لزوم تشکیل اتاق تسویه برای تسریع در اجرای تجارت تهاتر ایران و پاکستان

کراچی - ایرنا - سرکنسول کشورمان در «کراچی» سازوکار "تهاتر" را روشی موثر برای پرداختن به مسائل ناشی از فقدان کانال بانکی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دانست و تاکید کرد: باید در تشکیل اتاق تسویه جهت اجرای تجارت تهاتر و آگاهی بازرگانان دو کشور برای بهره‌برداری از این مکانیزم تسریع شود.

«حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان روز شنبه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کالاهای مصرفی پاکستان که در بندر کراچی در حال برگزاری است، طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از امضای تفاهم نامه در جریان نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان در تهران، رسیدگی به برخی موارد فنی در حوزه بانکی و مالی شکل جدی تری به خود گرفت.

وی گفت: تفاهم نامه مذکور می تواند مسائل بانکی و پولی را از طریق سازوکار تهاتر تا حدود زیادی حل کند، چالشی که بازرگانان هر دو کشور با آن مواجه هستند اما اجرای سریع این مکانیسم قادر به تقویت همکاری‌های متقابل خواهد شد.

نوریان افزود: در زمان فعلی باید بحث «اتاق تسویه » نهایی شده و کلید بخورد. لذا با تشکیل اتاق تسویه راه برای اجرای موثر تهاتر هموار شده و جامعه تجار دو کشور دیگر با مسائلی همچون ارز بین المللی یا فرم الکترونیک Export form مواجه نخواهند بود.

لزوم تشکیل اتاق تسویه برای تسریع در اجرای تجارت تهاتر ایران و پاکستان

وی با تاکید بر پشتیبانی بانک‌های مرکزی ایران و پاکستان از روش‌های تسهیل تجارت دو کشور، گفت: بازرگانان دو کشور معتقدند به جای زمان بندی خاص برای اجرای تهاتر و یا محدود کردن فعالیت آن تنها بین اتاق‌های زاهدان و کویته بهتر است این طرح با مدیریت اتاق بازرگانی و صنعت ایران و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان اجرا شود.

سرکنسول کشورمان در کراچی پاکستان تاکید ‌کرد: هرچه سریعتر سازوکار تهاتر باید به اجرا گذاشته شود و نهادهای ذیربط نیز می‌بایست اتاق تسویه را تشکیل داده و تجار دو کشور را درباره مکانیزم اجرایی آن آگاه و آشنا سازند.

وی در واکنش به تصویب طرح آغاز تهاتر با ایران از جانب کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه دولت پاکستان گفت: مصوبه دولت اسلام‌آباد می‌تواند تجارت دوجانبه را تسهیل کند. در عین حال تهران از هر قدمی در راستای روان سازی همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه اقتصاد و تجارت استقبال می‌کند.

عالی ترین کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان روز پنجشنبه در اقدامی جدید با هدف پیشبرد همکاری‌های دوجانبه تجاری با جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و قانون‌مند سازی طرح «تهاتر» میان دو کشور را تصویب کرد.

نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان روزهای ۱۵ و ۱۶ آبانماه امسال با سفر رسمی «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری برگزار شد.

در جریان این سفر، تفاهم نامه‌ای نیز میان اتاق بازرگانی و صنعت کویته با اتاق بازرگانی زاهدان با حضور رئیس و نائب رئیس اتاق کویته امضا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha