مساجد پایگاه پویایی و بیداری هستند

شیراز-ایرنا-رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: حوزه مساجد حوزه ای پویا و بیدار است و دغدغه برای دیده شدن دارد تا بتواند به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد.

حسین براتی یکشنبه ۱۵ اسفندماه در همایش سالانه بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در شیراز اظهار کرد: بیش از ۲۶ هزار کانون در شهر و روستا فعالیت‌های‌فرهنگی خود را تحت نظارت امام جماعت انجام می‌دهند که جا دارد این ظرفیت ارزشمند را پاس و گرامی بداریم.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد:۱۸ اسفندماه سالروز تأسیس کانون‌های مساجد است و می‌توان گفت کانون‌های مساجد از همان ابتدا کار خود را با فعالیت‌های فرهنگی آغاز کردند. 

براتی بیان داشت: این رفتارهای جمعی برای همه ارادتمندان به انقلاب اسلامی، پیام روشنی دارد که حوزه مساجد حوزه ای پویا و بیدار است و دغدغه برای دیده شدن دارد که بتواند رشد را ادامه دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت‌ و حرکت رو به رشد و فزاینده در حوزه برنامه‌ریزی کانون‌های مساجد در فارس هستیم و خوشبختانه همه دستگاه‌ها با همدلی فعالیت‌هایی در حوزه کانون‌ها انجام می‌دهند.

براتی به فرمایش های رهبر معظم انقلاب پیرامون توجه به کانون ها با همکاری بسیج اشاره کرد و گفت: در تعامل و ارتباط میان کانون و بسیج شاهد کمترین فاصله معنادار و نقص بوده و هستم و امام جماعت، فرمانده پایگاه و مدیر کانون برای حفظ و نگهداشت جوانان فعالیت مناسب انجام می دهند و این اتفاق بار مسئولیتی ما را برای جذب و نگهداشت اعضای کانون های مساجد صدچندان می کند.

وی بیان کرد: مساجد می‌توانند بیش از پیش در جامعه نقش‌آفرینی کنند،مساجد از خاستگاه های جدی حضور مردم در جامعه به شمار می‌روند که نقش بسزایی در تعالی جامعه ایفا می‌کنند.

ضرورت آباد کردن مساجد و افزایش اثرگذاری مساجد در جامعه

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد،گفت: افزایش اثرگذاری مساجد در سطوح مختلف، از موضوعات مهم امروز جامعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید در جامعه مورد توجه باشد آباد کردن مساجد و افزایش اثرگذاری مساجد در جامعه است.

امام جمعه شیراز گفت: مسئولان کانون‌های مساجد بهترین افراد برای ایجاد فضاهای فرهنگی در جامعه هدف هستند و از این رو نباید از این فرصت مناسب غافل شد.

او ادامه داد: جایگاه و اهمیت مساجد در جامعه از آن جهت حائز اهمیت است که می‌توان مسائل فرهنگی و اجتماعی را از مبدا مساجد برطرف کرد لذا اگر مدیران فرهنگی به موضوع مساجد اهمیت ندهند، شاهد خواهیم بود که در جامعه انحرافاتی ایجاد می‌شود.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: از آن جهت مدیریت مساجد بر عهده روحانیت است که بتوان پاکی و سلامت مساجد حفظ شود و اگر این مدیریت به دست شخص دیگری بیفتد، شاهد خواهیم بود که خسارت متعددی به جامعه تحمیل می‌شود.

آیت الله دژکام گفت: برای اینکه شبکه مساجد استان تشکیل شود و ارتباط مساجد مختلف با موضوع ولایت و رهبری امت سامان پیدا کند، باید مرکز امور مساجد ساماندهی شود از این رو این مرکز در استان طی چند ماه اخیر سازماندهی شده است.

او ادامه داد: با توجه به فعالیت‌هایی که به صورت مردم نهاد در استان فارس انجام شده است، شاهد هستیم که رویدادهای مناسبی در حوزه مدیریت مساجد شکل گرفته و البته لازم به ذکر است که بسیج نیز با اجرای طرح مسجد محوری اثرگذاری مساجد در استان را افزایش داده‌اند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در خصوص برش فرهنگی استان نیز عنوان کرد: نقشه فرهنگی جامعه تدوین شده و برش فرهنگی فارس تدوین شده و ٨۶ برنامه برای سال ١۴٠١ در فارس برنامه ریزی شده است و تمام دستگاه‌های فرهنگی مکلف هستند که برنامه ریزی لازم را انجام داده تا بتوان این سند را اجرایی کرد.

امام جمعه شیراز اعلام کرد: برنامه ریزی برای شیراز به منظور اجرای سند توسعه فرهنگی در حال انجام است.

لزوم ثبت فعالیت های کانون‌ها از طریق سامانه «بچه های مساجد»

حجت الاسلام حسین امیدی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس نیز اظهار کرد: در سالی که گذشت تمام تلاش خود را برای حمایت همه جانبه از کانون های فرهنگی هنری مساجد به کار گرفتیم.

وی ادامه داد: با رویکرد جدید فرهنگی دولت، دستگاه های ذیربط حوزه فرهنگ در منصب جدید و مدیران این دستگاه ها به حمایت از مساجد، گروه های جهادی و فعالیت فرهنگی  توجه ویژه دارند و از این حوزه حمایت مضاعف می کنند.

امیدی با بیان اینکه کانون‌های مساجد در روستاهای دور افتاده استان این کانون‌ها تلاش‌های فرهنگی جهاد گونه‌ای دارند، گفت: در دوران کرونا، کانون های مساجد برای توزیع بسته های معیشتی، رسیدگی به محرومان در محله‌های مختلف و اشتغال تلاش مطلوبی داشته اند.

وی با یادآوری اینکه ثبت فعالیت های کانون‌ها از طریق سامانه «بچه های مساجد» باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: کانون ها حتما باید به ثبت برسند و برخورداری از کد ملی ثبت ملی موجب حمایت از طرح های فاخر مساجد خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس گفت: طرح خانواده متعالی که کار علمی و قدرتمندی محسوب می‌شود به صورت خاص و ویژه دنبال شده و در مجموعه شهرداری شیراز نیز طرح مسجد محوری رقم خورده که اقدام ارزشمندی است.

استفاده از فضای مساجد برای فعالیت‌های فرهنگی شهرداری 

مصطفی مشفقیان معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم اظهار کرد: ما درصدد هستیم که در سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شهر شیراز را در مساجد انجام دهیم.البته این به معنای تعطیل کردن فرهنگسراها و فضاهای فرهنگی نیست بلکه شهرشیراز با وسعت ۲۴۰کیلومتر مربع مساحت نیاز به مراکز فرهنگی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه شهر شیراز از ۲۵ فرهنگسرا بهره می برد و نیاز است از مساجد به عنوان اماکن فرهنگی بهره ببریم، گفت: در  نگاه جدید سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، مساجد در حکم یک فرهنگسرا و مرکز فرهنگی که می‌تواند میزبان رویدادهای فرهنگی باشد تعریف شده است.

مشفقیان اعلام کرد: ما در شهر شیراز طی فراخوانی به مساجد اعلام می کنیم تا مساجدی که تمایل دارند از خدمات عمرانی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری شهرداری استفاده کنند آمادگی خود را به ما اعلام کنند تا در فاز اول مساجد متقاضی بهره‌مندی از این امکانات و خدمات باشد. 

وی اضافه کرد: ما در ازای خدمات عمرانی محدود و فرهنگی و زیرساختی که در مساجد ایجاد می کنیم، توقعات و انتظاراتی را از مساجد داریم.

مشفقیان گفت: توقع ما از مساجد این است که یک سری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای با توجه به نیاز و بافت محل تعریف کنند. ما از برگزاری این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم.

معاون شهردار اعلام کرد: ایجاد فضایی برای قرائت‌خانه، کتابخانه و همچنین فضایی برای بازی کودکان یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که در مساجد در قالب طرح «طرح مسجد محوری» به لحاظ سخت‌افزاری از آنها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: مسجد می‌تواند به اهالی محل خدمات رسانی فرهنگی داشته باشد. البته امام جماعتی می‌تواند از این امکانات بهره ‌مند شود که مقیم محل باشد.

مشفقیان گفت: فضاهای فرهنگی که از سوی شهرداری در اختیار مساجد قرار می‌گیرد به عنوان ابزاری در دست امام جماعت برای جذب جوانان به مسجد محسوب می‌شود.

وی گفت: در صدر اسلام پاسخ مناسبی برای تمام نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم جامعه وجود داشته است اما متأسفانه در طب دهه های اخیر مساجد ما از کارکرد اصلی خود فاصله گرفتند و ما شاهد هستیم که مساجد تاریخی در شهر تنها به اقامه نماز اکتفا می‌کنند.

وی افزود: مساجد می‌توانند در تمام طول روز برنامه های فرهنگی، ورزشی و گردشگری برای اهالی محل داشته باشند و در نهایت شرایطی فراهم شود تا اهالی هنر برای تأمین نیازهای خود در حوزه‌های مختلف به مساجد مراجعه کنند.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اعلام کرد: طرح «مسجد محوری»در گذشته در شهر شیراز با پیوست‌های عمدتا عمرانی اجرا شد و به مباحث فرهنگی و اجتماعی کمتر ورود کرده بود. اما در سال ۱۴۰۱ این طرح را با رویکرد فرهنگی و اجتماعی در شیراز دنبال خواهیم کرد و حتی حاضریم از برگزاری این طرح در شهرستان‌های مختلف فارس حمایت کنیم. امیدواریم این طرح منجر به تعالی فرهنگی و اجتماعی در کلانشهر شیراز و استان فارس شود.

۱۸ اسفندماه به عنوان سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha