۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبر: 84671020
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین از تلاش برای رشد صلح آمیز روابط با تایوان خبر داد

تهران- ایرنا - «لی که چیانگ» نخست وزیر چین امروز شنبه اعلام کرد، برای پیشرفت رشد صلح آمیز روابط با تایوان و "اتحاد دوباره" تلاش می کند اما از سوی دیگر خاطرنشان کرد دولتش قاطعانه مخالف هرگونه فعالیت جدایی طلبانه و یا هرگونه مداخله خارجی در این مورد می باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، چین که تایوان را بخشی از قلمرو و خاک خود می داند در دو سال اخیر فعالیت نظامی اش را در نزدیکی این جزیره در واکنش به آنچه تبانی میان تایپه و واشنگتن می خواند، افزایش داده است. آمریکا اصلی ترین تامین کننده و پشتیبان نظامی تایوان می باشد. 

در سخنرانی افتتاحیه سالانه جلسه پارلمان چین، «لی که چیانگ» اعلام کرد چین بر اصل "چین واحد" متعهد است که این اصل معتقد است تایوان بخشی از چین می باشد. 

او در ادامه سخنانش اضافه کرد: « ما به پیشرفت  رشد صلح آمیز روابط با ایوان در سراسر تنگه تایوان و "اتحاد دوباره" ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی طلبانه که به دنبال "تایوان مستقل" می باشد و یا هرگونه مداخله خارجی مخالفت خود را اعلام می کنیم. تمامی ما چینی ها، در هر دو سوی تنگه تایوان می بایست با هم برای پیشرفت و شکوه چین گام برداریم.»

با این حال بیشتر مردم تایوان علاقه ای به دولت چین ندارند و به شدت از اعتراضات ضد دولتی حمایت می کنند. 

در سال ۲۰۲۰ «تسائی اینگ-وین» دوباره به عنوان رئیس جمهوری تایوان انتخاب شد و سوگند خورد تا از دموکراسی در این جزیره و ایستادگی در برابر چین دفاع کند. 

چین معتقد است، رئیس جمهوری تایوان خواستار استقلال رسمی می باشد، چیزی که خط قرمز دولت چین است و همیشه دعوت به مذاکره با وی را رد کرده است. 

با این وجود «تسائی اینگ-وین» معتقد است تایوان کشوری مستقل است.

پیش از این مقام‌ها و کارشناسان چینی در پنجاهمین سالگرد صدور بیانیه شانگهای، از آمریکا خواستند تا به اصل "چین واحد" احترام گذاشته تا روابط پکن-واشنگتن به حالت عادی بازگردد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha