سید سعید زاهد زاهدانی شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: رسانه ابزار انتقال پیام است و اگر رسانه وجود نداشته باشد تبیینها و ارزشهای انقلاب نشر پیدا نمیکنند.
لزوم تقویت رسانه به عنوان سلاح جنگ نرم
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه رسانهها به عنوان سلاح در جنگ نرم باید قوی عمل کنند، گفت: رسانهها در جنگ نرم وسیله مقابله هستند. لذا باید تلاش کنیم تا ما هم به تقویت رسانههای ملی بپردازیم و جایگاه رسانه را برای پیشبرد جهاد تبیین ارتقا دهیم.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان نقش مهمی در عرصه جهاد تبیین دارند، گفت: هرچند در عرصه هنر به دلیل وجود هنرمندانی که تحتتأثیر تبیینهای هنری غرب هستند کم و کاستیهایی داریم و با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم. اما در سراسر کشور از هنرمندانی نیز برخوردار هستیم که در تغییر گرایشها و بینشها نقش دارند و به ایجاد امید و انگیزه در میان عموم مردم کمک میکنند.
زاهدزاهدانی اضافه کرد: همه مردم کشور هم تبیینگر هستند و هم نیاز به تبیین دارند؛ ضمن اینکه آحاد ملت در حد فهم و شناخت خود باید تبیینگر باشند در حد نیازشان هم بایستی خود را در معرض تبیینهای درستی از دستاوردهای انقلاب قرار دهند. در حقیقت پیاده سازی جهاد تبیین در میان مردم کشور باید بر اساس تلاش همه جانبه و دو طرفه انجام شود.
وی گفت: در حال حاضر دشمنان درصدد هستند سرزمین بینش و گرایش ملت ایران را تسخیر کنند و ما هم باید با تقویت ارزشها و نشان دادن دستاوردهای انقلاب به مقابله باهجمههای اعتقادی و فرهنگی دشمنان برویم و اجازه ندهیم اهداف دشمنان در کشور محقق شود.
این استاد دانشگاه بر اهمیت تقابل تبیینها تأکید کرد و گفت: تبیین یا به عبارتی مجموعه فرهنگ از جنس مکان است. این بدان معناست که اگر دشمنان نگرش یا بینش خود را بر ملت ایران حاکم کنند مکانی از گرایشها، بینشها و دانش ما تسخیر میشود. اما اگر ما به جهاد تبیین بپردازیم گرایش، دانش و بینشمان بر سرزمین فرهنگی دشمن حاکم خواهد شد.
ضرورت مشارکت عموم مردم در جهاد تبیین
زاهد زاهدانی با اعتقاد به اینکه میدان درگیری فرهنگی، میدان محدودی نیست و تمام هستی جامعه را در برمیگیرد، گفت: اقشار مختلف جامعه وظیفه دارند که به صورت همه جانبه در عرصه جهاد تبیین حضور یابند چراکه دشمنان قصد دارند با تبیین خود سرزمین فرهنگی ما را تسخیر کنند و نگرش خود را به کُرسی بنشانند.
زاهدزاهدانی ادامه داد: البته جهاد تبیین در وهله نخست باید در میان ملت ایران و مرزهای جغرافیایی کشور حاکم شود. بنابراین همه وظیفه دارند در جهاد تبیین مشارکت داشته باشند و به اندازه درک و دانش خود از ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.
وی بیان داشت: در آموزشهای سنتی؛ تصور برخی بر این است که واقعیتی در جهان پیرامون ما وجود دارد که میتوانیم با تلاش علمی به این واقعیت پِی ببریم. هرچند که وجود واقعیتها در عالم خارج را نمیتوان انکار کرد اما نوع پِی بردن ما به این واقعیت بر اساس گرایشها، بینشها، ادراکات و اعتقادات هر فرد متفاوت است.
زاهدزاهدانی عنوان کرد: در حقیقت آگاهی یافتن ما از واقعیت به این بستگی دارد که ما به چه نگرش و رویکردی بیشتر تمایل داریم و حدود دانش و آگاهی ما تا چه اندازه است.
وی گفت: هر آنچه که به عنوان علم دریافت میکنیم، عین واقعیت خارجی نیست. به عنوان مثال ممکن است ما بر اساس دانشمان دریابیم، یک ماده در زیر زمین وجود دارد که با استخراج آن میتوانیم از نفت، بنزین یا گاز بهره ببریم. اما در زمان دیگری به این نتیجه میرسیم که از همین ماده میتوان هزاران محصول پتروشیمی استخراج کرد که منفعت آن به مراتب بیشتر از نفت و بنزین است. این دو نوع دانش، محصول دو گرایش و بینش متفاوت است. در حقیقت ما واقعیتها را در محدوده گرایش و بینش خودمان تبدیل به دانش میکنیم.
تلاش نظریهپردازان غربی برای مقابله با تمدن اسلامی
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه هماکنون در جهان دو تمدن به صورت خواسته یا ناخواسته در مقابل هم قرار گرفتهاند، گفت: در حال حاضر تمدن مُدرنی که توسط کشورهای غربی شکل گرفته در مقابل تمدن اسلامی قرار دارد و این مسئله موجب شکلگیری منازعه و رقابت شده است که در این منازعه تمدن مُدرن با توجه به گرایشها و بینشهای خود واقعیتهایی که اتفاق میافتد را به گونهای که منافعش تأمین شود و بتواند از آن بهرهبرداری کند، تبیین، تشریح و تبدیل به دانش میکند.
زاهدزاهدانی افزود: تمدن اسلامی نیز تلاش میکند که به تبیین جهان پیرامونش بر اساس گرایش و بینش خود بپردازد. البته تمامی مسلمانان بنا بر اعتقاداتی که دارند و به دلیل گرایش به خداوند تبارک و تعالی و بینشی که از خدا، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) دریافت میکنند بر این باور هستند که نسبت به افرادی که به تمدن مُدرن اعتقاد دارند، دنیا را با دید بهتری مینگرند.
وی اضافه کرد: کسانی که به تمدن غربی معتقد هستند دُنیا را تک بُعدی میبینند اما ما هم به عالم شُهود و هم به واقعیت غیب اعتقاد داریم و بر این باور هستیم که هم در دنیا و هم در آخرت باید عاقبت به خیر شویم. لذا اگر ادعا کنیم دنیا را کاملتر و جامعتر میبینیم ادعای گزافی نداشتهایم.
وارونه جلوه دادن دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز گفت: در شرایط کنونی دشمنان وقایع و اتفاقات پیرامون ما را با هدف رسیدن به منافع خودشان تبیین میکنند و ما هم طبیعتاً باید به تبیین این واقعیت ها در مسیر رضای الهی و بر اساس مسئولیت انسانی و دینی خود بپردازیم. بنابراین میتوان گفت که جهاد تبیین یک جهاد حقیقی است و هممانند مبارزهای است که در میدانهای رزم اتفاق میافتد.
وی یادآور شد: دشمنان و کافران در میدانهای رزم درصدد هستند که جان، اموال و سرزمین مسلمانان را تصرف کنند که در این نبرد مسلمانان هم تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا از سرزمین خود دفاع کنند.
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: اما دشمن در شرایط کنونی درصدد است تا دستاوردهای انقلاب را وارونه جلوه دهد و نقاط ضعف را بزرگ کند.
بیان واقعیتهای انقلاب با جهاد تبیین
زاهدزاهدانی با بیان اینکه باید با جهاد تبیین به دنبال بیان واقعیتهای انقلاب باشیم، گفت: در حال حاضر دشمن با هدف قرار دادن باور، گرایش، بینش، شناخت و دانش ملت ایران قصد دارد به جنگ با نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازد. در واقع دشمنان تلاش بسیاری برای تغییر دادن گرایش، بینش و از بین بردن ارزشهای ملت ایران و حاکم کردن باورها و ارزشهای خودشان در کشور ما دارند. لذا باید با ایستادگی در مقابل دشمنان از ارزشهای کشور دفاع کنیم و دانش و بینش خود را در سرزمین آنها حکمفرما کنیم.
وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین به عنوان یک فریضه قطعی و فوری از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ملت ایران بایستی در مقابل دشمنان که درحال انجام اقدامات گستردهای با هدف تسخیر کردن باورها و ارزشهای ملی هستند بایستند. انشالله جهاد تبیین موجب عاقبت به خیری ملت ایران در دنیا و آخرت خواهد شد.
پیش از این، حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب ۱۹ بهمنماه ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش با اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران، تأکید کردند: در مقابل این تهاجم ترکیبی و دستهجمعی، نمیتوانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینههای مختلف از جمله رسانهای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.
ایشان با اشاره به گسترش انواع رسانهها در بسترهای مختلف، سیاست قطعی رسانههای معاند اسلام و ایران را تحریف واقعیتها با بکار بستن دروغهای حرفهای دانستند و افزودند: آنها برای اجرای این سیاست، با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانتهای آنها، حتی به دنبال تزیین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزررگوار، پیشرفتها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان، و نقاط ضعف را صدها برابر بزرگنمایی میکنند، بنابراین در مقابل این تهاجم رسانهای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.
گفتوگو از فرزانه قنبر دزفولی
نظر شما