پیش‌بینی خرید کلزا در استان کرمانشاه امسال ۵ هزار تُن است

کرمانشاه - ایرنا - مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به توسعه کشت کلزا طی سال‌های اخیر در مزارع استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌ از پنج هزار تُن کلزا از کشاورزان این استان خریداری شود.

به گزارش ایرنا؛ «ایرج صفایی» روز دوشنبه در نشست نشست هماهنگی خرید کلزا با حضور نمایندگان شرکت کشت و صنعت  نازگل و مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی افزود:

سال گذشته کل کلزای تولیدی توسط کشاورزان استان توسط تعاون روستایی استان کرمانشاه به صورت تضمینی مباشرتی و همچنین حمایتی خریداری شد.

صفایی گفت: باتوجه به وظیفه ذاتی شبکه تعاونی های روستایی استان مبنی بر حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی امسال نیز آماده خرید این محصول استراتژیک در مراکز خرید تخصصی وابسته به تعاون روستایی است.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه، افزود: امسال از این میزان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زیر کشت کلزا رفته است.

به گفته وی شبکه تعاونی‌های روستایی استان کرمانشاه به منظور رفاه حال کشاورزان امسال اقدام به دایره کردن حدود ۱۸ مرکز خرید کلزا در سطح استان نموده است.

کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید. روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسید های چرب آن مشاهده می‌شود.  

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است. کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به همه روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد. دانه های کلزا دارای روغن فراوانی است،  از روغن این گیاه در انواع صابون ها و شوینده ها استفاده می شود.

کرمانشاه با ۹۵۰ هزار هکتار زمین زراعی قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا، کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوری که ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha