مولفه‌های فرهنگی را باید با نگاه ایجابی مثبت در فضای مجازی ترویج کنیم

تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توسعه فرهنگی در فضای مجازی به جای کنترل صرف تاکید کرد و گفت: باید با نگاه ایجابی مثبت، مولفه‌های فرهنگی را در فضای مجازی ترویج کنیم.

به گزارش ایرنا از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی؛ حامد حاجی ملامیرزایی در سی‌وسومین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی بر لزوم توسعه فرهنگی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: اساسا نگاه حاکم بر فضای مجازی به خصوص در چند سال اخیر، به جای نگاه فرهنگی، نگاه جرم‌انگاری و امنیتی بوده، گویی که ما اصلاً فرهنگ را نمی‌شناسیم.

وی با بیان اینکه کنترل و حفاظت، توسعه فرهنگی نیست، تصریح کرد: نگاه فرهنگی یعنی با نگاه ایجابی مثبت، مولفه‌های فرهنگی را در فضای مجازی ترویج کنیم.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه ممانعت از توسعه اقدامات ضد فرهنگی، اقدامات فرهنگی تلقی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هر چند اسناد و دستورالعمل‌ها در این حوزه اقدامات قانونی برای فعالیت‌های غیرفرهنگی را در نظر گرفته و اجرا می‌کند، اما باز هم نمی‌توانیم مدعی رعایت فرهنگ در انتشار پیامک‌های انبوه باشیم.

وی افزود: بعضا در حوزه پیامک‌های انبوه شاهد ارسال محتوایی هستیم که یک انسان عاقل دارای اخلاق فاخر، جدای از اعتقادات مذهبی، حاضر به مشاهده برخی از آنها نیست چرا که محتوای آن را برای کودک و خانواده آسیب‌زا می‌داند.

حاجی ملامیرزایی ارسال پیامک‌های مختص آقایان یا خانم‌ها برای عموم مردم را مصداق در نظر نگرفتن اصل فرهنگ در حوزه ارسال پیامک‌های انبوه دانست و با انتقاد از عملکردهای مشابه آن افزود: حتی در کشورهایی که فکر می‌کنیم دارای جامعه‌ای یله و رها هستند، مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد آنان قوانین و برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای زنان، کودکان و خانواده‌ها در فضای مجازی دارند، موضوعی که نیاز است ما به آن ورود جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم رعایت فرهنگ عمومی در چرخه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: حفاظت از کودکان و نوجوانان، خانواده و آموزش و پرورش ساحت عمومی دارند و باید به این نکات توجه شود.

حاجی ملامیرزایی بر لزوم ایجاد ارزش افزوده در این حوزه تاکید و برای تدوین نظام ارزش افزوده فرهنگ محور از بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی، بخصوص سازمان تبلیغات اسلامی، درخواست ارائه پیشنهاد کرد تا در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد اسناد حاکم بر پیامک‌های انبوه باید در کنار ابعاد امنیتی بیشتر جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، هنری و اجتماعی را مدنظر قرار دهند، لذا اهتمام جدی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو کارگروه  ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی در انجام وظایف‌شان برای امن شدن هر چه بیشتر این حوزه ضروری است.

در سی و سومین جلسه کارگروه ساماندهی پیامکی نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، دادستانی کل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا)، وزارت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سرشماره‌های پیامک انبوه حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha