت ملی رسید، رئیس جمهور وقت آمریکا را از حضور در فضای مجازی محروم کردند، به خاطر این که امکان حکمرانی در فضای مجازی برای آنها مقدور بوده است.
مهرکش راهکار غلبه قطعی بر فضای مجازی را شبکهسازی و توجه به زیرساخت حکمرانی دانست و تأکید کرد: غلبه قطعی در فضای مجازی برای تبیین و روشنگری، تا زمانی که زیرساخت در اختیار شما نباشد غیرممکن است. البته الان بستر نامتقارن حاکم است و تنها راهی که در پیکهای رویارویی میتواند اثربخش باشد شبکهسازی است.
نظر شما