آیا کلاس‌های جبرانی نواقص آموزش مجازی را برطرف می‌کند؟

سمنان- ایرنا- دانش‌آموزان با شیوع کرونا ناچار به دنبال کردن درس‌ها از طریق فضای مجازی شدند که این روش بسیاری از آنان را با دردسر و افت تحصیلی مواجه کرد. اکنون آموزش و پرورش با پیش‌بینی کلاس‌های جبرانی به دنبال رفع نواقص آموزش مجازی و تقویت پشتوانه علمی دانش‌آموزان است.

به گزارش ایرنا، پررنگ‌ترین خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، با حضور همکلاسی‌ها و آموزگار و در کلاس یا راه مدرسه رقم می‌خورد و در دوران بزرگسالی، بیشترین چیزی که در خاطراتمان نقش بسته، همین است. همچنین، پیش از این، یادگیری درس‌های سخت با کمک همکلاسی‌ها، حل تمرین‌ها در زنگ تفریح، درس خواندن گروهی و مرور چندباره درس‌ها با آموزگار تاثیر زیادی در یادگیری داشت و همه دانش‌آموزان، کم یا زیاد، به هر حال درس‌ها را فرامی‌گرفتند.

حال تصور اینکه کودکان امروزی خاطراتشان از سال‌های مدرسه به تماشای معلم از پشت گوشی تلفن همراه و گفت و گوی مجازی با دوستان، که خنده یا غمشان مشخص نیست محدود می‌شود، کمی دردناک و ناراحت‌کننده است.

دانش‌آموزان امروز، به ویژه پایه‌های ابتدایی و به ویژه آنان که در یادگیری دروس مشکل دارند، با آموزش مجازی به مشکلات زیادی دچار شدند. از طرفی ضعف پایه درسی و اضطراب ناشی از آن و از طرفی تنهایی و انزوای حاصل از خانه‌نشینی آنان را کلافه و پژمرده کرده است.

برخی از دانش‌آموزان نیز به دلایل مختلف مانند بی‌سوادی یا مشغله زیاد والدین از کمک آنان بهره‌مند نیستند و نمی‌توانند آموزش مجازی را دنبال کنند و عده‌ای نیز به دلیل فقر یا نداشتن امکانات لازم از تحصیل بازمی‌مانند و در سن کودکی ترک تحصیل می‌کنند.

آموزش مجازی نمرات و خودباوری فرزندم را همزمان کاهش داد

مادر یکی از دانش‌آموزان پایه‌ چهارم ابتدایی در این‌باره به ایرنا گفت: فرزند من از جمله شاگردانی بود که کمی دیرتر از هم‌کلاسی‌هایش درس‌ها را یاد می‌گرفت اما در نهایت نمراتش قابل قبول بود.

اکرم طاهری بیان کرد: از زمانی که مدرسه‌ها تعطیل شد و آموزش به صورت مجازی ادامه یافت، افت تحصیلی شدیدی در فرزندم، به ویژه در دروس پایه و مهم، ایجاد شد و در نتیجه فرزندم گوشه‌گیرتر و خودباوری‌اش ضعیف شد.

وی افزود: هرچه در راستای آموزش درس به فرزند تلاش می‌کنم، بازهم به دلیل ضعف اعتماد به نفس فرزندم، بی‌فایده است. تنها راه بهبود نسبی شرایط درسی او آموزش حضوری است.

 آیا کلاس‌های جبرانی نواقص آموزش مجازی را برطرف می‌کند؟

در ۲ سال گذشته چیزی از درس‌ها نفهمیدم

یکی از دانش‌آموزان پایه تحصیلی ششم ابتدایی نیز گفت: تحمل کلاس مجازی برایم مشکل است و در ۲ سال گذشته هیچ چیز از درس‌ها نفهمیدم.

علی باقری گفت: نمی‌توانم ساعت‌ها خیره به گوشی تلفن همراه بر سخنان معلم تمرکز کنم و مدام ذهنم به مسائل دیگر پرت می‌شود و نمراتم نیز بسیار کم شده است.

وی افزود: اگر مدارس باز شود با کمال میل در کلاس‌ها حاضر می‌شوم تا علاوه بر یادگرفتن درس‌ها، با دوستانم نیز وقت بگذرانم.

فرزند باهوش من در فارسی و ریاضی مشکل دارد

پدر یک دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی نیز به ایرنا گفت: فرزند من هوش بالایی در یادگیری دارد و به درس هم علاقه‌مند است اما به دلیل آموزش مجازی هنوز در خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارد.

فریدون محمدی بیان کرد: او درس ریاضی را نیز به خوبی فرانگرفته و بدون کمک من و مادرش نمی‌تواند مسائل را حل کند. این موضوع ما را نگران آینده تحصیلی او می‌کند که هوش سرشار و انگیزه درسی او در این مسیر به هدر نرود.

افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی با کلاس‌های جبرانی برطرف می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: افت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی ناشی از آموزش مجازی، از اسفند تا اردیبهشت با کلاس‌های جبرانی حضوری جبران می‌شود.

محمد دستورانی بیان کرد: طی بررسی و تحلیل آمار و اطلاعات تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی، افت تحصیلی دانش‌آموزان به تفکیک شهرستانی مشخص و مقرر شد از اسفند تا اردیبهشت کلاس‌ها جبرانی حضوری برای آنان برگزار شود.

وی افزود: میزان ۲ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری این کلاس‌ها برآورد شد و در شورای آموزش و پرورش مطرح می‌شود که این اعتبار به استان سمنان اختصاص یابد و با اختصاص این مبلغ، عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در شرایط کرونا جبران می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: از هر پایه تحصیلی در هر کلاس تعداد کمی حضور دارند و آموزگار درس‌های اصلی فارسی، علوم و ریاضی را به طور ویژه با آنان تمرین می‌کند.

دستورانی بیان کرد: دانش‌آموزان ایران در آزمون‌های بین المللی «پرلز» و «تیمز» نیز در همین دروس اصلی عقب‌تر هستند و این عقب ماندگی در دوران کرونا تشدید شده است.

وی افزود: تضعیف پایه‌های تحصیلی در پایه‌های ابتدایی به ویژه پایه اول ابتدایی بیشتر مشهود است زیرا در این پایه دانش‌آموزان باید با معلم آشنا شوند و از نزدیک دروس را فرا بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: کارشناسان تعلیم و تربیت معتقد هستند که اگر این عقب ماندگی‌های تحصیلی جبران نشود، در ۲۰ سال آینده بر تولید ناخالص کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

 آیا کلاس‌های جبرانی نواقص آموزش مجازی را برطرف می‌کند؟

پیش‌ بینی ۳۰۰ کلاس جبرانی برای دانش‌آموزان ابتدایی استان سمنان 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: حدود ۳۰۰ کلاس درس برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی استان در قالب طرح جبران و تثبیت یادگیری، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ پیش ‌بینی شد.

مریم حدادی بیان کرد: برخی از دانش‌آموزان، به دلیل مشکلات مختلف مانند اختلال دیر یادگیری، دسترسی نداشتن به اینترنت یا گوشی تلفن همراه و خانواده‌های شاغل یا بی‌سواد که توانایی رسیدگی به دروس آنان را ندارند، طی آموزش مجازی با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.

وی افزود: در طرح جبران و تثبیت یادگیری، کلاس هر ماده درسی ۲ ساعت در هفته با هماهنگی ستاد استانی مقابله با کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شود زیرا تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس کم است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: هدف از این طرح این است که از افت تحصیلی دانش‌آموزان در دروس پایه در همین مرحله پیشگیری شود.

حدادی ابراز داشت: دروس پایه پایه‌های اول، دوم  و سوم ریاضی و فارسی و پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ریاضی، فارسی و علوم است.

وی بیان کرد: تعطیلات ناشی از کرونا با وجود اینکه زیرساخت‌های آموزش مجازی را ارتقا داد اما پایه درسی دانش‌آموزان، به ویژه پایه‌های ابتدایی را ضعیف کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: دانش‌آموزان دوره متوسطه، به هوش انتزاعی رسیده‌اند و می‌توانند نقاط ضعف یادگیری خود را کشف و با کمک آموزگار برطرف کنند اما نقطه ضعف دانش‌آموزان ابتدایی جز با حضور در کلاس تشخیص داده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha