خانه تکانی به جای خانه شوری

شهرکرد-ایرنا- سنت دیرین نوروز یک پیشواز دارد و آن هم خانه تکانی است که از دیرباز در بین مردم رسم بوده است و هر کس برای بهبود وضعیت خانه خود اقدام به تمیز کردن و غبارزدایی از اسباب و اثاثیه می‌کند.

ساعت ۱۲ ظهر است، خودروها از وسط کوچه که عبور می‌کنند، صدای پاشیدن آب به اطراف، از زیر لاستیک‌های هر خودرو عبوری به راحتی شنیده می‌شود، کمی جلو کنار یکی از خانه‌ها چند جوان و یک خانم در حال شستن قالی هستند.

یک کوچه پایین‌تر روی پشت‌بام خانه‌ای خانواده در حال شستشوی قالی یا پتو هستند که آب از ناودان سرزیر شده است وسط کوچه و با رد شدن ماشین‌ها، آب به اطراف پاشیده می‌شود.

فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که مشخص نیست از کدام استانهاست اما آنچه دیده می‌شود یک خانم‌ از داخل حیاط داد می‌زند" که قالی‌ها "گربه شوری" نشود، یک سال است شسته نشده‌اند، باید دو سه بار آبکش شوند" و فرزندان او در حال شستن چند باره قالی هستند.

این روزها در بیشتر شهرهای کشور، روی دیوارهای برخی از خانه‌ها از پتوها و قالی ها شُسته شده پر می‌شود و در همان کوچه بعد از شستن فرش و قالی نوبت به خودروهای سفید دم درب خانه می‌رسد.

عکس‌های برخی از جوانان در شبکه‌های اجتماعی در استانهای مختلف که در حال شستشوی فرش یا پتو و اثاثیه خانه در آستانه نوروز، هستند انگار به یک مسابقه هدردادن آب برای عده‌ای تبدیل شده است.  

شاید برخی از افراد نیز به جای زدودن گرد و غبار از اسباب و اثاثیه در خانه‌ها، مجبور باشند آنها را بشورند که در این حالت باید این را به جای گردگیری سالانه به عنوان خانه شُستن قلمداد کرد.

آب مایه حیات است نه حیاط، شستشوی خودرو در مقابل منزل به جای کارواش‌های مجوزدار، شستشوی فرش و قالی به جای قالشویی در حالی که منابع آبی روز به روز اُفت می‌کنند و کاهش می‌یابند، باعث کاهش شدیدتر منابع آبی می‌شود. 

اکنون یک بطری آب شرب معدنی یک لیتری برای هر مشتری بیش ۱۵ تا ۲۰ هزار ریال قیمت دارد و همین آب شرب با کیفیت بهتری با کمتر از ۳۰ ریال عرضه می‌شود و در نهایت عده‌ای آن را بارها برای شستن خودرو و حیاط و حتی کارهای بنایی و خانه سازی استفاده می‌کنند.

بحران بی‌آبی در برخی از روستاها به قدری است که اکنون در چهارمحال و بختیاری نیز تعدادی از شهرها و روستاها آب شرب مردم را تانکر و به صورت سیال تامین می‌شود در حالی که در استانهای مختلف مردم با آب شرب، قالی و حیاط خانه و ماشین شخصی خود را می‌شویند.

یکی از مهمترین راهکارها برای بهینه‌سازی مصرف آب در زمان کنونی که منابع آبی در کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است، صرفه‌جویی در مصرف آب است که این میراث به نسل‌های آینده نیز تعلق دارد.

تنش آبی در شهرکرد و آبرسانی با تانکر

خانه تکانی به جای خانه شوری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از افزایش تعداد تانکرهای آبرسانی سیار برای رفع تنش آبی شهر شهرکرد خبر داد و گفت: روزانه ۲۲ تانکر با آبرسانی سیار مخازن آب این شهر را تامین می‌کند.

احمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با کاهش دبی آب چشمه کوهرنگ بر اثر یخ‌زدگی و برودت هوا ،تامین آب شهر شهرکرد با تنش روبرو شد که به دنبال آن راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت رفع تنش آبی در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین از اجاره ۲ چاه دیگر برای تامین آب مورد نیاز شهرکرد خبر داد و گفت: پیش از این ۶ چاه از دستگاه‌هایی از جمله بخش کشاورزی و شهرداری اجاره شده بود و با چاه‌های جدید در مجموع هشت چاه اجاره‌ای به منابع آب شهرکرد اضافه شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: علاوه‌ بر راهکارهای کوتاه‌مدت، در حال ارزیابی خطوط پدافندی نیز هستیم تا در زمان‌های بحرانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی مهمترین راهکار برای رفع تنش آبی شهرکرد را صرفه‌جویی و مدیریت مصرف عنوان کرد و ادامه داد: صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب به منزله وارد مدار کردن ۱۰ حلقه چاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، نزدیک شدن به زمان خانه‌تکانی شب عید و افزایش مصرف آب در تشدید تنش آبی را نگران کننده دانست و افزود: توقف آبرسانی سیار و رفع تنش آبی در شهرکرد قابل پیش‌بینی نیست اما چنانچه مردم در مصرف خود ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند می‌توان اسفند ماه را با تنش کمتری پشت سر گذاشت اما اگر صرفه‌جویی نشود امکان افت فشار و قطعی آب نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، شهر شهرکرد ۸۲ هزار مشترک خانگی دارد و در مجموع شرکت آب و فاضلاب شهرستان شهرکرد به ۱۲۰ هزار مشترک در این شهرستان خدمات‌رسانی می‌کند.

افزایش مصرف آب با خانه تکانی 

خانه تکانی به جای خانه شوری

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: خانه‌تکانی پایان سال مصرف آب در استان را ۱۳ درصد افزایش داده است که در صورت تداوم این روند با افت فشار و قطعی آب روبرو خواهیم شد.

فرشاد متقی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که استاندارد مصرف آب در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است اما این آمار به ۸۰۰ لیتر بر ثانیه در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به همین نسبت مصرف آب در سایر شهرها و روستاهای استان افزایش یافته است و چنانچه مردم استان مصرف بهینه آب را در دستور کار خود قرار دهند امکان افت فشار و قطعی آب وجود دارد.

متقی خاطر نشان کرد: هم‌استانی‌‎ها در صورتی که ناچار به شستشوی اقلامی هم چون لباس‌ها هستند تلاش کنند با زمان‌بندی و توزیع کارها در روزهای باقی مانده سال از افت فشار یا قطعی آب جلوگیری کنند تا با همکاری هم بتوانیم بدون دغدغه به استقبال سال جدید برویم.

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری به ۴۰ شهر و ۶۱۲ روستا با جمعیت ۹۶۷ هزار و ۲۷۴ نفر خدمات‌رسانی می‌کند.

پیشنهادی برای خانه تکانی

راهکارهایی که برای عبور از بحران بی‌آبی و کم‌آبی توصیه می‌شود، صرفه‌جویی در همه موارد به ویژه بخش خانه در نزدیک بودن روزهای پایانی سال است و استفاده از آب غیر شرب است چرا که آب شرب برای شستشو و یا آبیاری نیست. 

استفاده از مکان‌های مکانیزه شسشوی و استفاده از فناوری‌های جدید برای شستشو بسیار اهمیت دارد و بهره‌گیری مکانیزه بودن قالشویی‌ها نیز برای جلوگیری و هدر رفت آب اهمیت بسزایی در این روزها دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha