به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه در بخشی از این کنگره بیان کرد : اگر این مفروض پذیرفته شود که هر تمدن و نظام سیاسی، مولود اندیشه و فلسفه سیاسی است، پرسش این است که فلسفه سیاسی مسلمانان و فلسفه سیاسی انقلاب کبیر ایران چیست؟ بدین منظور نیازمندی به یک فلسفه سیاسی برخاسته از فرهنگ اسلامی – ایرانی بیش از پیش آشکار است.
شریف لکزایی افزود: ما نیازمند آن هستیم که برای حل مسائل نظری سیاست، به امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی بپردازیم و با پیریزی بنیادی برای سیاست، بتوانیم کاستیها را جبران و راه را برای تحول و پیشرفت جامعۀ اسلامی فراهم کنیم. بازشناسی و بازخوانی و بازنگری انتقادی وضعیت موجود و ارائه فلسفه سیاسی متناسب زمانه میتواند ما را به سمت وضعیت مطلوب یاری کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه اظهار داشت: امروز در حال برگزاری دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه با محوریت «دولت» هستیم و در طی یک سال گذشته مباحث جدیدی از سوی اساتید و پژوهشگران به منظور غنابخشی و توانمند سازی فلسفۀ سیاسی اسلامی طرح و انتشار یافته است.
وی ضمن تاکید بر اینکه طی این دو سال گذشته نشست های متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: نشست دوم به دولت از منظر حکمت متعالیه می پردازد و بخشی از مقالات ما در این راستا تقریر شده است که در روز اختتامیه رونمایی خواهد شد.
لک زایی مسیر علمی را مسیری دانست که باید به آرامی طی شود و خاطرنشان کرد: ادبیات خوبی در حکمت سیاسی متعالیه طی یک دهه به وجود آمده است که ما را به فلسفه انقلاب اسلامی می رساند.
وی بیان داشت: در زمینه فقه سیاسی متعالیه کارهای ارزشمندی صورت گرفته است که مجموعه مباحث در قالب آثار مستقلی منتشر می شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: چاپ ۱۲ اثر مستقل در حوزۀ مباحث فلسفه سیاسی متعالیه از فعالیت های این کنگره بوده که با عناوین زیر منتشر شده است: مقدمهای بر حکمت سیاسی متعالیه؛ مفهومشناسی حکمت متعالی سیاسی، مقایسه انسان شناسی از منظر هابز و علامه طباطبایی، درآمدی بر اخلاق فلسفی در حکمت متعالیه، درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، فلسفه سیاسی صدرالمتألهین، خوانش سیاسی متون حکمت سیاسی متعالیه، مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، امنیت متعالیه، سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم رساله الشواهد الربوبیه، حکمت سیاسی متعالیه، فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه.
حکمت سیاسی متعالیه به دنبال ایجاد جامعه اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی از مدرسان حوزه علمیه قم نیز در ادامه با بیان اینکه سیاستی که منهای حکمت نظری باشد سیاستی مثله است، گفت: چنین سیاستی نمی تواند ما را به غایت حقیقی برساند، سیاست و تدبری در حکمت متعالیه می بینیم که به دنبال روشن کردن جامعه اسلامی است.
وی اظهار داشت: برای رسیدن به دولت جامع سیاسی باید به فلسفه و اندیشه صحیحی دست یافت که هدف اصلی آن دوری جامعه از انحرافات و عبور از ظلمات تا رسیدن به جامعه نورانی است.
وی افزود: هرگز تصور نمی کردیم پس از ۴۰ سال به این سطح از مسائل سیاسی و اجتماعی برسیم، لذا ضرورت دارد تا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چارچوب مباحث علمی به آسیب شناسی و کنکاش مسائل بپردازد.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جامعه به سمتی رفته است که هم حکمت نظری و هم حکمت عملی را خوانش کنیم، ابراز کرد: حکمت نظری پایه ریزی برای حکمت عملی است، در فضای اعتباری ممکن است در حکمت سیاسی سخن بگوییم اما این حکمت سیاسی اگر به پشتوانه نبوت نباشد قطعاً نمی تواند حکمت عملی به بار بیاورد، لذا حکمت نظری پشتوانه حکمت عملی است.
وی با بیان اینکه سیاستی که منهای حکمت نظری باشد سیاستی مثله است، عنوان کرد: چنین سیاستی نمی تواند ما را به غایت حقیقی برساند، سیاست و تدبری در حکمت متعالیه می بینیم که به دنبال روشن کردن جامعه اسلامی است.
مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: شناخت دقیق شریعت و مردم دو محوری است که باید به آن پرداخته شود، جریان شریعت برای سیاست همانند شریعت برای نبوت است؛ یکی از آسیب های دین وارونه نشان دادن آن است.
وی با اشاره به حقوق و تکالیف مردم در جامعه اظهار کرد: مردم همانگونه که حقوقی دارند، تکالیفی را نیز عهده دار می باشند، سوال اینجاست که آیا مردم به تکالیف خود آگاهی دارند؟
جوادی آملی ادامه داد: بخشی از جامعه را نخبگان تشکیل می دهند، آن ها باید ولایت جامعه را بدست بگیرند و مردم را نسبت به حقوق و تکالیف خود آشنا کنند.
کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» که روزهای هفدهم، هجدهم و نوزدهم اسفندماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در قم در حال برگزاری است.
نظر شما