۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84677198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری خاموش شد

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 84677198
آتش در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری خاموش شد
عکس تزیینی است

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مهار آتش‌سوزی در تالاب گندمان بیش از ۱۲ ساعت به طول کشید، گفت: عامل انسانی در وقوع این آتش‌سوزی دخالت دارد.

شهرام احمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قسمت جنوبی تالاب گندمان از ساعت ۲۲ سه‌شنبه طعمه حریق شد که به دلیل باتلاقی بودن محل آتش‌سوزی و ورزش باد به نسبت شدید و همچنین تاریکی شب و خطر غرق‌شدگی امکان حضور نیروها و خودروهای آتش‌نشانی برای مهار آتش در شب گذشته مسیر نشد.

وی تصریح کرد: با این وجود بیش از ۲۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست با ورود به منطقه موفق شدند پیش از ظهر امروز این آتش‌سوزی را مهار کنند.

احمدی، عامل انسانی را علت وقوع این آتش‌سوزی بیان کرد و یادآور شد: تعدادی از دامداران منطقه برای جوان‌سازی پوشش گیاهی تالاب و تغذیه بهتر دام‌ها در فصول بعدی اقدام به آتش زدن سرشاخه‌های قدیمی می‌کنند که این آتش شب گذشته بخش جنوبی تالاب گندمان را در برگرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری درباره خسارت‌های ایجاد شده نیز گفت: برآورد وسعت دقیق درگیر شده در آتش در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما با توجه به آنکه بیشتر پرندگان و جانوران در بخش شمالی تالاب مستقر هستند و تالاب نیز در این فصل به طور کامل در حالت غرقابی قرار دارد، تاکنون نمونه‌ای از تلف شدن حیات‌وحش در این آتش‌سوزی دیده نشده است.

وی اظهار داشت: بخش گیاهی تالاب نیز به دلیل وجود آب کافی تنها در بخش سرشاخه‌های خارج از آب دچار حریق شده است و به ورود به فصل بهار، حیات گیاهی تالاب دوباره احیا خواهد شد.

احمدی به پیگیری برای شناسایی عوامل آتش‌سوزی با همکاری مسوولان انتظامی و برخورد قاطع با آنان اشاره کرد و گفت: جمعی از تیم‌های اطفاء حریق و گروه‌های مردمی نیز برای کمک به مهار آتش‌سوزی تالاب گندمان در محل حضور داشتند که به دلیل وزش باد و خطرات موجود، تلاش شد از نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست برای خاموش کردن شعله‌های آتش استفاده شود.

به گزارش ایرنا، تالاب گندمان با یک هزار و ۷۰ هکتار وسعت جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دایم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در ضلع جنوبی شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری واقع شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha