هواشناسی برای سه ماه آینده مازندران ۱۵۰ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرد

ساری - ایرنا - مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران حدود ۱۵۰ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، شهروندان مازندرانی در ماه اسفند جاری شاهد بارندگی ۶۰ میلی متری خواهند بود که در صورت تحقق بیشتر از بارندگی ماه بهمن خواهد بود.

همچنین میزان بارندگی پیش بینی شده برای ماه فروردین سال آینده هم ۵۰ میلی متر پیش بینی شده است. کمترین میزان بارندگی سه ماهه هم مربوط به اردیبهشت با ۳۷ میلی متر خواهد  بود.

 طبق پیش بینی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، بیشترین میزان بارندگی ماه اسفند با ۸۲ میلی متر مربوط به رامسر خواهد بود و پس از آن هم نوشهر با ۸۰ میلی متر قرار دارد. کمترین میزان بارندگی اسفند ماه جاری هم با ۳۰ میلی متر برای کجور در شهرستان نوشهر پیش بینی شده است.

در فروردین ماه سال آینده هم که میانگین بارندگی استان ۵۰ میلی متر پیش بینی شده ، بیشترین میزان در سیاه بیشه با ۸۱ و رامسر با ۶۶ میلی متر ثبت خواهد شد در حالی که کمترین میزان با ۲۹ میلی متر مربوط به کجور خواهد بود.

 برای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ هم که ۳۹ میلی متر بارندگی برای مازندران پیش بینی شده ، بیشترین میزان مربوط به سیاه بیشه با ۶۰ و رامسر با ۵۰ میلی متر خواهد بود در حالی که کمترین میزان با ۲۱ میلی متر برای بندر امیرآباد پیش بینی شده است.

هواشناسی برای سه ماه آینده مازندران ۱۵۰ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرد

پیش‌بینی وضعیت نرمال بارندگی 

طبق گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی کشور ، میانگین بارش از نیمه دوم اسفند امسال تا نیمه نخست فروردین سال آینده در مازندران در محدوده نرمال قرار خواهد داشت ولی از نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در مناطق غربی استان بیش از نرمال و در مناطق شرقی و مرکزی درمحدوده نرمال خواهد بود. میزان بارندگی از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه نخست خرداد سال آینده برای مازندران هم در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

 پیش بینی وضعیت نرمال بارندگی برای سه ماه آینده در مازندران در حالی است که داده های هواشناسی استان نشان می دهد که در بهمن ماه امسال ۵۹ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۶۷ میلی متر بود، حدود ۱۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۰ میلی متر بود، حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق همین گزارش میزان بارندگی از اول سال زراعی یا آبی جاری تا پایان بهمن ماه در مازندران به ۳۴۵ میلی متر رسید که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که حدود ۳۴۴ میلی متر بود، حدود دو درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۲۸۲ میلی متر بود، حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.

 سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha