۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84661676
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیدار وزیران خارجه پاکستان و روسیه همزمان با سفر عمران‌خان به مسکو

اسلام‌آباد - ایرنا - همزمان با سفر رسمی «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان به روسیه که مصادف با تشدید تنش‌ها میان این کشور با اوکراین شده است، وزیران امور خارجه پاکستان و فدراسیون روسیه در مسکو دیدار کردند.

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، دیدار وزیران خارجه دو کشور ساعاتی پیش از دیدار رسمی عمران‌خان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام شد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) با حضور در وزارت امور خارجه روسیه با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود دیدار کرد.

مقامات ارشد ۲ کشور از جمله قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در این دیدار حضور داشتند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: قریشی و لاوروف آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه‌، مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین با تاکید بر عزم متقابل برای افزایش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری و انرژی، خواستار نقش آفرینی جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان شدند.

دیدار وزیران خارجه پاکستان و روسیه همزمان با سفر عمران‌خان به مسکو

براساس این گزارش، نخست‌ وزیر پاکستان امروز در کاخ کرملین مهمان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه خواهد بود. همکاری‌های تجاری‌، اقتصادی، انرژی و افغانستان مهم ترین موضوعات در دستور کار دو کشور است.

همزمانی این سفر با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین نگرانی‌هایی را در پاکستان به دنبال داشته و ناظران سیاسی این کشور خواستار خردمندی دولتمردان پاکستانی نسبت به تحولات جاری و اتخاذ موضع غیرجانبدارانه در قبال تنش‌های مسکو و کی‌یف شدند.

سفیر پاکستان در کی‌یف پیش از سفر رسمی «عمران‌خان» به روسیه، از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد؛ اقدامی که ناظران سیاسی در پاکستان آن را یک تصمیم متعادل می‌دانند.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دادند که واشنگتن، اسلام‌آباد را در جریان مواضع خود درباره اوکراین و عملیات نظامی روسیه قرار داده است.

«ند پرایس» طی کنفرانس خبری و همزمان با برنامه دیدار رسمی عمران‌خان و پوتین در مسکو، اعلام کرد: ما بر این باوریم که این وظیفه هر کشور مسئول در سراسر جهان است که نسبت به آنچه که پوتین برای اوکراین در نظر دارد، اعتراض کند.

این اولین سفر یک نخست وزیر از پاکستان به روسیه طی ۲۳ سال اخیر محسوب می‌شود. در عین حال آخرین سفر مقامات بلندپایه از اسلام‌آباد به مسکو بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۱ صورت گرفت که طی آن به ترتیب فرمانده ارتش پاکستان و رئیس جمهوری وقت آن با مقام‌های روسیه دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha