معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: استان‌ها کانون بیماری عرصه‌های جنگلی و مرتعی را گزارش کنند

سمنان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به احتمال افزایش آفت‌ها با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی، گفت: کارشناسان گیاه‌پزشکی در استان‌ها با ثبت کانون بیماری درختان و گیاهان عرصه‌های مرتعی و جنگلی در سامانه این سازمان در کنترل آفت‌ها همراهی کنند.

علینقی حیدریان شامگاه پنجشنبه پس از سفر یک روزه به سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: اسفند ماه فصل کانون‌یابی بیماری در عرصه‌های مرتعی و شناسایی نوع آفت است و اردیبهشت و خرداد ماه فصل مبارزه با آفت‌ها است.
وی ادامه داد: اسفندماه فرصت طلایی است که اگر کانون‌های بیماری به خوبی شناسایی شوند، مبارزه هم در زمان مناسب انجام و از طغیان جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: شمار دقیق کانون‌های بیماری با گزارش‌گیری از سامانه در هفته دوم فروردین اعلام می‌شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری یادآور شد: مبارزه زیستی با آفت‌ها در اولویت قرار دارد و در صورت مبارزه شیمیایی از کمترین میزان سموم استفاده می‌شود تا به محیط‌زیست آسیبی وارد نشود.
وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی   درختان بلوط در جنگل‌های زاگرس و درختان اُرس در جنگل‌های نواحی شمالی استان سمنان درگیر آفت هستند.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اعتبار درنظر گرفته شده برای مبارزه با کانون‌های بیماری در عرصه‌های مرتعی و جنگلی برای سال ۱۴۰۱ اعلام نشده است.
اکنون ۸۳ درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

حضور در جشن انفال به مناسبت تثبیت حاکمیت دولت بر ۹۸ درصد اراضی ملی استان سمنان از جمله مهم ترین برنامه هایی بود که حیدریان در آن شرکت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha