۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 84676850
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

آغوش باز اقامتگاه‌های گردشگری بافق یزد برای پذیرایی از مسافران نوروزی

یزد - ایرنا- اقامتگاه‌های گردشگری و بوم‌گردی شهرستان بافق در استان یزد با حال و هوای متفاوت و آغوش گرم، آماده اسکان و استقبال از مسافران نوروزی ۱۴۰۱ هستند.

به گزارش ایرنا، به خاطر شرایط کرونایی حاکم بر کشور ۲ نوروز سال های گذشته مسافرت به حداقل ممکن رسیده بود و صاحبان اقامتگاه‌ها  حتی یک نفر مسافر هم نداشتند و هزینه های جانبی را از جیب پرداخت می کردند.

با برداشتن محدودیت سفر و اجازه مسافرت به مسافران و گردشگران نوروزی، روح تازه ای بر کالبد اقامتگاه ها و مسافرخانه ها دمیده شده و نشاط و شادمانی در چهره کارکنان به ویژه مالکان این اماکن به وضوح قابل مشاهده است.

با اعلام خبر لغو محدویت سفر در ایام عید اقامتگاه ها نفس تازه کشیدند و کارکنان در فضایی شاد و مفرح به آماده سازی این اماکن پرداختند و حتی برخی از آنها با استفاده از لامپ های کم مصرف ریسه بندی کرده که در زمان ورود مسافران فضای ورودی را برای روزهای نخست سال جدید چراغانی کنند.

 در ۲ نوروز و تابستان گذشته گردشگران رعایت کردند و به سفر نرفتند، هیچ اقامتگاهی باز نبود و نیروی جذب مسافر در گذرگاه های اصلی دیده نمی‌شد و  رکود و کسادی بر این اماکن سایه افکنده بود.

مدیر یکی از اقامتگاه های بافق به گزارشگر ایرنا گفت: هر سال به امید بهبود وضعیت در سال دیگر همه هزینه ها را پرداخت کردم و سه نیروی فعال و کاربلد را دستمزد دادم تا بمانند و در این مدت  بیش از ۲ سال  خسارت زیادی متحمل شدم و برای سرپا نگهداشتن اقامتگاه هزینه زیادی بابت آب، برق و نگهداری گل و گیاه و درختان پرداخت کردم تا لطافت فضا حفظ شود. 

مسعود پور مقدم افزود: مسیر تمام اقامتگاه های گردشگری آسفالته است و تمام امکانات اعم از سرویس بهداشتی، حمام ، تراس برای استراحت و تماشای مناظر اطراف، آب گرم و سرد، سیستم گرمایشی و سرمایشی برای رفاه حال مهمانان نوروزی فراهم است.

وی با بیان اینکه حداکثر بوم گردی های اطراف شهر بافق ۶ کیلومتر است خاطرنشان کرد:مسافران می توانند با خیالی آسوده درمسیری ایمن برای خرید و بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی به مرکز شهرستان بافق رفت و آمد کنند.

پورمقدم تصریح کرد: رعایت پروتکل های اجتماعی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ از طریق تابلو و بروشور اطلاع رسانی شده و امید است مسافران برای سلامتی خودشان و اطرافیان موازین مربوطه را همواره مد نظر داشته باشند.

بافق بر سر پنج راه ریلی کشور (تهران، بندرعباس، مشهد، کرمان و زاهدان) قرار دارد و یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه های تعمیرات لوکوموتیو در این شهر فعالیت دارد و افزون بر ۳۵۰ نفر در این کارخانه مشغول کار هستند و روزانه ۱۰ رام قطار مسافر بری از ایستگاه راه آهن بافق عبور می کند و مسافران نوروزی می توانند با این وسیله نقلیه مطمئن برای دیدن جاذبه های باستانی به شهر تاریخی بافق سفر کنند.

علاوه براین هر یک ساعت یک دستگاه اتوبوس از یزد به بافق و بالعکس مسافران را جا به جا می کند ضمن اینکه در هفته ۲ نوبت اتوبوس از کرج مسافران را مستقیم به دهستان سبزدشت و روستاهای بین راه می رساند.

جاذبه های گردشگری بافق

مرکز شهرستان بافق که در منطقه گرم و خشک قرار دارد دارای آثار و بناهای تاریخی و روستاهای زیبا و دیدنی است که توجه هر مسافر و رهگذر را به خود جلب می‌کند.

شهر بافق زادگاه شاعر پرآوازه قرن دهم هجری قمری کشورمان ( وحشی بافقی) ، در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد واقع شده است و به بهشت معادن استان شهرت دارد که مهمترین آن سنگ آهن، فسفات آسفوردی، سرب، روی، اورانیوم، منگنز، و سنگ های مرمریت تزئینی است.

امام زاده ظهیرالدین یا شمس الدین عبدالله ابن موسی ابن جعفر(ع)، مسجد جامع، معدن سنگ آهن چغارت و مراحل فراوری سنگ آهن، میدان خان، خانه وحشی بافقی،  قاضی میرجعفر، باغ تیتو، پارک آهن‌شهر، گردشگاه آبشار،  اقیانوس چشم نواز شن‌های روان صادق آباد و پتکستان (کمپ کویری شن و شادن بافق)، قلعه باقرآباد و قطرم، شادکام، شمال آباد، آب مرغون، چنار کهنسال ( ۹۰۰ ساله)  روستای باجگان و نخلستان های به هم پیوسته از مهمترین اماکن و جاذبه های دیدنی شهرستان بافق به شمار می رود. 

امام زاده عبدالله برادر بلافصل امام رضا(ع) ، در دل شهر و در مرکزیت تجاری بافق، بقعه‌ای متبرک و قابل احترام دارد که از نظر معماری دارای بنایی بسیار چشم‌ نواز با گنبدی منحصر به فردی در دنیاست.

علاوه بر شاعر شهیر ایران زمین( وحشی بافقی)  محمدتقی بافقی وحاج ملا اسداله قایمی بافقی از روحانیون مخالف رضاشاه نیز اهل این شهرستان بوده‌اند.

میراث فرهنگی را پاس بداریم
سرپرست اداره میراث فرهنگی بافق در گفت و گو با ایرنا جاذبه های گردشگری را میراث گذشتگان خواند و با بیان اینکه این آثار باستانی با عبور از گذر زمان به ما رسیده برحفظ و صیانت از آن ها اشاره کرد و افزود: این میراث باید به یادگار به نسل آینده منتقل شود.

 رضا عبادی پور از مرمت میدان خان ( حد فاصل بین امامزاده عبدالله(ع) ) و چند آب انبار و تعدادی اثر تاریخی خبرداد و بیان کرد: توقف در میدان خان با ماشین های دودزا دیوارهای این مکان را کثیف و هزینه مضاعف تحمیل می کند ضمن اینکه نوشتن نام و  یادگاری در اماکن تاریخی و مذهبی چهره این آثار تاریخی ارزشمند را مخدوش و هزینه مرمت را  افزون می کند.

به گفته مسجد جامع بافق  مربوط به دوره قاجار است بنای مسجد از نظر معماری کویری حائز اهمیت است و آن را در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی کرده‌اند،در هشتی بزرگ مسجد که در ضلع شرقی ورودی اصلی قرار دارد، تزیینات گچ‌بری زیبایی به‌ چشم می‌خورد. این اثر از جاهای دیدنی بافق محسوب می‌شود و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵، با شماره ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عبادی پور همچنین گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی فرمانداری بافق و اداره کل متبوع در استان یزد ، نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سوغات بافق
دستان زنان و مردان هنرمند حصیرباف بافق از شاخ و برگ و الیاف درختان خرما آثاری خلق می کنند که در نوع خود بی نظیر است و بهترین سوغات شهرستان برای مسافران نوروزی محسوب می شود.

هم اکنون سه هزار و ۳۳۰ هکتار در بافق زیرکشت خرما قرار دارد که نخلستان های منظم و برافراشته در کنار یکدیگر منظره زیبا و چشم نواز را به وجود آورده است.  

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق به ثبت نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: این اقدام سبب توسعه صنعت گردشگری و افزایش تعداد گردشگر در شرایط پسا کرونا می شود.

عبادی پور افزود: حصیربافی یکی از هنرها و صنایع دستی قدیمی یزدی‌ها به ویژه  شهرستان بافق است که مواد اولیه آن از الیاف درختان خرما تامین می شود و این شهرستان نخلستان‌های فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه  قدمت حصیربافی در بافق به زمان پیدایش این شهر و کشت نخیلات بر می گردد خاطر نشان کرد: حصیر بافی روزگاری نه فقط یک هنر بلکه یک شغل محسوب می‌شد به نحوی که مردم زیادی در این شهرستان از طریق آن امرار معاش می‌کردند.

حصیربافی، پادری، بادبزن، جارو ،ساخت کلاه حصیری، پادری، سبد و ریسمان از مهمترین صنایع دستی بافق است که مواد اولیه آن از شاخ و برگ،مشتقات و الیاف درخت خرما تامین می شود.

آب و هوا و محصولات کشاورزی شهرستان بافق

به دلیل آب و هوای گرم و خشک، خرما و پسته، روناس  و گیاهان علوفه ای ( منداب)  مهمترین محصولات کشاورزی این شهر است و جو، گندم، زعفران، داروهای گیاهی و محصولات سردرختی در روستاهای شهرستان عملکرد خوبی در سطح دارد و بافق تنها مرکز شهرستان استان یزد است که دارای نخلستانهای پهناور با رویکرد گردشگری است و این شهر به  زادگاه وحشی بافقی و دیار « نخل و آهن و آفتاب» شهرت دارد. 

در حالی که شهر بافق آب و هوای گرمی دارد و دما در تابستان بعضا به نزدیک ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد، دهستان سبزدشت این شهرستان در همین فصل یکی از سردترین مناطق استان یزد به شمار می رود. 
فعال شدن ۱۰ نوروزگاه

سرپرست فرمانداری بافق در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: از هم اینک ۱۰ نوروزگاه در روستاها و مرکز این شهرستان برای نوروز  ۱۴۰۱ فعال شده است.

محمدعلی صمیمی، بافق  را یکی از ۳۰ شهر برتر گردشگری کشور اعلام کرد و افزود:  در چندسال گذشته برای توسعه این صنعت در شهرستان اقدامات قابل توجهی انجام شده و ایجاد و توسعه گردشگاه آبشار شهر نمونه بارز این اقدامات است.

وی اظهار کرد: فضای شهر و اماکن گردشگری باید ویژه‌تر رسیدگی شود و پنج روستای هدف گردشگری بافق ( قطرم ، شادکام، صادق آباد، باقر آباد و باجگان) برنامه‌هایی برای مسافران فراهم کنند تا خاطرات خوشی برای مسافران نوروزی رقم بخورد.

رییس شورای تامین شهرستان با بیان اینکه نیروی انتظامی برای بر قراری امنیت در ایام عید نوروز آمادگی دوچندان دارد تصریح کرد: برای رفاه حال مسافران نوروزی و گردشگران، زیر ساخت‌های گردشگری مانند بوم گردی‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، کمپ‌ها، بوستان ها،  و از این قبیل مکان ها، از سال‌های گذشته ایجاد شده است.

وی موزه ها را در ایام نوروز فعال خواند و بیان کرد: گردشگران می‌توانند علاوه بر تماشای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری  از اماکنی مانند موزه‌های فعال نیز دیدن کنند.

واکسیناسیون و خدمات بهداشتی درمانی و امدادی
رییس شورای بهداشت و سلامت شهرستان بافق  در ادامه تصریح کرد: مراکز واکسیناسیون کرونا به فعالیت خود در نوروز نیز ادامه می‌دهند و مرکز بهداشت شماره یک در شهر بافق برای ارائه خدمات بهداشتی، دندان پزشکی و آزمایشگاه فعال است.

وی از گردشگران و مسافرانی که به زادگاه وحشی بافقی و روستاهای منطقه سفر می‌کنند خواست تا موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک را برای پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ رعایت کنند.

صمیمی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر این شهرستان نیز آمادگی دارد که علاوه‌ بر تیم‌های عملیاتی و امدادی مستقر در سه راهی سه چاهون، در شعبه  مرکزی نیز یک تیم برای پاسخگویی به موارد احتمالی مستقر کند.

جشنواره نوروزی
شهردار بافق هم به ایرنا گفت: جشنواره نوروزی در سطح ملی درمحل گردشگاه شهر با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری ایام عید برگزار می شود.

سیدعلی نوروززاده افزود:این گردشگاه به وسعت ۶۰ هکتار است و مکان هایی برای گردشگری کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده و همچنین بزرگترین پیست موتورسواری در آن قرار دارد و تاکنون سه مسابقه ملی موتور کراس در این پیست برگزار شده است.

وی از ثبت ۱۲ اثر ناملموس( پخت و تهیه غذاهای محلی) با پیگیری شهرداری خبر داد و  افزود: این جشنواره با رویکرد معرفی غذاهای سنتی و نحوه پخت آن برگزار می شود.

آغوش باز اقامتگاه‌های گردشگری بافق یزد برای پذیرایی از مسافران نوروزی


روستاهای قطرم، شادکام، صادق آباد، باقر آباد و باجگان، پنج روستای هدف گردشگری شهرستان است که بیشترین مسافر و گردشگر را دارد.

اقیانوس ماسه های روان در کویر صادق آباد، ریسه های شتر با ساربان و شتر سواری در کویر منظره زیبایی را خلق می کند که برای گردشگران خاطرات خوشی را به یادگار می گذارد.

تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر ملموس و غیرملموس بافق شناسایی شده است که ۸۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

شهرستان بافق دارای یک بخش، سه دهستان ( مبارکه، کوشک وسبزدشت) و ۱۰۰ روستا و آبادی است که نزدیکترین روستا سه کیلومتر و دورترین آن ۱۲۰ کیلومتر با  شهر بافق فاصله دارد.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha