۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۸
کد خبر: 84670423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست پمپئو برای به رسمیت شناختن تایوان/ پکن: حرف های نامربوط می زند

تهران- ایرنا - وزیر امورخارجه سابق آمریکا و از شخصیت های تندرو این کشور، امروز جمعه در خصوص چین تایپه (تایوان) گفت آمریکا باید رسما تایوان را به رسمیت بشناسد. این سخنان با واکنش وزیر امور خارجه چین روبه رو شد که پمپئو را شخصیتی بی اعتبار توصیف کرد و سخنان وی را هم نامربوط دانست.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»،«مایک پمپئو» در سخنرانی سازمان دهی شده  توسط اتاق فکر تایوان گفت: «دولت آمریکا باید فورا گام های لازم را برای اقدامی درست بردارد و این اقدام چیزی نیست مگر آنکه به دولت چین اعلام کند به لحاظ دیپلماتیک تایوان را به  عنوان کشوری آزاد به رسمیت می شناسد.»

او در ادامه سخنانش گفت: « لازم است آمریکا به ارتباط با تایوان به عنوان کشوری مستقل ادامه دهد و حق حاکمیت را برای ۲۳ میلیون تایوانی دوست داشتنی به رسمیت بشناسد.  دولت قانونی، دموکراتیک و منتخب تایوان دیگر نباید بیش از این مورد بی اعتنایی قرار بگیرد.»

واشنگتن روابط دیپلماتیک رسمی اش را با تایوان در سال ۱۹۷۹ قطع کرد.  

براساس ادعاهای این دیپلمات ارشد سابق آمریکا ، واشنگتن از خط قرمز چین که تایوان را بخشی از خاک خود می داند گذر کرده است. 

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به سخنان   وزیر امورخارجه سابق آمریکا گفت: « پمپئو سیاستمداری است که اعتبارش خیلی پیش از اینها از دست رفته است. از آن دسته انسان هایی است که سخنان نامربوط می گویند و راه به جایی نمی برند.» 

سال گذشته با پایان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» چین تحریم هایی را علیه مایک پمپئو اعمال کرد. علاوه بر این سیاستمدار پیشین دولت ترامپ ۲۷ نفر دیگر از مقامات ارشد دولت پیشین آمریکا از سوی چین با آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» در سال ۲۰۲۱ تحریم شدند. 

دولت دونالد ترامپ به رغم نداشتن روابط رسمی دیپلماتیک به شدت از تایوان پشتیبانی می کرد. از جمله فروش سلاح به این کشور و دیدارهای رسمی مقامات ارشد سیاسی از تایپه بود. 

چین بار دیگر اعلام کرد مسئله تایوان مهمترین و حساس ترین موضوع در روابط میان واشنگتن و آمریکاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha