خراسان شمالی زیستگاه امن برای گونه‌های باارزش حیات وحش است

بجنورد-ایرنا- رییس حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بسیاری از گونه های با ارزش و شاخص کشور که نسل برخی از آنها در معرض انقراض است، این استان را محل امنی برای زندگی یافته و در اکوسیستم های جنگلی و کوهستانی ، استپی و دشتی آن زیست می کنند.

بهروز جعفری روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان شمالی از معدود استان های کشور با ظرفیت قابل ملاحظه در عرصه های محیط طبیعی و تنوع زیستی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از گونه های با ارزش و شاخص کشور از قبیل یوزپلنگ، پلنگ، خرس قهوه ای، کاراکال، گربه پالاس، قوچ اوریال ، کل و بز (پازن)، آهو، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، بالابان، کرکس مصری و کبک دری که نسل برخی از آنها در معرض انقراض است، این استان را محل امنی برای زندگی یافته و در اکوسیستم های جنگلی و کوهستانی، استپی و دشتی آن زیست می کنند.

جعفری افزود: تنوع زیستی در خراسان شمالی بالا است و این امر نشان از پایدار بودن امنیت برای حیات وحش دارد، این استان سرزمینی کوهستانی با دشتهای حاصلخیز در میان دنباله رشته کوههای البرز یعنی آلاداغ و شاه جهان در جنوب و کپه داغ در شمال با اقلیمی مدیترانه ای است که مواهب طبیعی و چشم اندازهای بی نظیری در جای جای استان بوجود آورده است.

وی گفت: این خطه از کشور به لحاظ وجود سه پارک ملی سالوک، ساریگل و  ضامن آهو بعلاوه گستره ۴۴.۶ درصد از پارک ملی گلستان، یک ذخیره گاه زیست کره، ۳ منطقه حفاظت شده بعلاوه ۶۱ درصد از منطقه حفاظت شده قرچقه شهرستان فاروج ، یک پناهگاه حیات وحش، سه اثر طبیعی ملی، یک تالاب و چهار منطقه شکار ممنوع در کنار دخیرگاه جنگلی (ارس، بلوط، زالزالک و ...) و قرقهای مرتعی تحت مدیریت سازمان جنگلها و مراتع، به لحاظ زیست حیات وحش و تنوع گونه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: اکنون ۵۱ گونه پستاندار معادل ۲۵.۹ درصد از کل پستانداران ایران، ۱۸۰ گونه پرنده معادل ۳۳.۳ درصد از کل پرندگان ایران، ۵۲ گونه خزنده معادل ۲۳.۲ درصد از کل خزندگان ایران و ۴ گونه دوزیست که ۲۰ درصد از کل دوزیستان ایران را شامل می شود در این استان زیست دارند.

جعفری خاطر نشان کرد: بر اساس طبقه بندی لیست قرمز IUCN در سال ۲۰۱۷ برخی گونه ها در معرض تهدید در استان زیست دارند که از رده پستانداران، گونه زیبای یوزپلنگ در وضعیت بحرانی (CR) قرار دارد ، پلنگ در معرض خطر انقراض و قوچ و میش اوریال کل و بز، آهو، زرده بر در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند.

 رییس حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی  گفت: از رده ماهی ها هم زرده پر (اورنج) و از رده خزندگان، لاک پشت آسیایی در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند.

وی افزود: از رده پرندگان هم عقاب صحرایی، زرد پره سینه زرد، بالابان و کرکس مصری در معرض خطر انقراض و عقاب شاهی، عقاب دریایی پالاس هوبره و  میش مرغ، فاخته خاوری قمری معمولی در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند.

 رییس حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی  افزود: در حال حاضر با تلاش شبانه روزی محیط بانان، تشکل های مردم نهاد و علاقمندان به طبیعت بیش از هشت هزار و ۹۰۰ راس قوچ و میش اوریال، کل و بز و آهو در زیستگاه های کوهستانی و دشتی استان زیست می کنند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha