۹ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۷
کد خبر: 84664618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فصل جدید چرخه کشتی فرنگی بعد از جام تختی/مدعیان ناامید نباشند

تهران - ایرنا - پیکارهای کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی در حال به پایان رسید که چهره‌های جدیدی در کنار برخی باتجربه‌ها به کشتی فرنگی معرفی شدند که البته برای پوشیدن پیراهن تیم ملی راه درازی را خواهند داشت و باید منتظر حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و البته لغزش حریفان اصلی خود باشند.

به گزارش ایرنا، چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام جهان پهلوان غلامرضا تختی و گرامیداشت دهه مبارک فجر طی روزهای ۴ تا ۶ اسفندماه با حضور کشتی‌گیران مطرح داخلی و نمایندگان کشورهای ارمنستان و تونس بعنوان یکی از مراحل اصلی چرخه انتخابی تیم ملی، در سالن آب و برق گیت ورزشی اهواز برگزار شد.

این پیکارها همانطور که پیش‌بینی می‌شد علیرغم نبود حریفان خارجی در کنار فرنگی‌کاران ارمنستانی و ۳ نماینده نه چندان مطرح تونسی از جذابیت لازم برخوردار بود و کشتی‌های حساس و مبارزه‌های خوبی برگزار شد.

با توجه به اینکه جام تختی آخرین مرحله انتخابی تیم ملی است و مدعیان در اردوها و تورنمنت‌های بین‌المللی ارزیابی خواهند شد، مدعیان با تمام توان و قدرت در اهواز حضور پیدا کرده بودند تا در مقابل دیدگان «محمد بنا» سرمربی تیم ملی و دیگر اعضای کمیته فنی، سهمیه حضور در اردوهای تیم ملی را بدست آورند.

البته زمان برگزاری این پیکارها و فاصله زمانی اندک آن با تورنمنت‌هایی همچون «نیکلا پتروف» بلغارستان و رقابت‌های «وهبی امره» که همزمان با جام «یاشار دوغو» ترکیه در حال برگزاری است و البته شرایط کرونایی اجازه حضور تعداد بیشتری کشورها را نداد، اما با برنامه‌ریزی بهتر، حضور فرنگی‌کاران سایر کشورها در کنار مدعیان تیم ملی، جذابیت و حساسیت رقابت‌ها را ۲ چندان می‌کرد و به نوعی عیار واقعی مدعیان تیم ملی را بهتر نشان می‌داد.

آنچه که مسلم است و شاید برخی تصور داشته باشند که نفرات اول جام تختی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا حضور پیدا می‌کنند، که به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی چنین دیدگاهی ندارد و شاید نفرات دیگری را راهی اولان باتور مغلوستان کند و برای نفرات برتر جام تختی برنامه‌های دیگری خواهد داشت. از سوی دیگر هیچکدام از مدال‌آوران المپیک و جهانی نیز در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور نخواهند یافت.

البته به نظر می‌رسد که شکست آزادکاران و نفرات نخست کشتی آزاد قهرمانی کشور در جام دانکلوف بلغارستان از مواردی باشد که کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی نیز نیم نگاهی به آن داشته و به احتمال فراوان شاهد ترکیب جوان در کنار برخی با تجربه‌ها در مغولستان خواهیم بود.

اما اتفاقی که شاید مدعیان حضور در تیم ملی کشتی فرنگی به خصوص در وزن‌های المپیکی از آن استقبال کنند همزمانی پیکارهای جهانی با بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین است. کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان روزهای ۱۹ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در بلگراد پایتخت صربستان و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین نیز روزهای ۱۹ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

این فاصله نزدیک کادرفنی را مجاب کرده تا ۲ تیم ملی را برای حضور در این ۲ رویداد مهم آماده کنند و این بهترین فرصت برای مدعیان در ۶ وزن المپیکی است تا از کوچکترین لغزش حریفان خود بهترین استفاده را ببرند و صاحب پیراهن تیم ملی شوند؛ چرا که تنها کسب نتیجه در مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی و جهانی صربستان جلب اعتماد «محمد بنا» را به دنبال خواهد داشت.

دارندگان مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، رقابت‌های جهانی بزرگسالان نروژ ۲۰۲۱ و نفرات اول (مدال طلا) رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان در صربستان  از حضور در رقابت‌های جام جهان پهلوان تختی معاف بودند. به این ترتیب محمدرضا گرایی (۶۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (۹۷ کیلوگرم)، میثم دلخانی (۶۳ کیلوگرم)، محمدعلی گرایی (۷۷ کیلوگرم)، پژمان پشتام (۸۲ کیلوگرم)، علی‌اکبر یوسفی (۱۳۰ کیلوگرم) و امین میرزازاده (۱۳۰ کیلوگرم) از در جام تختی حضور نداشتند. به هر حال شرایط ۲ وزن المپیکی ۶۰ و ۸۷ کیلوگرم که نمایندگان کشورمان نه در المپیک و نه در پیکارهای جهانی ۲۰۲۱ نروژ مدال نگرفتند متفاوت خواهد بود و مدعیان این ۲ وزن در اردوی تیم ملی هیچ فرصت و مسابقه‌ای را نباید دست کم بگیرند؛ موفقیت و پیروزی در هر مسابقه به خصوص در تورنمنت‌های بین‌المللی آنان را به پیراهن تیم ملی نزدیک می‌کند به خصوص آنکه ۲ تیم متفاوت راهی بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی خواهد شد.

از میزبانی خوبی استان خوزستان و شهر اهواز و هیات کشتی این استان و مدیر کل ورزش و جوانان استان نباید بگذریم که با همه توان و وجود برای برگزاری آبرومند این پیکارها به میدان آمده بودند تا مسابقاتی در شان و نام جهان پهلوان تختی را برگزار کنند.

تا چند روز آینده کادر فنی تیم ملی اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی را اعلام خواهد کرد تا ضمن آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا که اواخر فروردین در اولان باتور پایتخت مغولستان برگزار خواهد شد، استارت آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو و پیکارهای جهانی صربستان زده شود تا ۶ ماه پرکار و نفس‌گیر را پشت سر بگذارد.

نگاهی به شرایط نفرات برتر جام تختی:

علی نوربخش در وزن ۵۵ کیلوگرم بعد از کسب طلای نظامیان جهان در تهران با سهمیه مستقیم گام به جام تختی گذاشت و توانست در فینال محمد حسینوند پناهی یکی از پدیده‌های این دوره از مسابقات را در فینال شکست دهد و قهرمان شود. البته پناهی با تاخیر زیاد گام به مبارزه فینال گذاشت و همین موضوع سبب شد تا تمرکز لازم را نیز داشته باشد. از اتفاقات این پیکارها نیز می‌توان به شکست پویا دادمرز نایب قهرمان امیدهای جهان برابر پناهی اشاره کرد.

در وزن ۶۰ کیلوگرم با وجود چند مدعی مهدی محسن‌نژاد نایب قهرمان امیدهای جهان به روند رو به رشد خود در جام تختی ادامه داد و در فینال علیرضا نجاتی را با نتیجه ۹ بر صفر پشت سر گذاشت. امید آرامی و محمد نوربخش و پویا ناصرپور نیز دیگر مدعیان این وزن در رده‌های سوم و پنجم قرار گرفتند.    

ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم نیز بعد از کسب برنز جوانان جهان و طلای ارتش‌های جهان (در فینال ارتش‌های جهان با شکست استپان ماریانیان قهرمان جهان طلا گرفت) با قهرمانی در جام تختی خود را به عنوان یکی دیگر از پدیده‌های این دوره از پیکارها معرفی کرد. او این عنوان را با پیروزی برابر شیرزا بهشتی طلا و ۲ فرنگی‌کار ارمنستانی هراچیا پوقوسیان و آرمن میلیکیان دارند طلای امیدهای جهان و نفر هشتم المپیک توکیو بدست آورد. 

در وزن ۶۷ کیلوگرم دانیال سهرابی نفر بیست و سوم جوانان جهان دست به کار بزرگی زد و عنوان قهرمانی را بدست آورد. او در فینال سجاد ایمن‌طلب نفر اول قهرمانی کشور را شکست داد. محمدجواد رضایی دارنده نقره امیدهای جهان عملکرد خوبی نداشت و در رده هشتم قرار گرفت و حسین اسدی نفر اول نظامیان جهان نیز دهم شد. به طور حتم سهرابی در صورت پیگیری مرتب تمرینات و ادامه همین روند می‌تواند یکی از ستارگان نوظهور کشتی کشورمان باشد.

محمدرضا مختاری فرنگی‌کار شیرازی تیم ملی بعد از کسب عنوان پنجمی بزرگسالان جهان در اسلو در وزن ۷۲ کیلوگرم و البته طلای نظامیان جهان در وزن ۷۷ کیلوگرم در جام جهان پهلوان تختی نیز کشتی‌های مطمئنی را به نمایش گذاشت و عنوان نخست را کسب کرد تا از همین الان به عنوان یک مدعی جدی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در پیکارهای قهرمانی جهان خود را آماده کند.

از اتفاقات دیگر این دوره از پیکارها کسب عنوان نخست از سوی عارف حبیب‌اللهی در وزن ۷۷ کیلوگرم و آن هم با پیروزی و ضربه فنی امین کاویانی‌نژاد دارنده طلا و برنز آسیا و برنز و نقره امیدهای جهان بود. حبیب‌اللهی کشتی‌گیر اهل نسیم شهر تهران با کسب عنوان سومی انتخابی جام تختی سهمیه این دوره از پیکارها را گرفت. او در حضور هادی علیزاده پورنیای با تجربه و محمدحسین آذرم دخت دارنده نقره جوانان جهان و محمد ناقوسی نفر پنجم امیدهای جهان و برنز جوانان جهان (در وزن ۸۲ کیلوگرم) این عنوان با ارزش را بدست آورد.

رسول گرمسیری فرنگی‌کار با تجربه اندیمشکی نیز در وزن ۸۲ کیلوگرم در حضور مدعیان جوان عنوان نخست را کسب کرد. گرمسیری در سال ۲۰۱۹ عنوان دوم و ۲۰۱۷ نیز در جام تختی اول شده بود اما هیچگاه شانس حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا و جهانی را نداشت. نفر سوم دانشجویان جهان این مرتبه در فینال محمدحسین محمودی فرنگی کار تهرانی و نفر سوم قهرمانی کشور را شکست داد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده بعد از طلای سال ۲۰۲۱ و برنز امیدهای جهان با قهرمانی در جام تختی روند رو به رشدی داشت. البته او در پیکارهای انتخابی المپیک در بلغارستان تا یک قدمی کسب سهمیه المپیک پیش رفت اما نتوانست به آن دست یابد. علیزاده در فینال علی شریفی نفر دوم قهرمانی کشور را از پیش رو برداشت. در این وزن حسین نوری دارنده برنز جهان همچنان امید به پوشیدن دوبنده تیم ملی خواهد داشت و البته رامین طاهری نماینده کشورمان در پیکارهای جهانی اسلو نیز عملکرد خوبی نداشت. به هر حال این وزن المپیکی در کنار وزن ۶۰ کیلوگرم شرایط متفاوتی دارد و مدعیانی که به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند تورنمنت‌های بین‌المللی پیش رو را نباید از دست بدهند.

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز مهدی بالی و مهدی فلاح به فینال به هم رسیدند و در یک مبارزه تقریبا برابر بالی موفق شد حریف اهل شهرری خود را شکست دهد. بالی البته برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در المپیک توکیو رقابت تنگاتنگی با محمدهادی ساروی داشت و در کشتی رودرو ساروی توانست حریف و همشهری خود را شکست دهد و المپیکی شود. 

رقابت‌های وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز با وجود فرنگی‌کاران کهنه‌کار و با تجربه و البته نماینده خوب ارمنستانی جذابیت خوبی داشت که امیرقاسمی منجزی بعد از کسب عنوان سومی ارتش‌های جهان در جام تختی با پیروزی برابر داوید آواسپیان اول شد. تا همچنان در کنار علی‌اکبر یوسفی و امین میرزازاده شانس حضور در یکی از رقابت‌های بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، جهانی صربستان و یا بازی‌های کشورهای اسلامی را داشته باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha